به گزارش برنا، محمد وکیلی در ارزیابی عملکرد تیم ملی جوانان ایران در رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان، گفت: شرایط در رده‌های سنی پایه این‌طور نیست که یک کشور بتواند سال‌های سال قهرمان شود یا روی سکو برود. بارها گفته‌ام که در رده سنی جوانان و نوجوانان مقام‌ها دست‌به‌دست می‌شود.

وی با ذکر مثالی در این خصوص، افزود: تیم ملی نوجوانان ایتالیا دوره قبل، قهرمان مسابقات قهرمانی جهان شد ولی امسال در تهران در جایگاه ششم جهان قرار گرفت. بنابراین شرایط در رده‌های سنی پایه این‌طور نیست که یک کشور بتواند سال‌های سال قهرمان شود یا روی سکو برود. در رده سنی نوجوانان، ایران در سال 2017 قهرمان شد اما ایتالیا این قهرمانی را سال 2019 گرفت و خودش هم امسال در تهران ششم شد.

وکیلی با اشاره به این‌که در رده سنی جوانان نیز همین اتفاقات رخ می‌دهد، بیان کرد: در بیست‌ویکمین دوره رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان هدف اصلی تکرار قهرمانی دوره گذشته نبود و اگر می‌توانستیم جزو هشت تیم برتر قرار بگیریم، خوب بود. با این حال نگاه کلی این نبود که اگر جزو هشت تیم برتر قرار گرفتیم، حتما باید قهرمانی را هم تکرار کنیم.

وی افزود: باید توجه داشت اکثر بازیکنان جوانی که در دوره قبل مسابقات در ترکیب تیم حضور داشتند، امروز در این تیم حضور ندارند. درنهایت باید خروجی تیم را نگاه کنیم و این‌که در سال‌های آینده چند درصد این تیم موفق به حضور در تیم ملی بزرگسالان می‌شوند و چند درصد دیگر پتانسیل درخشش در تیم‌های لیگ برتری را دارند.

سرمربی تیم ملی نوجوانان با اشاره به درخشش‌های اخیر صابر کاظمی ادامه داد: دو سال تمام در رده سنی نوجوانان روی صابر کاظمی کار فوق‌العاده انجام دادیم و تنها به این دلیل که 8 روز بزرگ‌تر بود، نتوانستیم از او در ترکیب تیم ملی نوجوانان استفاده کنیم. می‌‌خواهم بگویم این‌طور نیست که اگر یک بازیکن در رده سنی جوانان مدال جهانی نداشت، نمی‌تواند به جایگاه بالایی در تیم ملی بزرگسالان برسد.

وکیلی دست به دست شدن نتایج در رده سنی نوجوانان و جوانان را امری طبیعی دانست و گفت: بنابراین نتایج کنونی تیم ملی جوانان در رقابت‌های قهرمانی جهان هم نمی‌تواند مستثنا باشد و بگوییم اتفاق نادری رخ داده است. فراموش نکنیم که شرایط کرونا هنوز حاکم است و متعاقب آن مسابقات متعددی کنسل شد. نمی‌شود فکر کنیم که یک مربی می‌تواند هرساله تیمش را روی سکوی مسابقات جوانان و نوجوانان ببرد.

تیم ملی والیبال جوانان ایران امروز (چهارشنبه) در آخرین دیدار خود مرحله دوم رقابت‌های جهانی از ساعت 20 و 30 دقیقه به وقت تهران به مصاف تایلند می‌رود.