به گزارش برنا، «میلاد شُکرخواه» دستیار ویژه دبیر جشنواره سی و چهارم و مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات این رویداد سینمایی، با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده جهت برگزاری این دوره از جشنواره، گفت: در عرصۀ فیلم و سینما با پیدایش کرونا چندین جشنواره معتبر در دنیا، حداقل یک یا چند بخش خود را به صورت آنلاین برگزار کردند و مجموع این تحولات باعث شد تا فرصت مغتنمی نصیب ما شود تا از ظرفیت‌های فضای مجازی به نحو شایسته و به نفع جشنواره بهره‌گیری کنیم. ما امیدواریم در این دوره بتوانیم روند صعودی دیگری در رشد مخاطب داشته باشیم…

مشروح این گفت‌وگو را از نظر می‌گذرانید:

٭٭٭  تلاش برای دستیابی به نسبت برابر برای حضور مخاطبان اکران آنلاین و اکران فیزیکی

٭ همکاری پلتفرم‌ها با جشنواره سی و چهارم در بخش اکران آنلاین، کارگاه‌ها و دیگر برنامه‌های جشنواره چگونه است؟

− ما در دوره سی و چهارم همانند دورۀ گذشته و متاثر از شرایط همه‌گیری کرونا، نمایش آثار جشنواره را در پلتفرم‌های فیلیمو و هاشور برای داوران کودکان و نوجوانان از سراسر کشور خواهیم داشت. در این دوره و با توجه به اعمال واکسیناسیون در کشور، تلاش شده تا به نسبت برابری برای حضور مخاطبان بین اکران آنلاین و اکران فیزیکی دست پیدا کنیم و امیدواریم علاوه بر تسهیل دسترسی مخاطبان به آثار جشنواره در فضای مجازی، به رونق سینماها و حفظ حیات طبیعی آن‌ها کمک شود که این سیاست در این دوره، با اهتمام بیشتری در حال پیگیری و اقدام است.

 

٭٭٭ روزانه نمایش ۳۵۰ دقیقه آثار جشنواره در پلتفرم‌های «فیلیمو» و «هاشور» برای داوران کودک و نوجوان

براساس آسیب‌شناسی دورۀ سی و سوم و تجاربی که در سایر جشنواره‌های سازمان سینمایی کشور نسبت به برگزاری آنلاین کسب کردیم، برنامه‌ریزی دقیق و محتوای مناسبی برای مخاطبان کودکان و نوجوانان در فضای مجازی صورت گرفته است. لذا مخاطبان اصلی این دوره از جشنواره تنها داوران کودکان و نوجوانان خواهند بود که براساس فراخوان اعلام شده برای داوری در شهریور ماه امسال، در سامانه جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند. ما برای این مخاطبان، به طور میانگین روزانه ۳۵۰ دقیقه باکس نمایش آثار جشنواره را در پلتفرم‌های «فیلیمو» و «هاشور» خواهیم داشت که این آثار متشکل از فیلم‌های «کوتاه داستانی»، «فیلم بلند داستانی»، «پویانمایی کوتاه» و «کرونا روایت» است. هر باکس فیلم، براساس جدول نمایشی که در روزهای آینده اعلام می‌شود، ۲ نوبت در پلتفرم‌های میزبان از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۲، نمایش خواهند داشت.

آن دسته از مخاطبانی که به عنوان داور کودک و نوجوان، خبرنگار و صاحبان آثار در سامانه جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند، می‌توانند از روز جمعه مورخ ۱۶ مهر ۱۴۰۰ با مراجعه به سامانه جشنواره، جدول نمایش پلتفرم‌های «هاشور» و «فیلیمو» را ملاحظه و  به صورت رایگان فیلم‌های مورد نظرشان را تماشا کنند. تنها تفاوتی که میان دو پلتفرم میزبان وجود دارد، این است که در «فیلیمو» فیلم‌ها برای مخاطبان عام و به صورت رایگان قابل دسترس است، در حالیکه، مخاطبان پلتفرم «هاشور» افرادی هستند که پیش‌تر در سامانه جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند و تنها از درگاه سامانه جشنواره باید به هاشور متصل شوند و متناسب با بخش‌هایی که قبلاً ثبت‌نام کرده‌اند، ضمن داوری آثار، از خدماتی همچون کتابخانۀ ویدیویی و کارگاه‌های تخصصی جشنواره بهره‌مند شوند.

