انتصاب هفته؛ پیمان جبلی

با پایان دوره مسئولیت دکتر علی‌عسکری در سازمان صداوسیما، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تشکر از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر ایشان، در حکمی آقای دکتر پیمان جبلی را به ریاست آن سازمان منصوب، و بر مواردی همچون «ارتقاء سطح آگاهی و معرفت عمومی»، «هدایت فرهنگی»، «تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی»،«پراکندن امیدو نشاط» و «ترویج سبک زندگی اسلامی-ایرانی» به‌عنوان اولویت‌های کاری رسانه ملی در دوره جدید تأکید کردند.

 متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر پیمان جبلّی دام‌توفیقه

با پایان یافتن دوره‌ی مسئولیت پر تلاش جناب آقای دکتر علی‌عسکری که کوشش خستگی‌ناپذیر و دلسوزانه‌ی آن مدیر مؤمن و با اخلاص را به همراه داشت، جنابعالی را که از صلاحیت دینی و انقلابی، و تخصص و تجربه‌ی طولانی در مدیریت‌های سازمان صداوسیما، و آگاهی از ماهیت و عملکرد و وظائف رسانه‌ی ملی برخوردارید، برای یک دوره‌ی پنج‌ساله به ریاست آن سازمان منصوب میکنم.

رسانه‌ی ملی، دانشگاهی برای ارتقاء سطح آگاهی و معرفت عمومی، و آوردگاهی برای مقابله با امواج خصمانه‌ی تحریف و تفتین، و آسایشگاهی برای بهره‌مندی چشم و دل همگان از جلوه‌های زیبائی و هنر، و قرارگاهی برای پراکندن امید و نشاط در فضای عمومی کشور است.

هدایت فرهنگی، تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی، ترویجِ سبک زندگی اسلامی- ایرانی، و افزایش همبستگی ملی، در شمار اولویت‌هائی است که باید با ارتقاء سرمایه‌ی انسانی و رشد کیفی برنامه‌ها و بهره‌گیری از ابتکار و با تلاش شبانه‌روزی به آن دست یابید ان‌شاءالله.

وظیفه‌ی خود میدانم که از تلاش خستگی‌ناپذیر جناب آقای دکتر عسکری در مدت مسئولیتشان که حقاً در خور تقدیر است، صمیمانه تشکر کنم و جنابعالی را به بهره‌مندی از طرحهای بلندمدت و ناتمام دوره‌ی ایشان توصیه نمایم. توفیقات جنابعالی را از خداوند متعال مسألت میکنم.

سیّدعلی خامنه‌ای

614775b95d0e7152

بازگشت هفته؛ بازگشت منوچهر هادی به سینما

منوچهر هادی فیلم سینمایی «حدود ساعت هشت صبح» را خواهد ساخت. تهیه‌کننده این فیلم محمدصادق رنجکشان معرفی شده است. این فیلم نخستین همکاری هادی و رنجکشان به شمار می‌آید.

منوچهر هادی پس از فیلم «رحمان ۱۴۰۰» در سال ۹۷، سه سریال نمایش خانگی ساخته است و فیلم سینمایی «حدود ساعت هشت صبح» بازگشت او به سینما محسوب می‌شود.

سریال «نیسان آبی» به کارگردانی منوچهر هادی که به زودی در فیلیمو منتشر می‌شود، پیشتر قرار بود یک فیلم سینمایی باشد، اما با گسترش داستان به سریال نمایش خانگی تبدیل شد.

hhe3151-manuchehr-hadi

اظهار نظر عجیب هفته؛ مسعود ده‌نمکی

مسعود ده‌نمکی و امیرعلی جوادیان مهمان‌های یکم مهرماه برنامه «شب‌نشینی» بودند.

