شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#روسیه#وزیرخارجه

براساس آخرین گزارش ها؛

پایان دور دوم مذاکرات آمریکا و روسیه؛ اختلافات همچنان باقی است

پایان دور دوم مذاکرات آمریکا و روسیه؛ اختلافات همچنان باقی است

معاون وزیرخارجه روسیه پس از پایان دور دوم مذاکرات راهبردی با آمریکا، از باقی ماندن اختلافات عمده در روابط دو کشور خبر داد.

به گزارش خبرگاری مهر به نقل از ریانووستی، «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای و موشکی روسیه پس از نشست اخیر با مقامات آمریکایی اعلام کرد که مسکو و واشنگتن هنوز اختلافات زیادی در زمینه ثبات راهبردی دارند.

ریابکوف پس از پایان دور دوم مذاکرات با آمریکا در جمع خبرنگاران اعلام کرد که روسیه و آمریکا در این مذاکرات همه مسائل مربوط به ثبات راهبردی و کنترل تسلیحات را بررسی کردند و اگرچه در این مذاکرات در ارتباط با برخی مسائل با طرف آمریکایی پیشرفت‌هایی حاصل شد، اما همچنان در برخی حوزه‌ها اختلافات زیادی باقی مانده است.

به گفته این دیپلمات ارشد روسیه، مسکو و واشنگتن در مذاکرات اخیر در مورد ایجاد دو گروه کاری در عرصه ثبات راهبردی توافق کرده اند.

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین در پاسخ به سوالی درباره استفاده آمریکا از پایگاه‌های نظامی روسیه در آسیای مرکزی، این خبر را شایعه بی اساس خواند و تاکید کرد که موضع روسیه مبنی بر غیرقابل قبول بودن حضور نظامی آمریکا در آسیای مرکزی تغییرناپذیر است.

آمریکا و روسیه روز پنجشنبه با انتشار یک بیانیه مشترک اعلام کردند که گفت‌وگوهای «فشرده و اساسی» در دومین نشست نمایندگان خود با هدف کاهش تنش‌های کنونی بین دو این دو قدرت بزرگ تسلیحات هسته‌ای جهان انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دو کشور موافقت کرده‌اند دو کارگروه جداگانه در این راستا تشکیل دهند و این کارگروه‌ها پیش از برگزاری دور سوم گفت‌وگوها آغاز به کار خواهند کرد. تاریخ برگزاری دور سوم مذاکرات اعلام نشده است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، که کشورهایشان ۹۰ درصد تسلیحات هسته‌ای جهان را در اختیار دارند، در دیدار ماه ژوئن خود در ژنو توافق کردند «گفت‌وگوهای ثبات راهبردی» را آغاز کنند.

این مذاکرات، که هدف اصلی آن کنترل تسلیحات هسته‌ای است، در ماه ژوئیه آغاز شد.

در دومین دور مذاکرات که روز پنجشنبه در شهر ژنو سوئیس برگزار شد، وندی شرمن قائم مقام وزیر خارجه آمریکا سرپرستی هیئت آمریکایی و سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه سرپرستی هیئت روس را بر عهده داشتند.