شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#آلمان

مذاکرات سبزها و دموکرات‌های آزاد برای حضور در دولت ائتلافی آتی آلمان

مذاکرات سبزها و دموکرات‌های آزاد برای حضور در دولت ائتلافی آتی آلمان

دو حزبی که از آنها انتظار می‌رود در انتخاب صدراعظم بعدی آلمان نقش اساسی را ایفا کنند، گفتگوهای خودرا آغاز کرده و اعلام کرده‌اند که شروع خوبی داشته‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، انتخابات پارلمانی یکشنبه باعث شد دو حزب بزرگ و دیرینه آلمان برای تصدی جایگاه آنگلا مرکل، صدر اعظم فعلی که پس از ۱۶ سال از مسند قدرت کناره می‌گیرد، عملاً به حمایت احزاب سوم و چهارم نیاز داشته باشند یعنی حزب "سبزها" که دوستدار محیط‌زیست است و حزب "دموکرات‌های آزاد آلمان" که طرفدار تجارت هستند.

این دو حزب کوچک، پیش از اینکه پیشنهاد دو حزب بزرگتر را بشنوند، ابتدا با یکدیگر گفتگوهایی داشتند. آن‌ها علیرغم زمینه‌های مشترکی که با هم دارند، اساسا از ایدئولوژی‌های متفاوتی برمی‌آیند، رقیب یکدیگر محسوب می‌شوند و در مسائلی از قبیل اقتصاد و تغییرات اقلیم، رویکردهای متفاوتی دارند.

در دهه‌های اخیر، سبزها به "سوسیال دموکرات"‌های چپ میانه اولاف شولتس، که با اختلاف کمی در انتخابات پیروز شد، گرایش داشتند. گرایش دموکرات‌های آزاد هم به سمت بلوک راست میانه مرکل بوده است که جانشینش آرمین لاشت در رتبه دوم قرار گرفت که بدترین نتیجه‌ی این حزب تا به امروز است.

در اوایل روز چهارشنبه، آنالنا بائربوک، رهبر حزب سبزها و کریستین لیندنر، رهبر حزب دموکرات‌های آزاد آلمان، در اینستاگرام عکسی مشترک از خود به همراه رابرت هابک، دیگر رهبر سبزها وفولکر ویسینگ، دبیرکل حزب دموکرات‌ها آزاد منتشر کردند.

در این پست آمده است: «ما در جستجوی دولتی جدید، اشتراکات یکدیگر را بررسی و بر روی مسائلی که مارا از هم جدا کرده، پل می‌زنیم. روزهای هیجان انگیزی است.»

آن‌ها اما از چگونگی و زمان این کار جزئیاتی منتشر نکردند. سوسیال دموکرات‌ها گفته‌اند که مایل‌اند از همین هفته مذاکرات خود را شروع کنند.

یک حالت دیگر برای کسب رای اکثریت پارلمان، این است که "ائتلاف بزرگ" پر اختلاف که اکنون روی کار و رو به پایان است، مجددا تکرار شود، اما هیچ یک از احزاب این را نمی‌خواهند.

ائتلاف کنونی مرکل پس از انتخابات ۲۰۱۷ به وجود آمد که لیندنر مذاکرات در مورد اتحاد احتمالی با اتحادیه دموکرات مسیحی صدر اعظم و سبزها را قطع کرد.

انتهای پیام