شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سازمان ملل#انسانی#میانمار#تعداد

سازمان‌ ملل:

میانمار وارد یک بحران انسانی شده است

میانمار وارد یک بحران انسانی شده است

هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در امور میانمار در سخنانی اعلام کرد که این کشور به دلیل ۳ برابر شدن تعداد افراد نیازمند کمک، وارد یک بحران انسانی شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، «اندرو کرکوود» (Andrew Kirkwood) هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در امور میانمار در سخنانی در خصوص تشدید بحران در این کشور ابراز نگرانی کرد.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در امور میانمار در این خصوص گفت: میانمار به دلیل ۳ برابر شدن تعداد افراد نیازمند کمک، وارد یک بحران انسانی شده است.

وی با شرکت در یک نشست مجازی در این باره ادامه داد: مردم میانمار درگیر یک بحران وخیم هستند. تا زمان کودتای ۱ فوریه، سازمان ملل از یک میلیون نفر که از درگیری‌ ها آسیب دیده بودند، حمایت می‌ کرد. در حال حاضر تعداد افراد نیازمند کمک به ۳ میلیون نفر رسیده است یعنی طی ۸ ماه گذشته ۳ برابر شده است. این وضعیت نگران کننده‌ ای است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ارتش میانمار با اعلام تقلب گسترده در انتخابات سال گذشته میلادی، روز یکم فوریه ۲۰۲۱ (۱۳ بهمن ۱۳۹۹) در یک کودتای نظامی دولت غیرنظامی این کشور را سرنگون و وضعیت اضطراری یکساله اعلام کرد.

در نتیجه این اقدام، سران سابق این کشور شامل «آنگ سان سوچی» رهبر حزب حاکم اتحادیه ملی و «وین مینت» رئیس جمهور این کشور بازداشت شدند. در پی این کودتا اعتراض‌های مردمی در سراسر این کشور آغاز شد که با خشونت مرگباری سرکوب شد و به مرگ صدها تن انجامید.

نظامیان میانمار اگر چه تقلب در انتخابات را در توجیه کودتا مطرح می کنند، چندین منبع و نهاد مستقل پس از بررسی روند رای‌گیری در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ اعلام کردند که شواهدی حاکی از تقلب در انتخابات نیافته‌اند.

از زمان وقوع کودتای نظامی علیه سوچی و دولتش، میانمار در بحران و ناآرامی قرار دارد. تقریباً هر روز تظاهراتی علیه کودتاچیان برپا و از سوی ارتش به شدت سرکوب می‌شود.

موضع گیری کشورهای غربی در محکوم کردن این کودتا هم صرفاً ژستی انسان دوستانه است که با هدف سیاسی انجام می شود و در آن دغدغه رفاه مردم میانمار در میان نیست.

دولت های غربی در حالی آنگ سان سوچی را نماد دموکراسی در میانمار معرفی می کنند که او در دوران حکومت خود در این کشور، با هدف حفظ جایگاه، چشمانش را به روی نسل کشی سازمان یافته اقلیت مسلمان روهینگیا به دست نظامیان سرکوبگر بست.