شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#ترامپ#افغانستان#رییس جمهور#تاریخ

آمریکایی‌ها به دنبال مقصر شکست در افغانستان +فیلم

.

ترامپ رییس جمهور سابق آمریکا، خروج از افغانستان را که اکنون به فرار تعبیر می‌شود، احمقانه‌ترین حرکت نظامی در تاریخ آمریکا اعلام کرد.

به گزارش مشرق، مقامات نظامی آمریکا اکنون به دنبال مقصر شکست خفت بار و خروج مفتضحانه خود از افغانستان هستند.

هزاران کیلومتر آن طرف‌تر از کابل، اکنون آمریکایی‌ها یک ماه پس از خروج پر سر و صدای خود از افغانستان به دنبال مقصر این خروج پر حرف و حدیث هستند، ترامپ رییس جمهور سابق آمریکا این خروج را که اکنون به فرار تعبیر می‌شود، احمقانه‌ترین حرکت نظامی در تاریخ آمریکا خوانده است، اما در کنگره آمریکا نیز مقامات دولت جو بایدن می‌گویند آن‌ها توافقنامه دولت ترامپ را با طالبان عملی کرده اند، توافقنامه‌ای که یک و نیم سال قبل میان دولت ترامپ و طالبان در دوحه قطر و در غیاب دولت افغانستان امضا شد و آمریکا براساس این توافقنامه، متعهد به خروج از افغانستان پس از بیست سال اشغالگری از این کشور شد.

بیست و چهارم مرداد امسال در حالی که آمریکایی‌ها آخرین سربازان خود را از سفارتشان در کابل خارج می‌کردند با فرار اشرف غنی رییس جمهور سابق افغانستان که حتی شب قبل از فرار به وزیر امور خارجه آمریکا اطمینان داده بود که از شهر دفاع خواهد کرد همه چیز به هم ریخت و طالبان وارد پایتخت شدند.

حشمت غنی که برخلاف برادرش اشرف غنی در کابل مانده است درباره سقوط دولت برادرش می‌گوید: همان روزی که دولت ترامپ با طالبان در دوحه توافقنامه امضا کرد، همان روز عمر دولت افغانستان به پایان رسیده بود.

در کنار توافقنامه دوحه اکنون با گذشت هر روز جزئیات بیشتری از عوامل سقوط دولت سابق افغانستان منتشر می‌شود، اخیرا یکی از مقامات بلندپایه دولت سقوط کرده اشرف غنی گفته است اصلا افغانستان سیصد و پنجاه هزار نیروی نظامی نداشت که آمریکا به ایجاد آن افتخار می‌کرد بلکه شصت تا هفتاد هزار سرباز بود و حقوق نظامیان خیالی را فرماندهان آن‌ها به جیب می‌زدند.

فساد حاکم در دولت‌های سابق افغانستان در حالی بود که دولت‌های بیست سال اخیر در افغانستان با دخالت مستقیم و تایید آمریکایی‌ها و با کمترین پشتوانه مردمی ایجاد شد و آمریکایی‌ها بنا به گزارش اداره بازرسی آمریکا در امور افغانستان نه تنها از این فساد آگاه بودند بلکه در ایجاد آن نقش داشتند.