در بخش دوم برنامه مسعود ده‌نمکی کارگردان ارزشی سینما و تلویزیون ایران که با سری سینمایی‌های «اخراجی‌ها» بسیار در بین مردم معروف و محبوب شد به عنوان مهمان برنامه معرفی شد. ده‌نمکی گفت: شرایط سنی ما در زمان جنگ ایجاب می کرد که برای دفاع از کشور بجنگیم. در سن 17 سالگی به جبهه رفتم و تا پایان جنگ آن جا رزمنده بودیم و به عنوان تک تیر انداز وارد گردان سلمان لشکر محمد رسول الله شدم. پس از آن در چند عملیات حضور داشتم تا آخر جنگ هم بودم. با تقلب یک سال شناسنامه ام را دستکاری کردم تا اجازه اعزام به من بدهند و در نهایت بزرگ شدن من در جبهه بود.

ده نمکی تصریح کرد: شخصی می گفت جنگ عراق علیه ایران آخرین جنگ بشری است که انسان در برابر آهن قرار گرفت و بعد از آن جنگ ها الکترونیک می شود و خیلی کم جنگ کلاسیکی رخ می دهد. در این نوع جنگ عامل انسانی و روحیات و بعد معنوی خیلی تاثیر گذار است و در همه جنگ ها صادق است. شهید مطهری می گوید "وقتی شیپور جنگ جنگ نواخته می شود مرد و نامرد را جدا می کند" درباره مردها در موقعیت های مختلف زیاد حرف زده ایم اما درباره نامردهای این جبهه صحبتی نکرده ایم.

وی افزود: سخنی از امام خمینی (ره) هم وجود دارد که می فرمایند "جبهه دانشگاه انسان سازی است". شاید از نظر جسمی در جبهه ها بزرگ شدیم اما آنجا در واقع آدم شدن و تغییر انفسی است که انسان را به صورت روحی و باطنی بزرگ می کند چون افراد در محک امتحان عملی خداوند قرار می گیرند. وصیت نامه های جوانان 17 ساله را که می خواندیم حرف های عارف های مسن است را می زدند که با سال ها سیر و سلوک به آن حجم از بیزاری از دنیا رسیده اند. خیلی ها در این مسیر ادعا داشته اند اما بسیاری پای عمل که می رسد نمی توانند از جان خود بگذرند.

کارگردان معروف سینما بیان کرد: تغییراتی که جنگ در ما به وجود آورد گفتنی نیست ملموس است؛ آن عاملی که جوان را از آرامشش در شهر و پیش خانواده می کشد در خاک و خون و تا اندازه ای گیرا است که جوانان دلشان نمی خواست برای مرخصی هم برگردند. قطعا چنین اراده ای عشق جنگ نبود که آن ها را نگه می داشت. آن اتفاقی که می افتاد به دلیل این بود که جبهه نسبت به خارج از مرزها مدینه فاضله حساب می شد اما درون خودش هم چالش هایی وجود داشت مثلا همه افراد شجاع و نترس نبودند. آن هایی که می آمدند یک گام از آن هایی که نمی آمدند بالاتر بودند. آن هایی که شب عملیات موج 021 نمی گرفتند که یاد شهر کنند و کم بیاورند باز هم یک پله از کسانی که نتوانسته بودند از دنیا دل بکنند بالاتر بودند. بسیاری هم تا عملیات می رفتند و پای میدان مین کم می آوردند و هوای بازگشت می کردند. در شب عملیات کمتر کسانی بودند که حاضر می شدند جلوی دوشکا بایستند.

ده نمکی درباره اصطلاح‌شان در بین رزمندگان توضیح داد: موج 021 به این معناست که در جبهه به خاطر اینکه کد تلفن تهران 021 است می‌گفتیم موج 021  کسی را گرفته یعنی او هوای خانواده و زندگی‌اش در تهران را کرده است.

وی از رابطه صمیمانه خود با دیگر رزمندگان گفت: کتاب «آدم باش» خاطراتم از تولد تا پایان جنگ است. جبهه به خاطر آدم هایش برای ما عزیز بود؛ نزدیک به 40 سال از آن روزها گذشته اما هنوز هم با رزمندگان از فامیل به هم نزدیک تر هستیم. آن آدم های فداکار و ایثارگر را در جبهه ها از دست دادیم، افرادی که روی مین رفتند تا دیگران عبور کنند و دیگران زندگی کنند؛ به خاطر اینکه چنین انسان هایی را از دست دادیم در چاپ نشریات فکر کردم حالا که زنده برگشته ام باید برای آرمان های آن ها بجنگم نه خود آن ها.

