شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سال گذشته#فرهنگ#قوه قضاییه

رئیس قوه قضائیه:

همدلی و هماهنگی امروز قوای سه‌گانه در ۴۰ سال گذشته بی‌نظیر بوده است/ لزوم ایفای نفش حوزه‌های علمیه تبیین فرهنگ اسلامی در جامعه

اژه ای نمایه

رئیس قوه قضاییه هماهنگی قوای سه گانه در سه ماهه اخیر را نسبت به ۴ دهه گذشته بی‌نظیر توصیف کرد و گفت که در این مدت مسائل و مشکلات مهم کشور در نشست‌هایی سه‌جانبه و دوجانبه بررسی و پیگیری شده است.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای طی سخنانی در دیدار با اقشار مختلف مردم قزوین که در محل دانشگاه آزاد اسلامی این شهر برگزار شد، همدلی و هماهنگی قوای سه گانه در سه ماهه اخیر را نسبت به چهار دهه گذشته بی‌نظیر توصیف کرد و گفت که در این مدت مسائل و مشکلات مهم کشور در نشست‌هایی سه‌جانبه و دوجانبه با روسای قوا، وزرا، نمایندگان مجلس و گروه‌های مختلف نخبگانی بررسی و پیگیری شده است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به احصاء آسیب‌ها و مشکلات موجود در کشور، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی برای حل این مشکلات و آسیب‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: بخشی‌نگری و اصرار بر موضع شخصی مانع از پیشرفت کارهاست و باید برای حل مشکلات و ایجاد امید و آرامش و ارتقاء عزت و رفاه مردم بر خرد جمعی تکیه کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به طور خاص از حوزه‌های علمیه خواست که با ایفای نقش خود در تبیین موضوعات و گسترش فرهنگ اسلامی در جامعه، دستگاه قضایی را در حل و فصل مسائل و ناهنجاری‌های اجتماعی یاری دهد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به درخواست برخی نمایندگان گروه‌های مختلف مردمی برای تشکیل کارگروه‌های مشترک به منظور حل مشکلات و معضلات، اعلام کرد که در اولین گام پس از دیدار با خانواده شهدا و نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید مقرر شده کارگروهی مشترک برای پیگیری مشکلات خانوادگی این قشر و مشکلات مربوط به حوزه زنان در کشور تشکیل شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد که در گام دوم قرار است این رویکرد در جهت حل دیگر مسائل کشور توسعه یابد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه ۲۰ درصد پرونده‌های قضایی مربوط به مسائل خانواده می‌شود تاکید کرد که این مشکلات فقط با کمک مردم و نخبگان حوزه و دانشگاه و خود خانواده‌ها قابل حل است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: نمی‌شود همه کارها را صرفا با زبان قانون پیش برد بلکه باید از همه ظرفیت‌ها همچون ارتقاء آگاهی در جامعه، توسعه فرهنگ صلح و سازش و ایثار و گذشت استفاده کرد که آثار ماندگار و بابرکتی دارند.

رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ظرفیت‌های فراوان استان قزوین برای حل مشکلات این منطقه، چهره‌های ارزشمند و تحصیلکرده را بزرگترین سرمایه دانست که به کمک آنها می‌توان بر بسیاری از مشکلات فائق آمد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای به عنوان نمونه به مشکل عدم اجرای قانون مربوط به ایثارگران توسط برخی دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و از نماینده جامعه ایثارگری که در این جلسه به طرح موضوع پرداخت درخواست کرد موارد تخلف یا قصور و تقصیر دستگاه‌ها را به سازمان بازرسی کل کشور اعلام کند.

وی در عین حال متذکر شد ممکن است عدم اجرای برخی قوانین ناشی از اختلاف برداشت‌ها باشد که لازم است با همکاری نهادهای ذی‌ربط در این خصوص رفع ابهام شود.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به سخنان نماینده اصناف استان قزوین در این جلسه و درخواست وی برای اصلاح برخی قوانین و اجرای مصوبات سران قوا از وی خواست که این موارد را برای پیگیری از طریق مجلس و دولت و طرح موضوع در نشست سران قوا به صورت شفاف ارائه کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین در واکنش به گلایه نماینده نخبگان استان قزوین از عدم تاسیس شهرک تحقیقاتی در این استان برای توسعه تحقیقات کاربردی در خصوص مسائل مورد نیاز کشور، از استاندار خواست که علل عدم پیشرفت روند اجرایی ایجاد این شهرک بعد از ۱۰ سال را بررسی کند و تاکید کرد که در صورت نیاز به همکاری قوا آمادگی دارد تا موضوع را مجدانه پیگیری کند.

