شهر خبر

دیده‌بان حقوق بشر:

نمایشگاه بین المللی دوبی پوششی برای نقض حقوق بشر در امارات است

نمایشگاه بین المللی دوبی پوششی برای نقض حقوق بشر در امارات است

دیده‌بان حقوق بشر نمایشگاه بین المللی دوبی را پوششی برای نقض حقوق بشر در امارات متحده عربی عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دیده‌بان حقوق بشر در وبگاه رسمی خود با انتشار گزارشی مفصل با عنوان «امارات متحده عربی: روایت یک ریاکاری» به ابعاد برگزاری نمایشگاه جهانی دبی ۲۰۲۰ پرداخت و این نمایشگاه را سرپوشی برای ممانعت از بررسی نقض‌های حقوق بشری این کشور عنوان کرد.

در این گزارش، «مایکل پیج»، معاون مدیر بخش خاورمیانه در دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده است: ده‌ها منتقد محلی در امارات بازداشت شده و در معرض محاکمه‌های ظالمانه قرار گرفته و حکم حبس برای چندین سال برای آن‌ها صادر شده تنها به این دلیل که نظراتشان را درباره حکومت و حقوق بشر بیان کرده‌اند. اکسپو ۲۰۲۰ فرصت دیگری برای امارات است تا به جهان نشان دهد که میانه رو است و به حقوق بشر احترام می‌گذارد اما در عین حال زمینه سیاست و فعالیت حقوقی را در داخل می‌بندد.

به گفته این مدیر منطقه‌ای دیده بان حقوق بشر، بازداشت‌های گسترده و ترساندن و تعقیب و انتقام جویی از شهروندان و افراد مقیم سایر کشورها به دلیل صحبت کردن علنی شرکت کنندگان در نشست اکسپو و کشورهای دیگر باید نقض حقوق بشر در امارات را آشکار کنند.

معاون مدیر بخش خاورمیانه در دیده‌بان حقوق بشر همچنین درخواست کرده است که کشورهای شرکت کننده در نمایشگاه باید اطمینان یابند که این مسئله به امارات در بهبود وجهه‌اش و سرپوش گذاشتن بر نقض‌هایش کمک نمی‌کند.

مایکل پیج در ادامه گفته است: دولت‌ها و شرکت‌ها مسئولیت حقوقی در این باره را برعهده دارند. این کشورها باید از طریق درخواست از امارات برای آزادی غیرمشروط تمام بازداشت شدگان یا از طریق عدم مشارکت در نمایشگاه مانع بهبود وجهه امارات شوند.

در این گزارش همچنین گفته شده است که در امارات متحده عربی، منتقدان داخلی مرتباً دستگیر می‌شوند و حداقل از سال ۲۰۱۵، مقامات امارات درخواست کارشناسان سازمان ملل متحد، محققان حقوق بشر و دانشگاهیان و روزنامه نگاران منتقد را نادیده گرفته یا رد کرده اند.

نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دوبی که به دلیل همه گیری کرونا عقب افتاده بود اکنون شروع به کار کرده است به طوری که سازمان دهندگان می‌گویند این بزرگترین گردهمایی جهانی از زمان شروع همه گیری خواهد بود.

پیشتر در ماه جاری پارلمان اروپا کشورهای عضو را ترغیب کرد در این نمایشگاه شرکت نکنند و از شرکت‌های اروپایی خواست تأمین مالی آن را لغو کنند.

پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای به سرکوب منظم مدافعان حقوق بشر، خبرنگاران و آموزگارانی که صدای خود را در مورد مسائل سیاسی و حقوق بشر در امارات متحده عربی بلند می‌کنند، اشاره کرد.

آن قطعنامه همچنین روش‌های غیرانسانی در برخورد با کارگران خارجی که ۸۰ درصد جمعیت امارات را تشکیل می‌دهند سرزنش کرد.