به گزارش برنا، رضا شجیع در این وبینار به شکاف بین نیازهای روز ورزش کشور و خروجی های پژوهشی دانشگاه ها اشاره کرد و افزود: متأسفانه اکثر پژوهش های ما در حوزه علوم ورزشی یا کاربردی نیستند و یا آنقدر بنیادی هستند که مستقیما مورد استفاده کشورهای پیشرو در این حوزه قرار می گیرند. این در حالی است که بر اساس یافته های علمی ده کشور اول بازی های المپیک در موضوع فناوری های ورزشی هم سرآمد هستند و این به دلیل سرمایه گذاری و توجهی است که از سوی این کشورها انجام می شود.

وی در ادامه افزود: متاسفانه ما در زمینه فناوری ها و تجهیزات پیشرفته ورزشی صرفا واردکننده هستیم و علی رغم تأکیدات فراوان بر روی خودکفایی و جهاد علمی در حوزه های مختلف، هنوز‌ اقدام علمی مشخصی در حوزه علوم ورزشی برداشته نشده است.

شجیع از دلایل این امر، به غلبه نتیجه گرایی و‌ نبود اولویت توجه به پژوهش و فناوری در ورزش کشور اشاره کرد و افزود: بر کسی پوشیده نیست که ما در برخی رشته های ورزشی مصرف کننده تجهیزات از رده خارج شده هستیم و در چنین شرایطی بیش از آنکه شاهد رقابت ورزشکاران باشیم، شاهد رقابت مهندسان ورزشی کشورها هستیم.

وی در خاتمه به ضرورت تأسیس مرکز نوآوری ورزش تأکید کرد و افزود: در دولت قبل تفاهم نامه ای فی مابین وزارت ورزش و جوانان و معاونت علمی ریاست جمهوری منعقد شد که هدف تأسیس مرکز نوآوری ورزش را دنبال می کرد. این مرکز می تواند با تجمیع ظرفیت های فناوری ورزش کشور و برقراری پلی با فدراسیون ها و باشگاه های ورزشی، زمینه ایجاد جهش در این حوزه را فراهم نماید که امیدوارم این مهم از سوی وزیر ورزش و جوانان دنبال شود.