شهر خبر

در دیدار با همتای ترکیه ای؛

پوتین: روند توسعه روابط میان مسکو و آنکارا مثبت است

پوتین: روند توسعه روابط میان مسکو و آنکارا مثبت است

رئیس جمهور روسیه در دیدار با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، ضمن تاکید بر همکاری بین المللی بین دو کشور، روند توسعه روابط دوجانبه را مثبت ارزیابی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه ای وی امروز در شهر «سوچی» در روسیه با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

پوتین در این دیدار با اشاره به اینکه همکاری کشورها ثبات را تضمین می کند، اعلام کرد که روسیه و ترکیه همکاری های موفقیت آمیزی در مسائل بین المللی از جمله لیبی و سوریه دارند.

وی در همین رابطه گفت: در دستور کار بین المللی، ما همکاری بسیار موفقی داریم. منظور من هم سوریه و هم تماس های ما در هماهنگی مواضع در مورد لیبی است. مرکز کنترل آتش بس روسیه و ترکیه در مرز بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان به طور فعال در حال فعالیت است.

پوتین با مثبت ارزیابی کردن روند توسعه بین دو کشور، گفت که روابط روسیه و ترکیه با موفقیت در حال توسعه است زیرا تجارت دو جانبه سالانه بیش از ۵۰ درصد در ۹ ماهه اول سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

وی همچنین گفت که تاثیر ترکیه بر اوضاع قره باغ، به صلح در منطقه کمک می کند.

اردوغان نیز در این دیدار با اشاره به قرارداد منعقد شده میان ترکیه و شرکت روس اتم روسیه گفت که نخستین واحد نیروگاه هسته ای «آق قویو» احتمالا سال آینده افتتاح می شود.

وی گفت: ساخت و ساز طبق برنامه ریزی ادامه می یابد. من معتقدم که ما می توانیم اولین واحد را در سال آینده افتتاح کنیم.

قرارداد ساخت این نیروگاه در سال ۲۰۱۰ به امضا دو کشور رسید و کار ساخت آن نیز از سال ۲۰۱۸ آغاز شده است.

پیش از این دیدار، وزیر دفاع ترکیه نیز بدون اشاره به حضور نظامیان این کشور در خاک سوریه بر خلاف قوانین بین المللی گفته بود: ما از اصول توافق با روسیه پیروی می کنیم. انتظار داریم طرف مقابل نیز به مسئولیت‌های خود در قبال این توافق عمل کند. امیدوار هستیم با دیدار رؤسای جمهور ترکیه و روسیه، شرایط آرام و بدون تنش ایجاد شده در ابتدای توافق، به ادلب بازگردد.

پیشتر کاخ کرملین در بیانیه ای از دیدار روسای جمهور دو کشور خبر داده و اعلام کرده بود که آنها در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله آخرین تحولات در سوریه، لیبی، افغانستان و قفقاز جنوبی رایزنی خواهند کرد.