شهرخبر

بازگشایی مرز چذابه برای بازگشت زائران اربعین

با پایان یافتن اربعین ۱۴۰۰، بازگشت زائران ایرانی به کشور کم کم صورت می‌گیرد که برای این منظور از مرز چذابه از امروز باری بازگشت هم‌میهنان به کشور بازگشایی شد.

بازگشایی مرز چذابه برای بازگشت زائران اربعین

به گزارش سلام نو به نقل از رسا، پایانه مرزی شلمچه، پس از بازگشایی در روزهای شنبه و یکشنبه، از روز گذشته با تصمیم دولت عراق، مرز برای ورود زائران ایرانی بسته شد و هیچ ورودی از مرز شلمچه به کشور عراق ثبت نمی‌شود اما با وجود این، برخی همچنان در مرز هستند و با وجود تذکر و اعلام مراجع انتظامی مبنی بر عدم پذیرش زائر توسط دولت عراق، بر سفر خود اصرار دارند.

با پایان یافتن اربعین ۱۴۰۰، بازگشت زمینی زائران ایرانی آغاز شده است که با تصمیم ایران و عراق مرز چذابه نیز از امروز سه‌شنبه برای بازگشت زائران ایرانی به کشور، بازگشایی شده است و زائران می‌توانند علاوه بر مرز شلمچه و مهران از مرز چذابه نیز وارد کشور شوند.

با اعلام مراجع انتظامی عراق، از روز گذشته ورود زائران ایرانی به این کشور از طریق مرز شلمچه ممنوع شده است که برای عدم مراجعه زائران به مرز، تمام مسیرهای منتهی به این مرز از سمت خرمشهر از روز گذشته مسدود شده است ولی برای بازگشت زائران، اتوبوس، مینی‌بوس و قطار در پایانه مستقر هستند و کار خدمت‌رسانی به زائران را انجام می‌دهند.

با توجه به اینکه عزیمت اکثریت زائران اربعین از مرز شلمچه بوده است و اکثراً نیز با خودرو شخصی به مرز مراجعه و خودرو خود را در پارکینگ‌های موجود در پایانه مرزی قرار داده‌اند، مسیرهای خروجی از مرز به سمت خرمشهر شاهد ترافیک متوسطی است که با توجه به بازگشایی مرز چذابه برای ورود زائران، مسئولان استانی، این مرز را برای تردد زائران پیشنهاد کرده‌اند.

هم‌اکنون مرز چذابه وضعیتی کاملاً آرام و خلوتی را شاهد است که با توجه به استقرار بیش از ۳۰ دستگاه اتوبوس در مرز و دسترسی راحت به مرکز استان، شرایطی بهتر نسبت به مرز شلمچه برای بازگشت زائران ایرانی به شهرهای مرکزی و شمالی کشور دارد.

دانشگاه علوم پزشکی اهواز و بهداشت استان خوزستان نیز با توجه به احتمال مشکوک بودن برخی از زائران به بیماری کرونا، تدابیر و شرایط خاصی را در مرز اتخاذ کرده است تا ضمن کنترل ورود بیماری به کشور، شناسایی و درمان بیماران مبتلا به کرونا را تسریع بخشد.

به این منظور در هر دو پایانه مرزی، اکیپ هلال احمر و علوم پزشکی مستقر شده‌اند و با انجام آزمایش‌های کرونا اقدامات کنترلی خود را پیگیر هستند که در این زمینه افراد مشکوک قرنطینه خواهند شد و با تست منفی نیز تحت نظر سامانه سلامت قرار خواهند گرفت.

مواکب حسینی نیز از امروز در مرزهای چذابه و شلمچه آغاز به کار خواهند داشت و بازگشت زائران تسهیل شده است که در کنار آن، خدمات‌رسانی اتوبوس‌ها درون استانی جهت انتقال به پایانه‌های مسافربری خرمشهر و اهواز و همچنین برون استانی برای استان‌های مرزی و شمالی آغاز شده است.

مرزهای عراق برای ورود زائران ایرانی بسته شده‌اند

سردار «سیدمحمد صالحی» فرمانده انتظامی خوزستان ابراز کرد: با توجه به پایان همایش عظیم اربعین حسینی(ع)، مرزهای عراق کاملاً بسته شدند و دولت این کشور اجازه ورود هیچ زائری را برای زیارت عتبات عالیات نمی‌دهد.

