شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#رقابت‌های جهانی#وزن#کشتی آزاد

۱۰ مرد جنگی ایران در سرزمین وایکینگ‌ها/ برنامه و زمان مسابقات کشتی‌گیران ایران/ مدعیان هر وزن را بشناسید

۱۰کشتی‌گیر ایران از امروز در رقابت‌های جهانی کشتی آزاد به روی تشک خواهند رفت.

۱۰ مرد جنگی ایران در سرزمین وایکینگ‌ها/ برنامه و زمان مسابقات کشتی‌گیران ایران/ مدعیان هر وزن را بشناسید
خبرورزشی -

۲ماه بعد از المپیک توکیو که با اتفاقاتی تلخ و شیرین برای کشتی ایران همراه بود، ستاره‌های کشتی ایران یک‌بار دیگر پا به آوردگاه جهانی گذاشته‌اند. مسابقات جهانی کشتی آزاد۲۰۲۱ از امروز شنبه ۱۰مهرماه به میزبانی نروژ برگزار خواهد شد. به تعویق افتادن المپیک توکیو باعث شد این رقابت‌ها با کمترین فاصله بعد از المپیک برگزار شود و حالا مدال‌آوران المپیک می‌توانند به تکرار این مدال‌ها در آوردگاه جهانی بپردازند و شکست‌خوردگان المپیک نیز به انتقام از رقبای خود بیندیشند. برای کشتی ایران مهم‌ترین اتفاق این مسابقات می‌تواند رویارویی دوباره حسن یزدانی با دیوید تیلور باشد که احتمالا فردا (یکشنبه) در اسلو برگزار خواهد شد. تیم ایران در دوره قبلی این رقابت‌ها یعنی مسابقات جهانی قزاقستان۲۰۱۹ با سرمربیگری غلامرضا محمدی به مقام سوم رسید و حالا با سرمربیگری پژمان درستکار برای ارتقای این جایگاه تلاش می‌کند. این رقابت‌ها از دهم تا سیزدهم مهرماه در اسلو نروژ پیگیری می‌شود و در این مطلب با ۱۰ملی‌پوش ایران در این مسابقات آشنا خواهید شد.

برنامه برگزاری مسابقات

رقابت‌های کشتی قهرمانی جهان از ساعت۱۲ ظهر امروز رسما آغاز می‌شود و در اولین روز کشتی‌گیران ایران در وزن‌های ۶۱، ۷۴، ۸۶ و ۱۲۵کیلوگرم روی تشک می‌روند. طبق برنامه، همه روزه وزن‌کشی کشتی‌گیران از ساعت۹:۳۰ تا ۱۰ به وقت ایران انجام می‌شود و مسابقات از ساعت۱۲ رسما آغاز خواهد شد. دور مقدماتی تا ساعت۱۸ ادامه خواهد داشت و در این ساعت کشتی‌گیران راه‌یافته به نیمه‌نهایی مشخص می‌شوند. سپس مرحله نیمه‌نهایی از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ به وقت ایران برگزار می‌شود. نفرات راه‌یافته به گروه بازنده‌ها از ساعت۱۲ روز بعد برای رسیدن به دیدار رده‌بندی مبارزه خواهند کرد و کشتی‌های فینال و رده‌بندی نیز از ساعت ۱۹:۳۰ روز بعد برگزار می‌شود. امروز از ساعت۱۲ رحمان عموزاد، یونس امامی، حسن یزدانی و امیرحسین زارع به روی تشک می‌روند و کشتی‌های فینال و رده بندی این ۴وزن فردا (یکشنبه) از ساعت۱۹:۳۰ آغاز خواهد شد.

۵۷کیلوگرم؛ علیرضا سرلک

در وزن اول رقابت‌های کشتی آزاد، طی این سال‌ها کشتی ایران نتوانسته مدالی کسب کند و نقره مسابقات جهانی سال۲۰۱۵ آخرین مدال ایران در وزن ۵۷کیلوگرم بوده است. اما علیرضا سرلک در مسابقات نروژ می‌تواند طلسم‌شکنی کند. ۶سال قبل در فینال مسابقات جهانی۲۰۱۵ حسن رحیمی با شکست در مقابل ولادیمیر خینچگاشویلی گرجستانی به مدال نقره رسید. رحیمی بعد از کسب مدال برنز المپیک از کشتی فاصله گرفت تا رضا اطری از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ سه‌سال پیاپی نماینده ایران در مسابقات جهانی باشد. اطری بعد از پنجمی در جهانی۲۰۱۹ به المپیک توکیو رسید که در آنجا هم ناکام بود و دستش به مدال نرسید. این‌بار علیرضا سرلک با شکست علی قلی‌زادگان در انتخابی، ملی‌پوش ایران در مسابقات جهانی نروژ شده تا شانس خود را برای کسب مدال امتحان کند. سرلک مدال نقره قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد و نخستین حضورش در مسابقات جهانی بزرگسالان را تجربه می‌کند. اوگوئف روس دارنده مدال طلای المپیک توکیو در این رقابت‌ها غایب خواهد بود و جایش را به ابوبکر موتالیف داده تا نخستین حضور این کشتی‌گیر روس در رقابت‌های جهانی را شاهد باشیم. گلیمان آمریکایی و سانایف قزاق از دیگر مدعیان اصلی این وزن به‌شمار می‌روند.