کارگردان «معراجی ها» درباره ارزش قهرمانان برای مردم در دیگر کشورها تصریح کرد: در مسکو مقبره شهدای گمنام هست که بسیار مورد توجه مردم بود و عروس و دامادها گل می آوردند روی مزار این شهدا می گذاشتند و بعد زندگی شان را آغاز می کردند. روزی در فرودگاه یکی از کشورهای خارجی دیدم همه افراد دور یک فرد جمع شده اند فکر کردم یک بازیگر معروف یا یک فرد سلبریتی است اما بعدا فهمیدم پیرمردی که مدال های زیادی بر گردن دارد در آن مکان حضور دارد که بازمانده جنگ جهانی دوم بود و جوانان در فرودگاه از او عکس می گرفتند. دنیا با قهرمان های خود اینگونه رفتار می کند، در کشورهای دیگر در متروها جایگاه های ویژه برای جانبازان جنگی در نظر گرفته می شود و اسم خیابان ها در این کشور بر اساس اسامی قهرمانان انتخاب می شود و پز نامزدهای ریاست جمهوری در گذشته حضورشان در جبهه بوده است.

ده‌نمکی افزود: نشریه راه انداختم برای حفظ آرمان بچه‌ها تا آن ها را برجسته کنم اسمش هم شلمچه بود چون بدترین جنگ ها در شلمچه اتفاق افتاد، روی کاغذ کاهی شهدا را معرفی می کردم تا آرمان های هم سنگرانمان را مطالبه کنم.

وی ادامه داد: فرزند کوچک ترم موقع خواب می گفت از خاطراتی که تا حالا برای کسی نگفتی برایم بگو. مثل قصه خاطراتم را برایش تعریف می کردم و کیف می کرد که از من آتو دارد و چیزهایی را می داند که به رسانه ها نمی گویم. با بچه های ایران و دنیا باید با زبان خودشان از وضع جبهه بگوییم و سعی کردم در آثارم هم با ادبیات جهان شمول وضع جبهه را با ادبیات اقشار مختلف برای مردم روایت کند.

کارگردان سینما بیان کرد: عجیب ترین خاطره ام از اخراجی ها1 زمانی بود که امین حیایی ماسک خودش را به دختری که درگیر شیمیایی شده بود، می دهد که آن دختر فرزند خودم بود که آن روز کلاس اول بود. یک برای برگرداندش از مدرسه به دنبالش رفتم که یکی از بچه های کلاس مرا از پنجره دید و از کلاس بیرون آمد و شروع کرد به خواندن "ایول ایول داش مجیدو ایول ایول ایول داش مسعودو ایول" و بعد همه مدرسه در دادن این شعار او را همراهی کردند.

ده نمکی اظهار داشت: به نظرم کاری به این عظمت نمی توانست اینگونه تاثیر گذار باشد. وقتی از جبهه بر میگشتم فکر می کردم همه مردم کل خیابان ها را پر کرده اند و روبان ها را حاضر کردند تا جشنی بزرگ به مناسبت این پیروزی برگزار کند اما آن روز سیستم تبلیغاتی ما بلد نبود از این پیروزی درست استفاده کند. من در اخراجی ها2 به این حس رسیدم. وقتی این فیلم اکران شد سینما ها شبانه روزی شده بود، بلیط نبود و میلیون ها نفر برای دیدن این فیلم به سینما آمدند؛ مردم کف زمین می نشستند در سینما فرش می انداختند و چای دم می کردند تا این فیلم را ببینند. در شمال خانواده ها از روستا به شهر می رفتند که فیلم را ببینند. این حس برایم غرور آفرین بود.

وی درباره استقبال از اخراجی ها گفت: یکی از روزنامه های خارجی درباره این فیلم نوشته بود اخراجی ها تصورات آمریکا را درباره جوانان ایران به هم ریخت. چون آن ها فکر می کردند اگر دوباره جنگ شود همان کهنه سربازان دفاع مقدس دوباره به جبهه می روند اما استقبال این چنینی از یک فیلم جنگی همه قشرهای مختلف مردم را به سینماها کشاند و نشان داد که هنوز هم کسانی هستند که برای وطن خود بجنگند.