وی با تأکید بر خودداری مردم نسبت به مراجعه به مرزهای شلمچه و چذابه برای سفر به عراق اظهار داشت: افرادی سودجو و فرصت‌طلب در قالب خودروهای مسافرکش در میادین اصلی، ورودی و خروجی برخی از شهرهای استان قرار گرفته‌اند و با ارسال پیامک در فضای مجازی مبنی بر باز بودن مرزها قصد دارند شهروندان را از اقصا نقاط کشور به مرز شلمچه بکشانند.

سردار صالحی با بیان اینکه افراد سودجو با دریافت پول هنگفت به دنبال سودجویی و منفعت‌طلبی مالی خود هستند اضافه کرد: از همه شهروندان خواهشمندیم فریب این افراد را نخورند و اخبار مربوط به اربعین را از مراجع رسمی و ستاد مرکزی اربعین دنبال کنند.

مرزهای شلمچه و چذابه از طرف عراق برای ورود زائران به این کشور مسدود شده‌اند، اما فرآیند بازگشت زائران اربعین حسینی بدون محدودیت از طریق این پایانه‌های مرزی در حال انجام است.

انتقال رایگان ریلی زائران اربعین در شلمچه

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی گفت: با دستور وزیر راه و شهرسازی همه امکانات این وزارتخانه به جز بخش غیر دولتی برای بازگشت زائران از سفر عتبات عالیات بسیج شده است.

«سعید رسولی» افزود: در تمامی مرزهایی که تردد صورت می‌گیرد از جمله مرز هوایی بسیج شده‌اند و امکانات را برای سهولت در تردد زائران اباعبدالله الحسین(ع) فراهم کرده‌اند.

وی با اشاره به استقرار یک رام قطار در مرز شلمچه تا خرمشهر ادامه داد: شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از شب گذشته برای جابه‌جایی زائران از مرز شلمچه تا خرمشهر و از خرمشهر تا اهواز قطارهایی را به صورت رایگان مستقر کرده است.

رسولی خاطر نشان کرد: همچنین برای جابه‌جایی مسافران از خرمشهر به مقصد تهران قطار فوق‌العاده پیش‌بینی شد که ۲ رام قطار امشب به مقصد تهران حرکت کردند. روز گذشته این اقدام را برای زائرانی که به آستان شاه عبدالعظیم آمده بودند به صورت رایگان تدارک دیدیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن کشور گفت: پذیرایی و ارائه خدمات از سوی نیروهای راه‌آهن در دستور کار قرار گرفته و تا پایان بازگشت زائران، وزارت راه با جدیت به زائران خدمات‌رسانی می‌کند.

استقرار ۱۰۰ پایگاه تست فوری کرونا در شلمچه

«شکرالله سلمان‌زاده» رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان نیز اظهار داشت: به منظور کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و حفظ سلامت زائران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از صبح امروز با تلاش کارکنان مجموعه بهداشت و فوریت‌های پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی آبادان و مشارکت جمعیت هلال احمر یک‌صد جایگاه برای انجام آزمایش سریع کرونا (رَپید تست) با فاصله اندکی از گِیت ورودی شلمچه از سمت مرز عراق مستقر شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان افزود: در این جایگاه‌ها از تمامی زائران پیش از ورود به پایانه مرزی آزمایش سریع کرونا گرفته می‌شود و در صورتی که جواب تست زائری مثبت شود از ورود آن به داخل کشور جلوگیری می‌شود و با تمهیدات به عمل آمده به طور سریع به محل قرنطینه پیش‌بینی شده در مرکز پشتیبان بهداشت و درمان شهید سردار سلیمانی که به این منظور احداث و راه‌اندازی شده است، هدایت و فرآیند درمان وی آغاز خواهد شد.

وی افزود: در این مرکز تمامی امکانات پزشکی، درمانی و بهداشتی برای ارائه خدمات بستری به زائران مهیا شده است و در صورت نیاز بیمار برای ادامه درمان‌های تخصصی، به بیمارستان های معین این دانشگاه در شهرهای آبادان و خرمشهر اعزام خواهند شد.

سلمان‌زاده گفت: در این فرآیند غربالگری، تمامی اطلاعات افراد ثبت خواهد شد و در صورتی که جواب آزمایش فردی نیز مشکوک باشد، به مرکز بهداشت شهرستان محل سکونت آن یا دانشگاه علوم پزشکی استان مربوطه اطلاع داده خواهد شد تا وی را از نظر سلامت رصد کنند.