شهر خبر

مهر بررسی کرد؛

شمارش معکوس برای برگزاری انتخابات عراق

شمارش معکوس برای برگزاری انتخابات عراق

درحالی که کمتر از ۱۰ روز به آغاز انتخابات پارلمانی زودهنگام در عراق باقی مانده است، ایالات متحده آمریکا کارشکنی در فرایند برگزاری این انتخابات را کلید زده است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل - رامین حسین آبادیان: کمتر از ۱۰ روز دیگر تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق باقی مانده است. انتخابات پارلمانی زودهنگام درحالی قرار است در روز ۱۸ مهرماه برگزار شود که پیشتر گمانه زنی‌های فراوانی پیرامون تعویق مجدد زمان آن مطرح شده بود. با این حال، در نهایت دولت عراق که پیشتر برگزاری انتخابات را یک مرتبه به تعویق انداخته بود، این‌بار اعلام کرد که این انتخابات در همان موعد از پیش تعیین شده برقرار خواهد بود.

در همین ارتباط، «یحیی رسول» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق از آغاز طرح امنیتی ویژه انتخابات عراق خبر داد. وی اعلام کرد که در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام، نیروهای نظامی در نقاط مختلف به حالت آماده باش درآمده‌اند. این مقام نظامی ارشد عراق اعلام کرد: نیروهای امنیتی تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا امنیت انتخابات پارلمانی زودهنگام را تأمین کنند. به هیچ طرفی اجازه نمی‌دهیم خللی در امنیت انتخابات وارد سازد.

در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی عراق، ایالات متحده آمریکا پروژه نا امن سازی این کشور را در دستور کار خود قرار داده است در این میان، نیروهای «حشد شعبی» عراق نیز نقش مهم و بسزایی در تأمین امنیت انتخابات دارند. در همین ارتباط، «أیوب الربیعی» نماینده پارلمان عراق می‌گوید: «نیروهای امنیتی عراق و نیز حشد شعبی برای جلوگیری از هرگونه ایجاد اخلال در روند برگزاری انتخابات پارلمانی توسط تکفیریها، از آمادگی قدرت کافی برخوردار هستند. حشد شعبی اجازه هیچگونه اخلال در روند برگزاری انتخابات را نمی دهد».

واقعیت آن است که در آستانه برگزاری انتخابات عراق به عنوان بزرگترین نماد دموکراسی در این کشور، ایالات متحده آمریکا پروژه نا امن سازی این کشور را در دستور کار خود قرار داده است.

آمریکایی‌ها از رهگذر حمایت از بقایای عناصر تکفیری داعش چنین اقدامی را انجام می‌دهند. سلسله اقدامات تروریستی داعش در مناطقی از استان‌های کرکوک و الانبار که طی هفته‌های اخیر اتفاق افتاد، خود به تنهایی گواه بر این مدعا است. یکی از مهمترین دلایل اصرار مقامات سیاسی ایالات متحده آمریکا برای بقای طولانی مدت نظامیان این کشور در خاک عراق تداوم سناریوی حمایت از عناصر تکفیری داعش است.

شمارش معکوس برای برگزاری انتخابات عراق

چندی پیش نیز «متیو تولر» سفیر آمریکا در عراق با هدف فراهم کردن زمینه جهت تعویق مجدد زمان برگزاری انتخابات پارلمانی عراق در سخنانی مداخله جویانه مدعی شده بود که شاید انتخابات در موعد از پیش تعیین شده برگزار نگردد! این اظهارنظر مداخله جویانه تعجب محافل سیاسی عراق را برانگیخت چرا که اساساً آمریکایی‌ها در جایگاهی نیستند که در خصوص تحولات و رویدادهای سیاسی عراق اینگونه اظهارنظر کنند.

آنچه که واضح بنظر می‌رسد این است که آمریکایی‌ها از طریق فعالسازی هسته‌های پنهان داعش در نقاط مختلف عراق به ویژه در استان‌های کرکوک، الانبار، صلاح الدین و دیالی، به دنبال ناامن‌کردن فضای عراق هستند تا شاید در این روزها و لحظات پایانی که شمارش معکوس برای برگزاری انتخابات آغاز شده است، بتوانند این انتخابات را تحت تأثیر قرار دهند.

