شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#رئال مادرید#لیگ قهرمانان

قاتل رئال مادرید را بشناسید؛ زنبورهای جدایی‌طلب با ریش‌سفیدیِ گلر ملوانی

قاتل رئال را بشناسید؛ زنبورهای جدایی‌طلب با ریش‌سفیدیِ گلر ملوانی

تیم شِریف مولداوی در گروهی که رئال مادرید و اینترمیلان در آن حضور دارند با ۶ امتیاز صدرنشین بوده و شگفتی‌ساز بزرگ لیگ قهرمانان نام گرفته است.

به گزارش مشرق، در چارچوب هفته دوم مرحله گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا، تیم فوتبال رئال مادرید در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو به مصاف تیم گمنام شِریف تیراسپول مولداوی رفت و با نتیجه حیرت انگیز ۲ بر یک شکست خورد تا این تیم مولداویایی صدرنشینی گروهی شود که پرافتخارترین تیم اروپا، قهرمان ایتالیا و  قهرمان اوکراین در آن حضور دارند.

باشگاه شریف در سال ۱۹۹۷ توسط دو افسر سابق سازمان جاسوسی شوروی (کا گ ب/KGB) تاسیس شد. این تیم در منطقه ترانسنیستریا، در شرق مولداوی واقع شده است؛ منطقه‌ای جدایی‌طلب که برای استقلال حتی با مولداوی هم وارد جنگی بی‌حاصل شد. مردم این منطقه دوست دارند تا عضوی از کشور روسیه باشند اما نتوانسته‌اند به استقلال برسند. مشکلات بین آنها دولت مولداوی به حدی است که بازی‌های تیم ملی فوتبال مولداوی هیچوقت در ورزشگاه مجهز شریف برگزار نمی‌شود.

باشگاه شریف در ۲۱ دوره مسابقات لیگ مولداوی موفق شده ۱۹ بار به قهرمانی برسد و سلطان بلامنازع فوتبال مولداوی به حساب می‌آید. یکی از دلایل این موفقیت و حکمرانی وضعیت مالی خوب این تیم و همچنین وضعیت آشفته مالی دیگر تیم‌های لیگ مولداوی است. مولداوی دومین کشور فقیر اروپایی محسوب می‌شود اما باشگاه شریف توسط یک گروه تجاری به نام شریف اداره می‌شود که در سوپرمارکت، پمپ‌بنزین، نانوایی، تولید نوشیدنی، تلفن همراه و ...فعالیت می‌کنند و حتی شبکه تلویزیونی هم دارند. خیلی‌ها به منطقه ترانسنیستریا، شریفستان هم می‌گویند.

قاتل رئال را بشناسید؛ زنبورهای جدایی‌طلب با ریش‌سفیدیِ گلر ملوانی

باشگاه شریف از لحاظ سخت‌افزاری نیز در وضعیت مطلوبی قرار دارد. آنها بیرون شهر یک مرکز تمرینی فوق‌العاده مجهز دارند و ورزشگاهشان در سال ۲۰۰۲ ساخته و ۹ سال بعد بازسازی شده است. آنها بعد از پنج دوره حضور در لیگ اروپا و ناکامی در صعود به دور حذفی سرانجام در فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۲ موفق شدند جواز حضور در لیگ قهرمانان اروپا را به دست بیاورند. زنبورها بعد از شکست دادن تیوتای آلبانی، آلاشترک ارمنستان، ستاره سرخ بلگراد و دیناموزاگرب کرواسی به دور گروهی چمپیونزلیگ راه پیدا کردند.

هدایت شریف بر عهده یوری ویمدوب اوکراینی است. سرمربی‌ای که هیچوقت به تیم ملی اوکراین نرسید اما در دوران بازیگری برای تیم‌های خوب کشورش بازی کرد. او از سال ۲۰۲۰ هدایت شریف را به عهده گرفته و حالا قهرمان مردم منطقه به حساب می‌آید. ویمدوب که پیش از این قهرمانی لیگ بلاروس را با شاختار به دست آورده، با بازیکنان گمنام از ۱۰ کشور مختلف توانسته صدرنشین گروهی شود که رئال، اینتر و شاختار در آن حضور دارند.

قاتل رئال را بشناسید؛ زنبورهای جدایی‌طلب با ریش‌سفیدیِ گلر ملوانی

در فهرست تیم شریف پنج بازیکن بومی وجود دارد که یکی از آنها سرگی پاشنکو است؛ گلر اسبق تیم ملوان بندرانزلی، دروازه‌بان دوم این تیم محسوب می‌شود. این گلر خوش استایل در ۳۸ سالگی در لیگ قهرمانان اروپا حضور دارد و البته هنوز فرصت بازی پیدا نکرده است. دیگر بازیکن نام آشنای شریف، جسوربک یاخشیبوئف است؛ بازیکنی که زننده گل اول تیمش به رئال بود و در تیم ملی ازبکستان حضور دارد. وی در سال ۲۰۱۸ اولین بازی ملی خود را برای تیم ملی کشورش مقابل ایران انجام داد.

باید دید تیمِ شَریف شِریف تا کجا می‌تواند در لیگ قهرمانان اروپا به جاه‌طلبی‌اش ادامه دهد.

منبع: ایرنا