۶۱کیلوگرم؛ رحمان عموزاد خلیلی

۶۱کیلوگرم یکی از اوزان غیرالمپیکی است که رحمان عموزاد خلیلی نماینده ایران در این وزن خواهد بود. بهنام احسان‌پور که حالا مربی تیم ملی است در جهانی ۲۰۱۹ قزاقستان در همین وزن موفق شد به مدال برنز جهان برسد. عموزاد خلیلی در انتخابی تیم‌ملی برای المپیک توکیو مقابل رضا اطری شکست خورد و بعد از آن به وزن ۶۱کیلوگرم آمد. او ۲ماه قبل در جوانان جهان توانست به مدال طلا برسد. خلیلی دارنده مدال طلای نوجوانان و جوانان جهان، نخستین حضورش در مسابقات جهانی بزرگسالان را تجربه خواهد کرد. عباس گاژی ماگمدوف روس مدعی اصلی این وزن برای کسب مدال طلا محسوب می‌شود.

۶۵کیلوگرم؛ امیرمحمد یزدانی

امیرمحمد یزدانی بعد از شکست در انتخابی تیم ملی برای مسابقات المپیک توکیو با درخواست هیأت کشتی مازندران وارد چرخه انتخابی تیم ملی برای جهانی نروژ شد. یزدانی ملی‌پوش وزن ۶۵کیلوگرم در مسابقات جهانی قزاقستان۲۰۱۹ بود اما موفق نشد مدالی در آن مسابقات کسب کند. روس‌ها در این وزن رشیداف نفر سوم المپیک را با خود به اسلو نیاورده‌اند و باجرانگ هندی -دارنده برنز المپیک- نیز از دیگر غایبان این وزن محسوب می‌شود. حاجی علی‌اف آذربایجانی نفر دوم و اتوگورا ژاپنی طلایی المپیک توکیو نیز از دیگر غایبان سرشناس ۶۵کیلوگرم هستند. به این ترتیب هیچ‌یک از مدال‌آوران توکیو در اسلو حضور ندارند ولی با این حال کسب مدال برای یزدانی دشوار است. روس‌ها در این وزن زاگیر شاکیف نایب‌قهرمان نوجوانان جهان را به‌عنوان ملی‌پوش به اسلو آورده‌اند و آمریکایی‌ها یانی دیاکومیهالیس را در ترکیب دارند.

۷۰کیلوگرم؛ عرفان الهی

عرفان الهی که به پشتوانه طلای جوانان جهان به چرخه انتخابی تیم ملی وارد شده بود، با شکست امیرحسین مقصودی توانست دوبنده تیم ملی را در وزن ۷۰کیلو به‌دست آورد. ملی‌پوش این وزن در رقابت‌های جهانی۲۰۱۹ قزاقستان یونس امامی بود که به مدال برنز رسید. الهی جوان نخستین حضورش در مسابقات جهانی بزرگسالان را تجربه خواهد کرد. جیمز گرین آمریکایی و اوگنی ژربائف روس ازجمله مدعیان این وزن هستند.

۷۴کیلوگرم؛ یونس امامی

یونس امامی نفر سوم دنیا در سال۲۰۱۹ بود که با شکست در تورنمنت لهستان، شانس حضور در المپیک را از دست داد. به جای او مصطفی حسین‌خانی در این وزن راهی المپیک شد که موفقیتی کسب نکرد. بعد از المپیک، امامی در انتخابی تیم ملی در وزن ۷۴کیلوگرم محمدصادق فیروزپور را شکست داد و یک‌بار دیگر به دوبنده تیم ملی رسید تا دوباره نشان دهد می‌توان روی او حساب کرد. دارنده مدال برنز جهان در وزن پرترافیک ۷۴کیلوگرم کار بسیار سختی در پیش دارد. هرچند که سیداکوف روس دارنده مدال طلای المپیک در این رقابت‌ها غایب خواهد بود اما کایل داک، فرانک چامیزو و عبدالرحمانوف حضور دارند و از مدعیان اصلی این وزن به‌شمار می‌روند. روس‌ها در این وزن تیمور بیژوئف دارنده مدال برنز امیدهای جهان را با خود به اسلو آورده‌اند.

۷۹کیلوگرم؛ محمد نخودی

محمد نخودی قهرمان جوانان جهان نخستین حضورش را در مسابقات بزرگسالان جهان تجربه می‌کند. نخودی در وزن ۷۹کیلوگرم که وزن غیرالمپیکی است روی کاغذ کار آسانی برای کسب مدال در پیش خواهد داشت. در این وزن جردن باروز آمریکایی حضور دارد که تا به حال هیچ ایرانی موفق به شکست دادن او نشده است. باروز ۳۳ساله پس از اینکه نتوانست از پس کایل داک بربیاید المپیک توکیو را از دست داد و برای اینکه شانس حضور در جهانی نروژ را داشته باشد به وزن ۷۹کیلوگرم آمده است. باید دید نخودی می‌تواند طلسم شکست‌ناپذیری باروز در برابر ایرانی‌ها را بشکند یا خیر.