واشنگتن به شدت نگران این مسأله است که در صورت پیروزی قاطعانه بیت شیعی و روی کار آمدن نخست وزیر جدید در عراق، روند اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور کلید بخورد طبیعی است که تعویق مجدد زمان برگزاری انتخابات عراق و یا برگزاری آن در یک فضای نا امن و تنش آلود می‌تواند منافع و مصالح واشنگتن را تأمین کند. یکی از دلایل کارشکنی‌های واشنگتن در مسیر برگزاری انتخابات پارلمانی عراق، این است که مقامات آمریکایی به خوبی می‌دانند که روی کار آمدن یک دولت جدید ۴ ساله می‌تواند به فعال‌سازی مصوبه اخراج نظامیان‌شان از خاک عراق منجر شود.

این درست همان چیزی است که نگرانی مقامات آمریکایی را به دنبال داشته است. پس از آنکه به دنبال ترور شهیدان «سلیمانی» و «المهندس»، پارلمان عراق مصوبه اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد، مقامات واشنگتن از تمکین به مصوبه مذکور سرباز زدند و همچنان نیز به حضور اشغالگرایانه خود در خاک عراق ادامه می‌دهند. بنابراین، واشنگتن به شدت نگران این مسأله است که در صورت پیروزی قاطعانه بیت شیعی در عراق و روی کار آمدن نخست وزیر جدید، فرایند اخراج نیروهای نظامی آمریکا از خاک عراق کلید بخورد.

شمارش معکوس برای برگزاری انتخابات عراق

یکی دیگر از مسائلی که آمریکا را نگران کرده است، برقراری ثبات سیاسی در عراق پس از برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام است. آمریکایی‌ها خود نیک می‌دانند که در سایه تداوم فعالیت‌های دولت موقت کنونی در عراق، بسیار سخت است که این کشور به ساحل ثبات سیاسی نزدیک شود. این درحالی است که روی کار آمدن یک دولت مقتدر ۴ ساله در عراق می‌تواند زمینه تحقق ثبات سیاسی در این کشور را فراهم سازد.

یکی دیگر از مسائلی که مقامات کاخ سفید را نگران کرده، این است که نخست وزیر آتی عراق حمایت و پشتیبانی مطلق از حشد شعبی را در دستور کار خود قرار دهد در همین حال، تشکیل دولت جدید عراق به مدت ۴ سال دیگر می‌تواند تأثیر بسزایی در حل و فصل مشکلات اقتصادی این کشور داشته باشد. این مسأله نیز در کنار آنچه که پیشتر بدان اشاره شد، نگرانی مقامات کاخ سفید را برانگیخته است، چرا که تداوم مشکلات و معضلات اقتصادی عراق منافع و مصالح واشنگتن را تأمین می‌کند. مقامات آمریکایی تداوم بحران اقتصادی در عراق را مهمترین عامل برای وابسته نگه داشتن اقتصاد این کشور به حمایت‌های واشنگتن می‌دانند.

یکی دیگر از مسائلی که موجبات نگرانی واشنگتن از برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام را فراهم آورده است، حمایت و پشتیبانی دولت آتی از نیروهای حشد شعبی در عراق است. آمریکایی‌ها طی ماه‌های گذشته با انجام حملات جنایتکارانه و غیرقانونی به مواضع حشد شعبی تلاش کردند تا زمینه برای فروپاشی این گروه مقاومتی را فراهم سازند اما موفق نشدند. اکنون آنها از این مسأله هراس دارند که نخست وزیر آتی عراق حمایت و پشتیبانی مطلق از حشد شعبی را در دستور کار خود قرار دهد.

مجموع عواملی که به آنها اشاره شد، موجب شده است تا سران سیاسی و فرماندهان نظامی ایالات متحده آمریکا نسبت به برگزاری انتخابات پارلمانی در یک فضای آرام و باثبات احساس نگرانی داشته باشند. علیرغم تمامی کارشکنی‌های واشنگتن در زمینه برگزاری انتخابات، بنظر می‌رسد با تدابیری که نیروهای امنیتی عراق تدارک دیده اند و استراتژی که گروه‌های سیاسی شیعی در پیش گرفته اند، این کارشکنی‌ها راه به جایی نخواهد برد.