در بخش کارگاه‌های جشنواره، ۶ کارگاه‌ پیشبینی شده که روزانه از ساعت ۱۱:۰۰ تا ۱۲:۳۰ در پلتفرم «هاشور» برای آن دسته از مخاطبانی که در سامانه جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند، به صورت رایگان فراهم می‌باشد. این مخاطبان می‌توانند از روز جمعه مورخ ۱۶ مهر ۱۴۰۰ با مراجعه به سامانه جشنواره، اطلاعات و عناوین کارگاه‌ها را جهت شرکت در آن‌ها ملاحظه و تماشا نمایند.

 

٭٭٭ پخش زنده نشست‌های پرسش و پاسخ جشنواره از تلویزیون تعاملی تیوا / تلاش برای برپایی دائمی کتابخانه ویدیویی در طول سال

برنامه‌های نشست پرسش و پاسخ عوامل فیلم و گفتگوهایی که با عوامل فیلم‌های سینمایی (۱۰ اثر) در محل خانۀ جشنواره در تهران انجام می‌شود، به صورت پخش زنده از طریق  تلویزیون تعاملی تیوا به صورت روزانه و با یک نوبت بازپخش برای کلیه مخاطبان جشنواره در دسترس خواهد بود.

همانند دورۀ گذشته کتابخانۀ ویدیویی در دوره سی و سوم داشتیم، این امکان را با همکاری پلتفرم «هاشور» برای پخش کنندگان جهانی راه‌اندازی شده است. همچنین در تلاش هستیم که زمینه‌های برپایی دائمی کتابخانه ویدیویی را در طول سال داشته باشیم.

 

٭٭٭مشارکت بالای داوران کودک و نوجوان نسبت به دوره گذشته

٭ تعامل با مخاطبان از سراسر ایران به ویژه امکان داوری کودکان و نوجوانان چگونه طراحی شده است؟

− براساس فراخوانی که برای داوران کودک و نوجوانان در ماه گذشته اعلام کردیم، ثبت‌نام‌ علاقه‌مندان (۶ تا ۱۶ سال) از سراسر کشور در سامانه دبیرخانۀ جشنواره آغاز شد و خوشبختانه تا این لحظه مشارکت خوبی نسبت به دوره گذشته شاهد هستیم.

شیوه داوری کودکان و نوجوانان بدین شکل است که داوران داوطلب می‌توانند در سالن‌های سینما نیز با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، فیلم‌های جشنواره را تماشا کنند و در نهایت با مراجعه به سامانه جشنواره رای خود را ثبت نمایند. لازم به ذکر است که آن دسته از داورانی که تمایلی برای حضور در سینما ندارند، می‌توانند از طریق پلتفرم‌های میزبان جشنواره، فیلم مورد نظر را ببینید و نهایتاً رای خود را در سامانه ثبت کنند. در روز اختتامیه جشنواره نتیجه داوری‌ها، به عنوان بهترین فیلم از نگاه داوران کودکان و نوجوانان اعلام می‌شود.

 

٭٭٭ قاچاق اینترنتی آثار در سرورهای داخلی تقریباً یک امر محال است / فرهنگ‌سازی و ارتقاء سواد رسانه‌ای کاربران، کارآمدترین راهکار است.

٭ در زمینه جلوگیری از سرقت آثار در پخش اینترنتی سال پیش دستاورد بزرگی داشتید، امسال چه تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شده است؟

− طبیعی است هر تجربۀ جدید، آزمون و خطاهای خود را دارد، اما خوشبختانه ما در دوره سی و سوم به عنوان نخستین برگزار کننده جشنواره آنلاین سینمایی در کشور با وجود عدم تجربۀ مدون در این زمینه، توانستیم با حمایت و اعتمادی که صاحبان آثار به ما کردند، مسیر تازه‌ای برای جشنواره‌های سینمایی هموار کنیم. در مورد حفظ و صیانت از این دستاورد باید در نظر داشته باشیم که اساساً نمایش آنلاین فیلم، ریسک بالایی دارد، زیرا ممکن است محتوای دیجیتال به هر طریق در فضای مجازی نشر پیدا کند، لذا در هیج کجای دنیا هنوز به قاطعیت نمی‌توان در خصوص عدم قاچاق محصول فرهنگی به‌ویژه در حوزۀ فیلم و سینما که هزینه‌های تولید نسبتاً سنگینی نسبت به سایر محصولات فرهنگی دارد، چنین ادعایی را مطرح کرد. بنابراین تا زمانی که برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان پلتفرم‌ها‌، بتوانند راهکار قطعی و تضمینی برای این مسئله پیاده‌سازی کنند، فرهنگ‌سازی و ارتقاء سواد رسانه‌ای کاربران، می‌تواند مطلوب‌ترین و کارآمدترین راهکار برای مقابله با این چالش باشد. البته باید به این نکته هم اشاره کنم که بیشتر نگرانی‌ها درخصوص قاچاق آثار مربوط به نشر در پلتفرم‌های خارجی نظیر تلگرام و اینستاگرام است که سرورهای آن در خارج از ایران قرار دارد و عملاً پیگیری آن از عهدۀ ما خارج است، اما این اطمینان را به صاحبان آثار می‌دهیم که در داخل کشور و روی سرورهای داخلی تقریباً قاچاق فیلم امر محالی خواهد بود، زیرا به سرعت و در لحظه امکان پیگیری قضایی و حقوقی دارد.