۸۶کیلوگرم؛ حسن یزدانی

کاپیتان تیم ملی ایران در اسلو برای به‌دست آوردن سومین طلای جهانی‌اش می‌جنگد. یزدانی ستاره این روزهای کشتی ایران برای کسب مدال طلا دیوید تیلور آمریکایی را در مقابل دارد که در ۳مسابقه قبلی، یزدانی را شکست داده است. پیروزی حسن در مقابل تیلور دور از دسترس نیست؛ چراکه هرچه از تقابل‌های این دو ستاره گذشته، فاصله آنها کم و کمتر شده است. یزدانی در جام‌جهانی کرمانشاه با ضربه فنی در مقابل تیلور شکست خورد، در جهانی ۲۰۱۸مجارستان ۱۱ بر ۶ باخت و در المپیک توکیو تا ۱۸ثانیه به پایان از تیلور پیش بود که با یک غافلگیری دو امتیاز به حریف بخشید و با امتیاز ۴ بر ۳ طلای المپیک را از دست داد. به‌نظر، یزدانی راه بردن تیلور را یاد گرفته و باید دید در مسابقه چهارم چه اتفاقی رخ خواهد داد. به‌دلیل جایگاه اول و دوم این دو کشتی‌گیر در رنکینگ دنیا، امکان رویارویی یزدانی و تیلور تا پیش از فینال وجود ندارد.

۹۲؛ کامران قاسمپور

با وجود همه شایستگی‌هایی که کامران قاسمپور طی سال‌های گذشته از خود نشان داده، این نخستین حضور او در مسابقات جهانی بزرگسالان است. او طی این سال‌ها همیشه پشت سر حسن یزدانی قرار گرفت و فرصت حضور در مسابقات جهانی و المپیک را پیدا نکرد. قاسمپور دو طلای امیدهای جهان و دو طلای قهرمانی آسیا در کارنامه‌اش دارد و کسب مدال در نروژ دور از دسترس او نیست. در سال۲۰۱۹ علیرضا کریمی نماینده ایران در این وزن بود که به مدال نقره رسید و باید دید قاسمپور می‌تواند مدال خوشرنگ‌تری کسب کند یا نه. جیدن کاکس آمریکایی دارنده طلای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ مدعی اصلی این وزن است که تقابل او با قاسمپور را می‌توان تقابل قدرت و تکنیک دانست.

۹۷کیلوگرم؛ مجتبی گلیج

دارنده ۲مدال طلای امیدهای جهان با دو پیروزی در مقابل علی شعبانی در انتخابی تیم ملی جواز حضور در مسابقات جهانی نروژ را کسب کرد. مجتبی گلیج دومین حضورش را در مسابقات جهانی تجربه می‌کند. او در جهانی۲۰۱۸ ملی‌پوش این وزن بود که نتوانست مدالی کسب کند. از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ هیچ کشتی‌گیر ایرانی در وزن ۹۷کیلوگرم نتوانسته برای دو سال پیایی دوبنده تیم ملی را بر تن کند. ۲۰۱۵ عباس طحان، ۲۰۱۷ امیر محمدی، ۲۰۱۸ مجتبی گلیج، ۲۰۱۹ علی شعبانی و در المپیک۲۰۲۰ محمدحسین محمدیان ملی‌پوش ایران در ۹۷کیلوگرم بودند که همه آنها دست خالی به کشور بازگشتند. آخرین مدال ایران در این وزن مربوط به سال۲۰۱۳ است که توسط رضا یزدانی به‌دست آمد. ازجمله مدعیان اصلی این وزن می‌توان به کایل اسنایدر آمریکایی و عبدالرشید سعداله‌یف روس اشاره کرد.

۱۲۵کیلوگرم؛ امیرحسین زارع

زارع به پشتوانه مدال برنزش در المپیک، جواز حضور در جهانی۲۰۲۱ را کسب کرد. این جوان رعنا نخستین حضورش در مسابقات جهانی را در نروژ تجربه خواهد کرد. با درخششی که زارع در توکیو داشت، کسب مدال در نروژ برای او دور از دسترس نخواهد بود. با خداحافظی استیسون آمریکایی که طلای توکیو را کسب کرده بود حالا مثلث قدرت در این وزن را باید متشکل از طاها آکگول ترک، گئو پتروشویلی گرجستانی و امیرحسین زارع دانست. در تاریخ این وزن، ایران فقط یک‌بار به مدال طلا رسیده که آن تک‌مدال هم توسط مرحوم علیرضا سلیمانی در مسابقات جهانی۱۹۸۹ مارتینی سوئیس به‌دست آمده است.