شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید#فضای مجازی#سازمان سینمایی

واکنش‌های فضای مجازی به انتخاب خزاعی/ رویکردها و دیدگاه‌های رئیس جدید سازمان سینمایی


واکنش‌های فضای مجازی به انتخاب خزاعی/ رویکردها و دیدگاه‌های رئیس جدید سازمان سینمایی

برخی از چهره‌های سینمایی و همینطور کاربران فضای مجازی به انتخاب محمد خزاعی به عنوان رئیس سازمان سینمایی واکنش نشان دادند. از تعهد و خوش‌ اخلاقی تا توانایی در تحول در امور، صفاتی است که برای خزاعی عنوان شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بعد از گمانه‌زنی‌ها و فراز و فرود‌های فراوان برای انتخاب "محمد خزاعی" به عنوان رئیس سازمان سینمایی و حتی اینکه انتصاب وی در مرز لغو شدن بود، در نهایت این تهیه‌کننده سینما به عنوان ریاست سازمان سینمایی و معاون وزیر انتخاب شد.

خزاعی در میان سینماگران به عنوان سینماگر فعال و اهل تعامل و گفت‌وگو شناخته می‌شود که سابقه کار رسانه‌ای نیز داشته است. وی دبیری جشنواره فیلم فجر و همینطور جشنواره فیلم مقاومت را داشته و جمع فعالیت‌های او از وی چهره‌ای میانه که به جریان انقلاب نزدیک‌تر است ساخته است. در هر حال انتخاب وی به عنوان سینماگر روزنه‌های امیدی را برای اهالی سینما می‌تواند ایجاد کند و البته باید دید که برنامه این سینماگر خراسانی که اهالی آن دیار را به دقت در محاسبات و نظم در کارها می‌شناسند، چیست.

خزاعی در اولین روز کاری خود و در جلسه تودیع و معارفه نیز نکات مهمی را بیان کرد که تیتر برخی از رسانه‌ها شد. وی در این جلسه با بیان اینکه باید سینما را در گام دوم انقلاب تحول بخشید و به بازسازی انقلابی سینما توجه کرد گفت:  فرصت تغییر و تحول در سینما با بارقه های امید بوجود آمده در بین هنرمندان و رسانه ها و مسئولان فرهنگی ارشد کشور برای ما عوامل اجرایی بسیار اندک است. گاهشمار سازمان سینمایی از امروز آغاز شده و تا 43 ماه آینده به پایان خواهد رسید. اعتماد اهالی فرهنگ و هنر و خانواده سینما به مسئولین فرهنگی کشور بهترین پشتوانه برای خدمت و سر و سامان دادن به چالش های جدید حوزه سینما است.

خزاعی سینمای ایران را غنی و ارزشمند معرفی کرد و گفت که بعد از انقلاب اسلامی این سینما با تغییر رویکرد و افق ها جهش ها و دستاوردهای خوبی داشته است ولی این به هیچ وجه به معنای نزدیک شدن به اهداف و ایده ال‌ها نیست.

این تهیه‌کننده در بخش دیگری از صحبت‌هایش به نکته مهم دیگری اشاره کرده که عبارت است از بازنگری در برنامه‌هایی که صرفاً جنبه نمایشی دارد.

اما این انتصاب در فضای مجازی نیز واکنش‌هایی را در برداشته است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

به نظر می‌آید مهم‌ترین واکنش متعلق به سید محمود رضوی تهیه‌کننده سینما است که به عنوان گزینه دیگر سازمان سینمایی در نظر گرفته شده بود. البته از وی به عنوان گزینه سکانداری بنیاد سینمایی فارابی نیز یاد می‌شود. رضوی بتازگی با همراهی جمعی از سینماگران به دیدار ریاست مجلس رفته بود. 

"وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی آقای دکتر اسماعیلی،  با انتخاب شایسته آقای محمد خزاعی به عنوان رئیس سازمان سینمائی یکی از فعالان خوشنام سینما و از مدیران خوب فرهنگی، مدیریت صنعت تصویر کشور را به او‌ واگذار کردند، به این انتخاب تبریک و به آقای دکتر انتظامی، خداقوت می‌گویم."

سعید الهی کارشناس فرهنگی نیز در توییتی نوشت:

"از آغاز دولت رئیسی "محمد خزاعی" بهترین گزینه برای سازمان سینمایی بود که با درایت وزیر ارشاد محقق شد. اهل فن می دانند که سینمای ملی انقلابی یک شبه ریل گذاری نمی شود و دلسوزان سینما و نهادهای حاکمیتی باید صبوری پیشه کنند. حذف ابتذال از ساحت هنر هفتم کار راحتی نیست!"