کارگردان سینمای ایران تصریح کرد: نظرش را درباره بازیگرانی که در سینمایی های اخراجی ها با آن ها همکاری کرده بود : اکبر عبدی سربازی نرفت ولی در اخراجی های یک دو و سه دوره سربازی اش را گذراند. امین حیایی یکی از بازیگران بسیار خوب سینما است. شریفی نیا کپل سینما است و با اکبر عبدی تام و جری هستند.

ده نمکی خبر داد: در حال تدوین و چاپ فرهنگنامه ای هستیم که بزرگترین کار مرجع جنگ در دنیا است. در این فرهنگنامه تاریخ نویسی اسارت از چند هزار اسیر دفاع مقدس انجام شده و خاطراتشان جمع آوری شده است که می تواند منبع خوبی برای تحقیقات در موضوع دفاع مقدس باشد.

مسعود+ده+نمکی

محاکمه هفته؛ الهام چرخنده

الهام چرخنده، بازیگر سابق سینما و تلویزیون در اینستاگرام از سختی‌هایی نوشت که در دوران تغییر وضعیت ظاهری‌اش تحمل کرده بود.

الهام چرخنده بازیگر سینما و تلویزیون در یک پست اینستاگرامی نوشت:

سلام..

تا انتها بخون

سال نود و شش بود و اوج بیماری بنده.. وزنم به دلیل استفاده از داروها بالا رفته بود و هر روز از فردا هیچ خبری نداشتم و مدام بستری در بیمارستان و آی سیو...

تنها عنصری که انگیزه زندگی زمینی بود، نفس کشیدن در هوای نجف و کربلا بود و بس. از هر طرف تیری سمتم روانه بود.. ذهنم پر از سوال و بی‌جواب، تسلیم بودم به رضای پروردگار.. تازه از مصاحبه با رشیدپور می‌گذشت که بیشتر شبیه محاکمه بود تا مصاحبه. هزار جور تهمت و تهدید و فشار.. تقریباً تمام این هشت سال در حصر بودم.. دیگه از همه جا فیلتر شده بودم. حتی برنامه‌های تلویزیونی هم اسمم رو قلم می‌گرفتند.. حرفای زیادی در قلب بود و حسرت اینکه در رسانه نمی‌تونستم به دختران و خواهران سرزمینم بگم. از اینکه چه شد.. از ادیان مختلف بگم و تجربه‌ها و دینی که تزریقی نبود و تحقیقی از خاطرات جهان زیبای ورزش تا سینما و موسیقی و بعد هم...

هرگز نشد، نگذاشتند..

با برنامه جلو می‌رفتند.. هر روز صبح یک خبر جدید و یک حمله در دستگاه کارشون بود..

تا تهمت قرارداد میلیاردی و پیشنهاد پول و خونه برای حجاب کردن پیش رفتن..

سکولارها بیشتر باور کردن تا اینوری‌ها..

بین واژه شک و شوک در مسیر پر از مین همه چشم امیدم به خانم بی‌بی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها بود و نفس کشیدن در جوار حرم مطهر کشتی نجات.. و هر چه شد فقط یک جمله در ذهن می‌پیچید..

ما رایَتُ اِلا جَمیلا

این ویدئو در دانشگاهی درست فردای روزی که از کربلا برگشتم ضبط شد.. و به لطف خداوند و نگاه اهل بیت علیهم‌السلام وایرال شد.. خیلی‌ها بعد دیدنش برام نوشتن  و خیلی‌ها رو بعدش دیدم که فهمیدم دعام الحمدالله کار ساز شده..

اینجا فقط خودم یادمه، به سختی رو پا ایستاده بودم و قلبم داشت از سینه بیرون میزد.. یادمه وقتی مادرم اولین بار دیدند این ویدئو رو گفتند: مادر انگار شهید شدی! بعد دو بار یه دعایی کردند.. با اشک..