رئیسی قوه قضاییه در خصوص برخی موارد مطرح شده درباره تعطیلی و رکود برخی واحدهای تولیدی و صنعتی استان قزوین در شرایط حساس فعلی نیز گفت: امروز ما در جنگ اقتصادی با دشمن هستیم و هیچ واحد تولیدی که امکان فعالیت دارد نباید تعطیل و یا ظرفیت آن کاسته شود.

رئیس قوه قضاییه از استاندار قزوین خواست که با احصاء علل و عوامل تعطیلی برخی واحدهای تولیدی و صنعتی این استان، کارگروه مشترکی تشکیل دهد تا در این خصوص با حضور همه عوامل مرتبط تصمیم‌گیری شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پایان از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز درخواست کرد که با حضور فعال در کارگروه‌های تخصصی مشترک برای اصلاح و تفسیر قوانین گام بردارند تا مشکلات استان قزوین هرچه سریع‌تر برطرف شود.

پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، سیده زهرا مرتضوی نماینده نخبگان خواستار ایجاد شهرک تحقیقاتی در استان و جذب نخبگان برای توسعه تحقیقات کاربردی درباره مسائل مورد نیاز کشور، تسریع در آبرسانی به دشت حاصلخیز قزوین در راستای تقویت کشاورزی منطقه، رفع موانع تولید واحدهای راکدمانده شد.

اسلام رجبعلی نماینده جامعه ایثارگران استان خواستار اجرای قوانین حوزه ایثارگری از جمله قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران در دستگاه‌های اجرایی و ایجاد شعب ویژه برای رسیدگی به پرونده ها و دعاوی حقوقی خانواه ایثارگران در راستای تکریم این قشر در دادرسی‌ها شد

حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا نماینده حوزه‌های علمیه با ارائه گزارشی از وضعیت حوزه‌های استان خواستار تلاش دستگاه قضا برای ایجاد احساس گسترش عدالت و امید آفرینی در مردم از طریق تداوم مقابله جدی با دانه‌درشت‌ها و برخورد سریع، قاطع و عادلانه با مفاسد، بازگرداندن بنگاه‌های تولیدی خصوصی سازی شده رانتی به بیت‌المال، مقابله با زمین‌خواری‌ها، محاکمه مقصران و عاملان وضع موجود در دولت‌های گذشته شد.

سرمایه‌گذاری برای تربیت نیروی انسانی متخصص و انقلابی جهت تصدی مناصب حساس قوه قضاییه و دیپلماسی فعال برای به چالش کشیدن نظام سلطه به سبب تضییع حقوق بشر و پیگیری پرونده ترور سرداران عرصه علم و اقتدار از دیگر مطالبات مطرح شده نماینده حوزه‌های علمیه بود.

محمد فرج‌زاده نماینده اصناف استان قزوین هم با بیان نمونه‌هایی از مشکلات اصناف در حوزه مالیاتی و بیمه، خواستار توجه ویژه به رفع این مشکلات شد.

سید محمد حسینی نماینده کانون وکلا هم استقلال و اقتدار کانون وکلا را ضامن دادرسی عادلانه و توسعه عدالت دانست و افزایش دانش حقوقی شهروندان را مورد تأکید قرار داد.

خانم محمدبیگی نماینده مردم قزوین و آبیک در مجلس مقابله با تخلفات در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی در این منطقه را مورد تأکید قرار داد و خواستار تشکیل کارگروه‌های مشترک بین مجلس و دستگاه قضایی برای حل مشکلات استان شد.

وی همچنین خواستار برخورد قاطع قوه قضائیه با زمین‌خواری‌ها، مفاسد صورت گرفته در خصوصی‌سازی بنگاه‌های دولتی، رسیدگی به قصور و کوتاهی‌ها در خدمت‌رسانی دستگاه‌های اجرایی به مردم و حمایت از قضات انقلابی که شجاعانه در مقابل مفسدان دانه‌درشت می‌ایستند، شد.

مهرزاد مستشاری نماینده هنرمندان قزوینی نیز خواستار حمایت حقوقی دستگاه قضا از هنرمندان شد.

وی در پایان سخنانش از لزوم تشکیل کارگروه مشترک در دادگستری‌ها برای همفکری در تهیه پیوست فرهنگی و هنری برای تصمیات قضایی و همکاری در پیشگیری از جرم و کاهش آسیب‌های اجتماعی را مورد تأکید قرار داد.

منبع: میزان