به گزارش برنا، جواد مهرگان مربی جوان و با دانش ایرانی با اشاره به قدمت تقریبا 5 ساله فعالیت مربیان ایرانی در خارج از مرزها، گفت: از 4 الی 5 سال گذشته مربیان ایرانی به سطحی از تجربه، دانش و اعتماد به نفس رسیده‌اند که بتوانند در کشورهای دیگری مربی‌گری کنند. این موضوع از نظر اقتصادی هم می‌تواند عامل محرکی باشد تا مربیانی بیشتری تشویق به مربی‌گری در کشورهای دیگر شوند. لازمه تداوم این کار در وهله اول شناخته شدن بیشر مربیان ایرانی در خارج از کشور است و در وهله دوم نیازمند برقراری روابط بین‌المللی بهتری هستیم تا بتوانیم مربیان را صادر و سپس حمایت کنیم.

 فرخی را به‌عنوان دستیارم به العربی معرفی کردم

وی با اشاره به سومین سال فعالیتش در کشور کویت به عنوان سرمربی تیم باشگاهی العربی ادامه داد: بعد از دو سال حضور در کویت، اعتماد باشگاه نسبت به من جلب و این فرصت ایجاد شد تا هانی فرخی را به‌عنوان مربی به باشگاه العربی معرفی کنم تا هم کمک مربی من در این تیم باشد و هم سرمربی‌گری تیم جوانان این باشگاه را برعهده بگیرد. در حال حاضر اعتماد بسیار خوبی بین مسئولان والیبالی کویت با من ایجاد شده تاجایی که فدراسیون والیبال این کشور از من درخواست کرد یک مربی ایرانی برای تیم ملی کویت معرفی کنم. سال گذشته معرفی صورت گرفت اما متاسفانه توافقی حاصل نشد.

نقش مهارت‌های ارتباطی و مولد بودن در فعالیت‌های برون مرزی

مهرگان تاکید کرد تنها عاملی که چرخه کار ورود مربیان ایرانی به عرصه بین‌المللی را دچار مشکل می‌کند، قوی نبودن روابط بین‌‌المللی است.

وی گفت: نکته دیگر این که فعالیت در عرصه‌های بین‌المللی نیازمند تقویت مهارت‌های فردی در یک چارچوب حرفه‌ای است که این مهارت‌ها شامل تسلط کامل به یک زبان خارجی هم می‌شود. در عرصه فعالیت به عنوان یک مربی لژیونر دو نکته بسیار حائز اهمیت است؛ یکی مهارت‌های ارتباطی و دیگری مولد بودن مربی (اعم از نتیجه‌گیری و ساختن بازیکن).

رشد دوجانبه والیبال ایران و مربیان ایرانی در کنار یکدیگر

وی در پاسخ به این که تا چه اندازه معتقد است که رشد والیبال ایران موجب شده تا مربیان ایرانی نیز در کنار این رشته ورزشی به رشد برسند، گفت: این یک موضوع دو طرفه است. به این معنی که هم مربیان ایرانی به رشد والیبال کمک کرده‌اند و هم رشد والیبال و کسب نتایج بهتر باعث شد تا جایگاه مربیان ایرانی در کشورهای دیگری ارتقا یابد. طبیعی است که وقتی سطح والیبال ایران ارتقا می‌یابد، سطح مربیان ایرانی هم بالاتر به نظر می‌رسد. با این حال فکر می‌کنم میزان حمایتی که از مربیان صورت می‌گیرد، نقش تعیین‌کننده‌ای در بالابردن اقبال کشورها به استفاده از مربیان ایرانی خواهد داشت. ضمن این‌که باید خود ما مربیان این فضای حمایتی را ایجاد کنیم.

تبادل دانش با والیبال روز دنیا باید حفظ شود

مهرگان درباره نقش مربیان خارجی در رشد والیبال ایران هم گفت: همیشه حضور مربیان خارجی با سطح دانش بالا به والیبال ایران کمک می‌کرد تا تبادل دانش و اطلاعات بین مربیان ایرانی و خارجی در سطح خوبی اتفاق بیفتد. امیدوارم این تبادل دانش با والیبال روز بین‌المللی دنیا را از دست ندهیم. برای همین به فدراسیون والیبال پیشنهاد می‌کنم با برگزاری دوره‌های پیشرفته مربی‌گری، از مربیان سطح بالای جهان برای حضور در این دوره‌ها دعوت کند. این‌ اتفاق باعث می‌شود در زمان استفاده از مربیان خوب داخلی در تیم‌های ملی‌، دیگر دچار فضای بسته ارتباطی با مربیان بادانش خارجی نشویم.

 انتخاب تمام مربیان خارجی در زمان خود منطقی بود

مهرگان در ارزیابی عملکرد مربیان خارجی که تاکنون در والیبال ایران نقش‌آفرینی کرده‌اند هم گفت: به نظر من تمام مربیان خارجی که به ایران آمدند، تاثیر مثبتی روی والیبال کشورمان داشتند. حتی ولادیمیر آلکنو. او روی برخی از بازیکنان جوان ما تغییر نگرش ایجاد کرد. به بازیکنان جوان ایران اعتماد به‌ نفس و مهارت‌های تکنیکی جدیدی آموخت و این فاکتورها را در لیگ ملت‌ها و المپیک در وجود این بازیکنان به تثبت رساند. معتقدم انتخاب تمام مربیان خارجی که به ایران آمدند از اعم از ولاسکو، لوزانو، سیچلو، کواچ، کولاکوویچ و آلکنو در مقطع زمانی خاص خود، بر مبنای منطق بود. همه این مربیان با توجه به سطح مهارت، دانش و تجربه‌ای که داشتند، تاثیرات مثبتی روی والیبال ایران گذاشتند.