مهدی عظیمی مدیر سابق انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در اینستاگرام خود در متن بلندی نکاتی را به خزاعی بیان کرد. او در این پستی نوشت که ضمن آنکه راضی کردن همه طیف‌ها و مخاطبین سینمای کشور ممکن نیست، اما کمی آسا‌ن‌تر، جلب رضایت حداکثری است که به عدالت الهی نزدیک‌تر است. گروه فراوانی از اهالی فیلم و سینمای کشور هستند که به دلایل متعدد به نان شب محتاجند. آنهایی که همیشه با عناوین مختلف از سفره این مملکت بهره‌های فراوانی برده‌اند، که همیشه هستند؛ حفظ حضور آنان که اندکی از جامعه سینماگران کشور را تشکیل می‌دهند، دغدغه و نگرانی‌ای ندارد، چه بسا اگر بشود برای طیف حداکثری کسانی که سال‌هاست کار نکرده‌اند و آبروی‌شان نزد خودشان و خانواده‌شان و اطرافیان‌شان و همکاران‌شان کم و زیاد شده است، کاری کرد؛ کاری است کارستان.‌..

محمد جبار آذین منتقد سینما نیز در اینستاگرام خود از انتخاب خزاعی خوشحال شده و نوشته که

"بعد از کلی حرف و حدیث ها بالاخره حق به حق دار رسید. محمد خزاعی سکان سینمای ایران را به دست گرفت و سال تحول سینمای ایران آغاز شد. به محمد عزیز تبریک می‌گم".

یکی از فیلمسازان جوان نیز در پستی نوشت:

با توجه به شناخت 16 ساله‌ای که بنده شهرام مقصودی از محمد خزاعی دوست و برادر بزرگترم دارم باید تحسین گفت به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی برای انتخاب درست این مدیر لایق و توانا که بارها با تدبیر موجب تحول در امور محوله مدیریتی خود بوده است و حال با این انتخاب باید منتظر تحولی اساسی در سینمایی باشیم. انشا اللّه.

یک فعال رسانه‌ای دیگر بنام حبیب ترکاشوند نیز در توییتر با بیان اینکه خزاعی متعهد و خوش اخلاق است نوشت:

"انتخاب محمد خزاعی به عنوان رئیس سازمان سینمایی از اقدامات ارزشمند وزیر ارشاد دولت سیزدهم است که جای تقدیر دارد. خزایی را فردی متخصص در امور سینما، متعهد، انقلابی، خوش‌اخلاق و متواضع می‌شناسم"

محمد تاجیک خبرنگار سینما نیز در این باره نوشت:

"باید دید واقعاً خزاعی در ادامه چه برنامه هایی دارد.الان نمی توان قضاوت کرد، آنچه که مشخص است بعید است خزاعی یا هر کس دیگری رضایت همه طیفها را جلب کند. شاید مدیر موفقی بود و شاید هم مدیر ناموفقی! اما مهمترین نکته و ویژگی مثبتی که  انتخاب آقای خزاعی دارد  این است که فردی انتخاب شده  که به طور کامل با سینمای ایران آشنایی دارد و با بچه های سینما ارتباط خوبی دارد."

اما بنظر می‌رسد که خزاعی قبل از هرچیز نیازمند یک دیدبانی و وضعیت‌شناسی از شرایط موجود سینمای کشور است. این موضوع صرفا با مطالعه اخبار و مطالب رسانه‌ها محقق نمی‌شود بلکه باید با پژوهش‌های انجام شده یا در حال انجام که از ارکان مغفول سینمای کشور است استفاده کند. روزنامه‌نگاران و پژوهش‌گران مختلفی در خصوص مشکلات و مسائل سینما و همینطور راه حل‌های برون رفت از آن تحقیق و پژوهش کرده‌اند که در دسترس است. خزاعی می‌تواند با رجوع به آنها مشکلات مهم و اساسی سینما را شناسایی کند و با برنامه‌ عملیاتی در مدت زمان نه چندان طولانی اقدام به رفع ریشه‌های فرسوده و پوسیده آنها کند.

بهره‌برداری از الگوهای موفق مدیریتی و برنامه‌ریزی سینما در جهان نیز می‌تواند به خزاعی کمک کند. رایزنان فرهنگی ما در کشورهای مختلف اطلاعات خوب و دست اولی باید از مدیریت سینمایی در دنیا داشته باشند. این اطلاعات می‌تواند به خزاعی برای رسیدن به الگو و شکل موفق در مدیریت خود کمک کند.

در تمام سال‌های گذشته و شاید از زمانی که شهید سید مرتضی آوینی در سوره به مدیریت سینمایی وقت انتقاد داشت، مشخص شد که دیدگاه انقلابی و مردمی چه سینمایی را سینمای مطلوب برای میهن ایرانی و اسلامی ما می‌خواهد. نگاهی دوباره به مطالب سید شهیدان اهل قلم می‌تواند در حکم راهنما و چراغ شبی برای خزاعی باشد. همینطور فرمایشات رهبر انقلاب در خصوص سینما و آنچه که باید ساخته شود و نشده است نیز از مهم‌ترین انتظارات از این مدیر جوان انقلابی است. 

انتهای پیام/