شهر خبر

اکثر مسلمانان آمریکایی اسلام‌هراسی را تجربه کرده‌اند

اکثر مسلمانان آمریکایی اسلام‌هراسی را تجربه کرده‌اند

یک نظرسنجی جدید نشان داد، بیش از دو سوم از مسلمانان آمریکا می‌گویند تجربه اسلام‌هراسی را داشته‌اند و در این میان زنان مسلمان این مساله را بیشتر تجربه کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از میدل ایست آی، این نظرسنجی که از طرف انستیتوی Othering & Belonging متعلق به دانشگاه کالیفرنیا-برکلی اجرا شده است، در یافت که ۶۷.۵ درصد از پاسخگویان گفتند تجربه اسلام‌هراسی را داشته‌اند؛ این نظرسنجی در تعریف اسلام‌هراسی نوشته است: "حمله فیزیکی و/یا لفظی فردی، سیاست عمومی، یا انسانیت‌زدایی دسته‌جمعی از مسلمانان."

از مجموع ۱۱۲۳ مسلمان شرکت‌کننده در این نظرسنجی، ۷۶.۷ درصد از زنان گفتند تجربه اسلام‌هراسی داشته‌اند، در حالی که ۵۸.۶ درصد از مردان با چنین اتفاقی مواجه شده‌اند.

درصد خیلی بیشتری از این شرکت‌کنندگان یعنی معادل ۹۳.۷ درصد گفتند که نفرت ضد مسلمانان تا حدی بر سلامت ذهنی یا احساسی آنها تاثیر گذاشته است.

صادق الشیخ، مدیر برنامه عدالت جهانی این موسسه در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: این ممکن است حاکی از آن باشد حتی اگر یک مسلمان مستقیما هدف یک اقدام اسلام‌هراسانه قرار نگرفته باشد، حضور اسلام‌هراسی در رسانه‌ها وفرهنگ ما بعد از حملات ۱۱ سپتامبر فضایی به وجود آورده است که در آن مسلمانان احساس می‌کنند، تحت نظر هستند، قضاوت می‌شوند و یا به نحوی مورد تبعیض قرار می‌گیرند.

این نظرسنجی همچنین مشخص کرد که افرادی در رده سنی ۱۸ تا ۲۹ سال بیشترین میزان تجربه اسلام‌هراسی را در مقایسه با هر گروه دیگری داشته‌اند و به احتمال بیشتری ممکن است مذهبشان را در نتیجه این تبعیض پنهان سازند و ۴۵ درصد از آن‌ها می‌گویند که چنین کاری را خواهند کرد.

نتایج این نظرسنجی در فاصله چند هفته بعد از بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر منتشر می‌شود؛ حملاتی که تبعاتش شامل افزایش خصومت علیه جوامع مسلمان و سیاست‌های دولتی بود که مسلمانان را هدف می‌گیرد.

الشیخ متذکر شد، اسلام‌هراسی پدیده‌ای بوده که حتی قبل از وقوع این حملات وجود داشت. وی در یک جلسه که به منظور اعلام نتایج این مطالعه برگزار شد، گفت: می‌دانیم که اسلام‌هراسی سابقه‌ای طولانی در آمریکا داشته و بعد از حملات ۱۱ سپتامبر ظهور نکرده است. این مساله چارچوب موجود نژادپرستی ساختاری در آمریکا را تقویت کرد.

هر چند داده‌های انتشار یافته از سوی اف.بی.آی نشان داده‌اند که جرایم مبتنی بر نفرت علیه مسلمانان در چند سال گذشته کاهش یافته‌اند اما گروه‌های حقوق بشری عکس این ارزیابی را داشته و می‌گویند که اخیرا حوادث مربوط به اسلام‌هراسی رو به افزایش بوده‌اند. شورای روابط آمریکایی-اسلامی که حامی این مطالعه بوده است، اوایل سال جاری میلادی اظهار کرد بیش از ۵۰۰ حادثه ضد اسلامی در نیمه اول سال ۲۰۲۱ گزارش شده‌اند.

انتهای پیام