که الهی به حق زینب این بارم دعاتون بگیره مادر..

الهی ارزقنی شهادت...

725285_334

تولد و وفات هفته؛ هما روستا

همسر حمید سمندریان یکی از بازیگران نامدار تئاتر، سینما و تلویزیون است که در تمام سال های فعالیتش با نقش های متفاوت در سینما و تلویزیون و به خصوص صحنه تئاتر درخشیده است و در کارنامه او و مرحوم حمید سمندریان بازیگرانی را می بینیم که در این مکتب رشد کرده اند و امروز ستاره های دنیای سینما هستند.

چهارم مهرماه روز تولد و وفات این بازیگر نامدار ایرانی است که در اخلاق نیز شهره بود.

1848191

گلزار کشی هفته؛ محمدرضا گلزار

در هفته ای  که گذشت شاهد یک اتفاق عجیب در برنامه ای اینترنتی بودیم.

جمع کردن طرفداران محمدرضا گلزار و گفت و گو در خصوص میزان علاقه و طرفداری آن ها بیش از آنکه یک اتفاق رسانه ای و مطلوب برای این رسانه سینما باشد در نظر کاربران فضای مجازی یک ضد تبلیغ بود که حتی جایگاه هنری این بازیگر را نیز مخدوش کرد . سوالات مصنوعی و جواب های غیر منطقی افرادی که به عنوان طرفدار گلزار در این برنامه بودند عجیب ترین اتفاق هفته گذشته بود.

محمدرضا+گلزار+

سانسور هفته؛ سریال «هم سایه»

تهمینه بهرام نویسنده سریال «هم‌سایه» با انتقادی به سانسورهای این سریال در صفحه شخصی اینستاگرامش واکنش نشان داد.

وی در یادداشتی که در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده نوشته است: «انسان بدون شعر و قصه، موجود بیچاره‌ای است.

در این روزهای اندوهگین که آوار تلخی ها هر روز بیش از گذشته بر سرمان می ریزد، به قصه ها پناه می بریم. توی قصه ها هنوز معجزه می شود.

لیلی به دلدادگی مجنون رسوایی را به جان می‌خرد و فرهاد برای شیرین، کوه می کند. و چقدر این روزها به شنیدن و دیدن عاشقانه ها نیاز داریم.

گویی بی عشق، تاب تحمل این همه تلخی نیست. دریغ و افسوس که عشق را هم از قصه هایمان پاک می کنند. متاسفم که این شب ها، عاشقانه ای که نزدیک دو سال برایش زحمت کشیدم پاره پاره و مثله شده به دستتان می رسد.»

1725107

از دست رفته هفته؛ سیامک اطلسی

سیامک اطلسی بازیگر، کارگردان و دوبلور صاحب نام ایرانی که بازی های درخشانش در سینما، تئاتر و تلویزیون در خاطره ها مانده است هفته گذشته قربانی ویروس منحوس شد تا عالم هنر او را از دست بدهد و تا خاطرات این چهره آرام و محجوب هنری تا مدت ها در اذهان بماند.

بازی او در سریال پدر سالار در کنار مرحوم محمدعلی کشاوز، مرحومه حمیده خیر آبادی، مرحومه جمیله شیخی، مرحوم جعفر بزرگی هنوز بخشی از نوستالژی مخاطبان این سریال پر طرفدار است.

4602821

دیده نشود هفته؛ الناز حبیبی

در یک اقدام عجیب برنامه پیشگو با اجرای پژمان جمشیدی هم دستخوش سانسور شد و اینبار پلتفرم پخش کننده این برنامه دوربینهای مستقیم و بسته صورت الناز حبیبی را در تدوین حذف کرد تا در بدترین شکل ممکن حضور این بازیگر سینما و تلویزیون در این برنامه به تصویر کشیده شود.

او در برخی از پلان ها در پشت سر و در برخی از پلان ها با نمای باز و ابعادی بسیار کوچک در برنامه دیده شد.

اتفاقی که می تواند در حضور مهمانان بعدی پژمان جمشیدی تاثیرگذار باشد.

1137542_594