شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#داوران#فقدان#خلاقیت#کار#نوازان#جوان#موج#زند

پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان؛

فقدان خلاقیت در کار دف نوازان جوان موج می زند

فقدان خلاقیت در کار دف نوازان جوان موج می زند

یکی از اعضای هیات داوران بخش دف نوازی پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان معتقد است فقدان خلاقیت در کار دف نوازان جوان این رویداد موج می زد و بیشتر موارد تکراری و کپی شده را اجرا می کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، حسین رضایی نیا نوازنده و داور بخش دف جشنواره پانزدهم با اشاره به نقش تاثیرگذار جشنواره در روند موسیقی کشور گفت: این تاثیرگذاری به قدری بوده که هر سال برتعداد شرکت کنندگان افزوده می شود. به نظر من جشنواره موسیقی جوان، یکی از معتبرترین جشنواره هایی است که در ایران برگزار می شود و آثار آن را کارشناسان بسیار خوبی بررسی می کنند و همین مسأله به دیده شدن نوازندگان جوان کمک بسزایی کرده است البته نمی توان از نقش فضای مجازی در معرفی و دیده شدن شرکت کنندگان غافل شد.

وی ادامه داد: استمرار برگزاری جشنواره یکی دیگر امتیازات مثبت جشنواره موسیقی جوان است برای اینکه ما بدانیم موسیقی زنده است و ادامه حیات می دهد.

کوچ بزرگان موسیقی به جشنواره موسیقی جوان

این نوازنده دف با اشاره به حضور اکثریت استادان موسیقی در جایگاه داور جشنواره موسیقی جوان و اعتباربخشی به این رخداد موسیقایی اظهار کرد: سالهاست که بسیاری از استادان موسیقی به واسطه ضعف در مدیریت جشنواره موسیقی فجر در آن حضور پیدا نمی کنند و نسبت به آن دلسرد شده اند اما در ترکیب هیات داوران جشنواره موسیقی جوان، پیشکسوتان و بزرگان موسیقی حضور دارند و با جان و دل آثار رسیده را هر ساله داوری می کنند واین مسئله هم باعث اعتبار بخشی به جشنواره شده و هم برای جوانان علاقه ایجاد کرده است چرا که وقتی یک جوان می بیند کارش توسط یک هنرمند بزرگ دیده می شود، می تواند انگیزه را در خود ایجاد می کند و می داند نمره ای که می گیرد از طرف کارشناس های خوب بوده و کسی هم که نمره نمی آورد قطعا به نقطه ضعفش پی می برد که حتما کارشناس خبره یک موردی را در نوازندگی اش دیده که ضعف محسوب می شده بنابراین برگزیده شدن یا نشدن برای شرکت کنندگان امتیاز خوبی برای پی بردن به نقاط قوت و ضعف نوازندگان جوان است.

رضایی نیا در ادامه با اشاره به داوری پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان بیان کرد: امسال هیات داوران اجازه نداشتند تصویر نوازندگان را ببینند و فقط از طریق شنیدن صدای سازشان داوری هایمان صورت گرفت. در واقع آن بخشی که مربوط به استایل نوازندگی بود، برای اینکه شائبه ای ایجاد نکند و خدای ناکرده داوری بخواهد شاگرد خودش را بالا بیاورد، حذف شده بود. به طور کلی ما داورها حتی اسم شرکت کنندگان و مشخصات آنها را هم متوجه نشدیم و فقط بر اساس صدای سازشان نمره دادیم.

از شلوغ کاری های بیخود تا فقدان خلاقیت

داور بخش دف پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در خصوص نقاط قوت و ضعف شرکت کنندگان گفت: متاسفانه نقطه قوت خیلی در کارشان کمتر دیده می شد چرا که خلاقیت خیلی کمتر شده بود و بیشتر موارد تکراری و کپی شده را اجرا می کردند و اکثرا یک سری شلوغ کاری های بیخود داشتند و عدم خلاقیت در کارشان موج می زد اما در کل رقابت نزدیکی بود.

رضایی نیا با اشاره به نقاط قوت شرکت کنندگان دوره پانزدهم جشنواره بیان داشت: به نظر من حضور در چنین جشنواره نقطه قوت هر شرکت کننده است چرا که بواسطه این رویداد مهم موسیقی دیده می شوند و این خود می تواند به تجربه شان در زمینه موسیقی اضافه کند.

این نوازنده باسابقه دف با بیان اینکه ما نوازنده های بسیاری داریم که در دل جشنواره جوان توانستند به جاهای بزرگ در جامعه موسیقی راه پیدا کنند، گفت: معتقدم بایستی برای شرکت کنندگان ایجاد انگیزه کنیم و پیشنهاد بر این است از آنجایی که ورود به دانشگاههای موسیقی بواسطه پذیرش محدود، کمی سخت است از دل جشنواره موسیقی جوان به هر دانشگاه ۱ تا ۲ نفر برای ادامه تحصیل معرفی شوند. در این صورت هم اعتبار جشنواره را دوچندان می کنیم هم هنرجویان بدون کنکور و واسطه امکان تحصیل پیدا می کنند.