شهر خبر

بیانیه "موسسه بین‌المللی مطبوعات" در سومین سالروز قتل خاشقجی

بیانیه "موسسه بین‌المللی مطبوعات" در سومین سالروز قتل خاشقجی

موسسه بین‌المللی مطبوعات اعلام کرد که هنوز در ارتباط به قتل خاشقجی عدالتی صورت نگرفته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، موسسه بین‌المللی مطبوعات در توئیتی اعلام کرد: سه سال قبل در چنین روزی جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید. هنوز بعد از گذشت این مدت عدالتی برای این اقدام فجیع برقرار نشده است. عربستان و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان هنوز با پیامدهای معنادار این اقدام روبرو نشده‌اند. اما ما فراموش نکرده‌ایم. موسسه بین‌المللی خبر خواستار برقراری عدالت است.

"اسکات گریفین"، معاون مدیر موسسه بین‌المللی مطبوعات گفت: این موسسه یک شبکه جهانی است که به شدت بی‌عدالتی و مصونیت از مجازات در ارتباط با این پرونده را محکوم می‌کند. ما خواستار پاسخگو بودن کامل برای این اقدام هستیم.

وی ادامه داد، رژیم عربستان با پیامدهای جدی این اقدام و حذف یک خبرنگار منتقد روبرو نشده است.

موسسه بین‌المللی مطبوعات (IPI) که مرکز آن در وین، پایتخت اتریش است، تاکید کرد که هیچ پیشرفت مشخصی در روند پرونده قتل خاشقجی علی‌رغم گذر زمان حاصل نشده است.

اسکات گریفین ضمن اشاره به بیانیه‌ها و تعهدات جامعه بین‌الملل برای پایان دادن به ارتکاب جرم علیه روزنامه‌نگاران، گفت: اما عربستان سعودی، متحد دیرینه کشورهای غربی، هزینه‌ای گزاف برای اقدام گستاخانه در از بین بردن روزنامه‌نگار منتقد خود نمی‌پردازد.

گریفین متذکر شد: موسسه بین‌المللی مطبوعات ادامه مصونیت از مجازات (عاملان) در این مورد را محکوم کرده و خواستار پاسخگویی کامل برای این اقدام وحشیانه است.

خاشقجی، مخالف دولت عربستان و ستون‌نویس روزنامه واشنگتن پست، در دوم اکتبر ۲۰۱۸ به صورت وحشیانه‌ای به قتل رسید و جسدش مثله شد. در حالیکه در ابتدای امر دولت ریاض دست داشتن در قتل این روزنامه‌نگار منتقد را انکار می‌کرد، بعدا تقصیر را به گردن نیروهای خودسری انداخت که این عمل را انجام دادند اما این توضیح هرگز مورد تایید قرار نگرفت.

ریاض در ۲۰ اکتبر قتل خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان سعودی را تایید کرد. دادستان این کشور مدعی شد که خاشقجی بعد از «درگیری» با چند نفر در داخل کنسولگری "فوت" کرده و ۱۸ شهروند این کشور نیز در این رابطه بازداشت شده‌اند. دادستانی کل استانبول ترکیه ۳۱ اکتبر ۲۰۱۸ طی بیانیه‌ای اعلام کرد جمال خاشقجی بلافاصله پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در این شهر، طبق نقشه‌ قبلی خفه و کشته شده است.

انتهای پیام