شهر خبر

رئیس جمهور تونس: تسلیم اخاذی‌ها یا چانه‌زنی نمی‌شوم/واکنش النهضه به تعیین نخست وزیر جدید

رئیس جمهور تونس: تسلیم اخاذی‌ها یا چانه‌زنی نمی‌شوم/واکنش النهضه به تعیین نخست وزیر جدید

رئیس جمهوری تونس اعلام کرد، زیر بار هیچ گونه اخاذی یا چانه زنی درمورد حق نخواهد رفت و راهی دیگر برای ساخت تاریخ جدید تونس اختیار کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، قیس سعید، رئیس جمهوری تونس در جریان دیدارش با نجلا بودن، نخست وزیر مکلف این کشور در کاخ قرطاج گفت، حقیقت در حال آشکار شدن است و هرکس می‌خواهد تردید کرده و عزم راسخ را زیر سال ببرد باید بداند که با دیواری عظیم روبرو خواهد شد و تمام تلاش ها برای باج خواهی یا اعمال برخی انتخاب ها شکسته خواهد شد.

وی افزود، انتخاب‌های تیم بعدی دولت بر اساس وطن پرستی و توانایی انجام کار به دور از خون آشام های تونس خواهد بود.

سعید ادامه داد: ما هیچ گونه دخالت در انتخاب های خود را قبول نخواهیم کرد. ما مسئول هستیم و هرکسی که بخواهد برای تحمیل نام خود نفوذ کند باید بداند که تلاش هایش به سنگ خواهد خورد.

همچنین در پی تعیین نخست وزیر جدید در تونس، جنبش النهضه به قیس سعید هشدار داد که تداوم عمل خارج از چارچوب قانون اساسی بحران های کشور را وخیم تر خواهد کرد.

این جنبش با صدور بیانیه‌ای ادامه انحصاری بودن قدرت در دست رئیس جمهوری و ادامه کار خارج از قانون اساسی را محکوم کرده و هشدار داد، تعیین نخست وزیر بدون در نظر گرفتن قانون اساسی و صرفا براساس حکم ریاست جمهوری غیر قانونی بوده و بحران‌های اقتصادی و اجتماعی را عمیق می‌کند.

جنبش النهضه خواستار از سرگیری روند دموکراتیک و مشروعیت بخشی به دولت از طریق کسب رای اعتماد از پارلمان شد.

این جنبش خواست این وضعیت فوق العاده در کشور پایان یابد و اقدامات خودسرانه درخصوص حبس خانگی و ممنوعیت از سفر بدون اخذ مجوز قضایی که شامل حال برخی از شهروندان، بازرگانان و تعدادی از مسوولان سابق شده، برداشته شود.

النهضه از همه طرف‌های مخالف با تصمیمات رئیس جمهوری خواست تلاش ها را برای مقابله مسالمت آمیز و مدنی با اقدامات استثنائی که تهدیدی برای روند دموکراتیک است، هماهنگ کنند.

در حالی که احزاب مختلف انحصاری کردن قدرت توسط قیس سعید و مخالفت وی با گفتگو با گروه های سیاسی و سازمان های اجتماعی را محکوم می‌کنند، العیاشی زمال،از نمایندگان پارلمان تونس اعلام کرد، تا این لحظه ۹۰ نماینده بیانیه درخواست از نمایندگان برای از سرگیری فعالیت خود در پارلمان از امروز جمعه را امضا کرده‌اند.

در همین حال، وزارت خارجه آمریکا از قیس سعید خواست اصلاحات شفاف و جامعی را انجام دهد که شامل جامعه مدنی و صداهای مختلف سیاسی باشد.

شبکه الحره به نقل از مسوولی در وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، واشنگتن با اهداف مردم تونس برای تشکیل دولتی دموکراتیک که بحران های جدی بهداشتی و مالی پیش روی تونس را برطرف کند، همسو و همراه است.

وی افزود، تعیین نجلا بودن برای تشکیل دولت جدید تونس اولین گام در جهت تشکیل دولتی است که بتواند نیازهای فوری مردم تونس را برآورده کند اما دولت آمریکا نگران است که اقدامات فوق العاده اعلام شده از سوی رئیس جمهور فاقد برنامه زمانی مشخص برای بازگشت به قانون اساسی باشد.

انتهای پیام