شهرخبر

حسنی مبارک چگونه به صدام دست دوستی داد؟

به گزارش مشرق، صفحه اینستاگرام میم.الف.نون نوشت: امام خمینی(ره) می‌فرماید که"دولت مصر با صراحت می‌گوید که این جمهوری اسلامی نباید باشد. رئیس جمهور مصر با رئیس جمهور اسرائیل با هم مقابله کردند و اتحاد کردند به اینکه اسلام را بکوبند. آن ادعا می‌کند که من رئیس جمهور یک کشور مسلمان هستم و عراق ادعا می‌کند که ایران با اسرائیل مربوط است و لیکن اسرائیل و مصر با هم پیمان می‌بندند که کمک عراق بدهند به ضد ایران"

16 خرداد 1361

در بحبوحه «عملیات کربلای5 » زمانی‌که اوضاع به ضرر صدام بود، مبارک به همراه ملک حسین، پادشاه اردن به دیدار صدام شتافت و بشدت از او حمایت کرد. در فرودگاه بغداد از غیرت عربی در حمایت از صدام سخن گفت و افزود: "ما در کنار صدام در برابر هجوم‌ ایرانیان تا آخر ایستاده‌ایم."

آلن فریدمن(محقق و نویسنده آمریکایی) در تحلیل جنگ ایران و عراق عنوان کرده است که در طول دهه 80، حسنی مبارک رئیس جمهور مصر حدود 3.5 میلیارد دلار موشک و تسلیحات به عراق فروخت که صدام از پرداختن بهای آن امتناع کرد. مبارک در ملاقات خود با بوش در سال 1986، مصر را به کانالی برای صدور انواع گوناگون فناوری‌های موشکی ناتو که در پوشش شرکت‌های اروپایی به بغداد قاچاق می‌کردند، تبدیل ساخت.» ‌علاوه بر این، درچندین نوبت به حساب‌های مبارک در سوییس توسط برادر ناتنی صدام پول واریز شد.

دریابان می‌گوید:«مبارک بسیار تلاش کرد روحیه‌ درهم شکسته صدام را ترمیم کند و در بازگشت به قاهره با همراهی ملک‌ حسن پادشاه وابسته و ظالم مراکش که در همراهی با صهیونیست‌ها دست کمی از نامبارک مصری نداشت، پایه‌گذار کنفرانس سران عرب در "فاس" مراکش شد. اجلاس بی‌سابقه‌ای که قرار بود برای حمایت از صدام و با حضور تمام سران عرب تشکیل شود. این اجلاس در اسرع وقت برگزار شد و همه‌ سران عربی در یک حضور بی‌نظیر در "فاس" مراکش برای حمایت از صدام گردهم آمدند. حسنی مبارک برای فشار به ایران و قطع همکاری‌های تهران و دمشق، در راهروهای اجلاس، صدام را که برای نخستین‌بار پس از آغاز جنگ از عراق خارج شده بود، به سمت حافظ اسد، رهبر سوریه آورد و تنها توانست اسد را وادار به دست‌دادن با صدام کند.

حافظ اسد بعدها گفت با اکراه با دیکتاتور عراق دست داد. او به مبارک گفته بود صدام در دشمنی و جنگ با ایران به اسراییل و آمریکا خدمت کرد و به آرمان‌های اسلامی، عربی و بویژه فلسطین خیانت کرد و حمایت شما از او بسیار اشتباه، خطرناک و زیان‌بار است.

حسنی مبارک چگونه به صدام دست دوستی داد؟

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.