یقیناً صاحبان آثاری که تمایل‌شان را برای اکران آنلاین فیلم‌ خود به دبیرخانۀ جشنواره اعلام کرده‌اند، کاملاً نسبت به شرایط و مقتضیات فضای مجازی و مخاطرات آن آگاهی و اشراف کاملی دارند و ما قدردان این همکاری و مساعدت آن‌ها هستیم که فیلم خود را بدون هیچ‌گونه چشم‌داشت مادی، در معرض این مخاطره قرار داده‌اند.

 

٭٭٭ امیدواریم بتوانیم روند صعودی دیگری در رشد مخاطب داشته باشیم

٭ سال گذشته اولین تجربه برپایی آنلاین در جشنواره‌های سینمایی را داشتید، امسال چقدر از تجربه دشوار دوره پیش استفاده کرده‌اید و به چه رویکردهای تازه‌ای رسیده‌اید؟ استقبال مخاطبان در دوره گذشته چگونه بود و پیش بینی شما از این دوره چیست؟

− برپایی آنلاین جشنواره، یک شیوۀ ابداعی یا مختص به جشنواره کودک و نوجوان نیست، زیرا با گستردگی پلتفرم‌های برگزاری رویداد در جهان، اساساً تحولات زیادی در زمینه برگزاری رویدادها بویژه در بخش فرهنگ و هنر رخ داده است؛ اما در عرصۀ فیلم و سینما با پیدایش کرونا، این موضوع اهمیت زیادی پیدا کرد و تا امروز چندین جشنواره معتبر در دنیا، حداقل یک یا چند بخش خود را به صورت آنلاین برگزار کردند و مجموع این تحولات باعث شد تا فرصت مغتنمی نصیب ما شود تا از ظرفیت‌های فضای مجازی به نحو شایسته و به نفع جشنواره بهره‌گیری کنیم.

درخصوص میزان استقبال مخاطبان در دوره سی و سوم، باید بگویم بازدید از فیلم‌های جشنواره در سه پلتفرم میزبان قابل توجه بود و با درنظر گرفتن عواملی نظیر «تجربه نخستین»، «عدم شناخت صحیح مخاطب نسبت به شیوۀ جدید» و «نگرانی‌های صاحبان آثار نسبت به قاچاق آثار» و سایر متغیرهای تعیین کننده دیگر، استقبال قابل دفاعی بود. ما امیدواریم در این دوره بتوانیم روند صعودی دیگری در رشد مخاطب داشته باشیم. هر چند برای یک جشنواره تخصصی به‌ویژه کودک و نوجوانان، صرفاً تکیه بر میزان استقبال مخاطبان یا حضور جمعیت بالا، شاخص تعیین‌کننده‌ای در سطح برگزاری نیست، بلکه کیفیت حضور مخاطبان و میزان تعامل آن‌ها به عنوان داور کودک و نوجوان برای ما اهمیت بسزایی دارد، زیرا نتیجۀ رای و نظر داوران کودک و نوجوان به عنوان مخاطبان اصلی سینمای کودک، می‌تواند مسیر روشن و هدفمندتری را برای تولیدات این ژانر سینمایی پیش روی فیلمسازان و دست‌اندرکاران سینمای کودک قرار دهد.

 

٭٭٭ تلویزیون تعاملی تیوا پوشش‌دهنده برنامه‌های جشنواره

٭ پوشش افتتاحیه و اختتامیه جشنواره، کارگاه‌ها و کتابخانه ویدئویی چگونه است و آیا امسال برنامه‌های جنبی در فضای مجازی وجود دارد؟

− کلیه برنامه‌های جشنواره اعم از افتتاحیه در اصفهان، اختتامیه در تهران و همچنین برنامه‌های جنبی که در خانۀ جشنواره ترتیب داده شده است، از تلویزیون تعاملی تیوا برای مخاطبان جشنواره پخش خواهد شد و برنامه‌های دقیق آن‌ با زمان‌بندی مشخص، در روزهای آینده توسط بخش ارتباطات و روابط‌عمومی جشنواره اطلاع‌رسانی می‌شود.