شهر خبر

ابراز نگرانی کارمندان بلواوریجین نسبت به ایمنی موشک نیوشپارد

ابراز نگرانی کارمندان بلواوریجین نسبت به ایمنی موشک نیوشپارد

۲۱ کارمند بلواوریجین در نامه ای سرگشاده علاوه بر انتقاد از محیط این شرکت به نگرانی هایی درباره ایمنی موشک نیوشپارد اشاره کردند.آنها همچنین اعلام کردند حاضر نیستند با این موشک سفر کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بیزینس اینسایدر، گروهی از کارمندان فعلی و سابق شرکت فضایی بلواوریجین در نامه‌ای فاش کرده‌اند سوار موشک این شرکت نمی‌شوند زیرا به اندازه کافی ایمن نیست.

جف بزوس بلواوریجین را در سال ۲۰۰۰ میلادی تأسیس کرد و در ماه جولای سال جاری میلادی همراه یک موشک نیوشپارد به مرز فضا سفر کرد. از زمان انجام سفر تاکنون این شرکت بلیت‌هایی برای سفرهای آتی را می‌فروشد و قرار شده ۴ مسافر در ۱۲ اکتبر را به فضا ببرد.

اما در نامه کارمندان بلواوریجین اشاره شده مدیریت شرکت پیشرفت برای جف بزوس را به نگرانی‌های آنان درباره ایمنی موشک ترجیح داده و تاریخ پرتاب آن را تسریع کرده است.

فقط نام یکی از نویسندگان این نامه مشخص است. وی آلکساندرا آبرامز نام درادو قبلاً رئیس ارتباطات کارمندان بلواوریجین بوده است. او این نامه را در وب سایت Lioness منتشر کرده است. البته به گفته او ۲۰ کارمند فعلی و سابق این شرکت در نوشتن نامه با او همکاری کرده‌اند. نام هیچ یک از دیگر نویسندگان نامه مشخص نیست اما شبکه خبری سی بی اس نیوز با ۵ نفر از آنان گفتگو کرده است.

در این نامه همچنین به فرهنگ تبعیض جنسیتی، آزار، عدم تحمل هرگونه نظر مخالف در بلواوریجین نیز اشاره شده است.

موشک نیوشپارد تاکنون ۱۵ بار بدون سرنشین و یک بار نیز با سرنشین به فضا پرتاب شده است. در سفر سرنشین دار این موشک جف بزوس نیز حضور داشت. نیوشپارد مجهز به یک سیستم اضطراری است که می‌تواند در صورت اختلال در عملکرد موشک، کپسول حامل سرنشینان را از آن جدا کند.

اما در این نامه آمده است: به عقیده یکی از مهندسان نویسنده این نامه، بلواوریجین خوش شانس بوده که تاکنون اتفاقی رخ نداده است. بسیاری از نویسندگان این نامه حاضر نیستند با موشک بلواوریجین پرواز کنند.

این در حالی است که پیش از این در یک گزارش خبری فاش شد ۱۷ مهندس و مدیر ارشد بلواوریجین این شرکت را ترک کرده‌اند. بسیاری از آنها نیز پس از سفر بزوس به مرز فضا شغل خود در این شرکت را رها کردند. دلیل آنها از این اقدام هنوز کاملاً واضح نیست.