شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#وزیر خارجه

مصر: رایزنی‌ها برای ازسرگیری مذاکرات سد النهضه در جریان است/روابط با ترکیه رو به پیشرفت است

مصر: رایزنی‌ها برای ازسرگیری مذاکرات سد النهضه در جریان است/روابط با ترکیه رو به پیشرفت است

وزیر خارجه مصر اعلام کرد، رایزنی‌ها برای آغاز مجدد مذاکرات سد النهضه که از بیش از پنج ماه پیش متوقف شده در جریان است.

به گزارش ایسنا، سامح شکری، وزیر خارجه مصر در گفتگوی تلفنی با برنامه "ام بی سی" این کشور گفت، وضعیت فعلی در مورد سد النهضه از این قرار است که تماس‌هایی در سطح ریاست اتحادیه آفریقا که ناظر بر مذاکرات سد النهضه گرفته شده تا دیدگاه‌ها درمورد از سرگیری مذاکرات بیان شود.

وی افزود، مصر با مشارکت در هر طرحی برای مذاکره مشکلی نخواهد داشت مشروط بر اینکه یک توافقنامه الزام آور و چارچوبی مستحکم از سوی ناظران برای رفع اختلافات وجود داشته باشد.

شکری اظهارات اتیوپی در رد هرگونه توافقنامه الزام‌آور درمورد سد النهضه را اظهاراتی برای مصرف داخلی و چالشی برای جامعه بین الملل دانست.

وی ادامه داد، اگر طرف اتیوپی اراده سیاسی واقعی داشته باشد و در دستیابی به توافق مصمم باشد، این کار زمانی نمی برد و مصر نیز کاملا آماده است و اگر به این لجاجت ادامه دهد تنش بیشتر در منطقه را نوید می‌دهد.

وزیر خارجه مصر همچنین پیرامون روابط کشورش با ترکیه گفت، در این خصوص تا حدودی پیشرفت وجود دارد و امید است که روابط برپایه این مقدار پیشرفت ساخته شود.

وزارت خارجه ترکیه هشتم سپتامبر اعلام کرده بود، در دور دوم رایزنی‌های اکتشافی دو کشور بر پیشرفت در مسائل مورد اختلاف و عادی سازی روابط تاکید کردند.

شکری گفت، در دور دوم این رایزنی‌ها روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای بررسی شدند گرچه هنوز گام بعدی برداشته نشده است و تنها اندکی پیشرفت وجود دارد اما رایزنی‌ها همچنان با همان سرعتی که در دور اول و دوم انجام شد، در جریان است.

روزهای پنجم و ششم ماه مه دور اول مذاکرات اکتشافی میان دو کشور در قاهره و بنا به دعوت طرف مصری انجام شد و در پایان آن بیانیه مشترکی صادر و این مذاکرات صریح و عمیق توصیف شد.

در طول ماه‌های گذشته نشانه های مثبتی درمورد روابط بین قاهره و آنکارا دیده شده است که بارزترین آن اظهارات وزیر خارجه ترکیه درمورد امکان مذاکره دو کشور پیرامون ترسیم مرزهای دریایی در مدیترانه شرقی است.

در پی این اظهارات، وزیر اطلاع رسانی مصر از تصمیمات و رویکردهای اخیر دولت ترکیه درمورد روابط با قاهره قدردانی کرده و آن را نشانه ای خوب توصیف کرد.

انتهای پیام