شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات

اخبار انتخابات عراق| از تکلیف رای دهندگان در روز انتخابات تا شمار ناظران


اخبار انتخابات عراق| از تکلیف رای دهندگان در روز انتخابات تا شمار ناظران

کمتر از دو هفته دیگر به انتخابات باقیمانده است و در این میان مسئولان کمیساریای عالی انتخابات به تشریح اقداماتی پرداختند که رای دهندگان باید در روز انتخابات انجام دهند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری واع، «داود سلمان خضیر» مدیر اجرایی و آموزشی کمیساریای عالی انتخابات گفت: رای گیری روز دهم اکتبر با کارت بیومتریک و کارت کوتاه مدت است و رای دهنده‌ای که کارت بیومتریک یا کارت الکترونیکی کوتاه مدت ندارد حق رای دادن به موجب قانون انتخاباتی را ندارد.

وی افزود: طبق قانون انتخابات رای دادن بر اساس کارت است. رای گیری در ساعت هفت صبح شروع و ساعت 6 عصر به پایان می‌رسد. تمدیدی در کار نخواهد بود زیرا رای گیری الکترونیکی از طریق برنامه ریزی داده شده به دستگاه در زمان مشخص است و این سیستم پس ازپایان زمان مشخص شده، هیچ رای دهنده ای را قبول نمی‌کند.

سلمان با اشاره به اینکه رای دهنده با در دست داشتن کارت بیومتریک یا کارت کوتاه مدت وارد حوزه رای گیری می‌شود بر ضرورت تطابق اثر انگشت فرد رای دهنده با اثر انگشت ذخیره شده در کارت و اثر انگشت ذخیره شده در دستگاه تاکید کرد و گفت: اگر تطابق سه گانه وجود نداشته باشد، رای دهنده اجازه رای دادن ندارد.

وی افزود: پس از تطبیق مذکور، نوبت به خواندن بارکد می‌رسد و ارسال اطلاعات به دستگاه است. البته قبل از آن رای دهنده به کابین می‌رود تا نامزد خود را انتخاب و به پای دستگاه  رفته تا رای خود را بدهد.

 

داود سلمان خضیر تشریح کرد: رای گیری با کارت کوتاه مدت از طریق گرفتن اثر ده انگشت رای دهنده و گرفتن کارت از او و معدوم کردن آن در همان مکان است. به رای دهنده رسیدی برای انجام فرایند ثبت بیومتریک و تحویل کارت بیومتریک داده می‌شود.

این مسئول انتخاباتی عراق درباره خرید و فروش کارت انتخاباتی گفت: این روند مرده به دنیا آمده است زیرا به جز فرد صاحب کارت احدی نمی تواند از آن استفاده کند. داشتن تطبیق سه گانه اثر انگشت و نیز اثر ده انگشت رای دهنده ضامن شفافیت رای گیری است.     

وی بیان کرد: ما مطمئن هستیم که رای دهنده جز با کارت خودش نمی تواند رای  بدهد.

این مقام عراقی درباره شکایات هم گفت: بخش مشاوره و شکایات همه شکایت‌ها را از سوی رای دهندگان و نامزدها و حتی رسانه ها به شرط مستند بودن، دریافت می‌کند.

وی در ادامه به اشاره به پاداش‌های در نظر گرفته شده برای کسانی که کارت انتخاباتی خود را دریافت کنند اعلام کرد که این تاثیر موثری داشته و اقبال مردم برای گرفتن کارت‌های خود بیشتر شده است.

داود سلمان خضیر در عین حال اعلام کرد که بخش اعظم کارت‌ها تحویل گرفته شده است.

آمار ناظران بین المللی

کمیساریای عالی انتخابات عراق آمار ناظران بین‌المللی و داخلی حاضر در انتخابات زودهنگام پارلمانی آتی را اعلام کرد؛ انتخاباتی که کمتر از دو هفته دیگر در 10 اکتبر آینده برگزار خواهد شد.

«جمانه غلای»، سخنگوی کمیساریای عالی انتخابات عراق تصریح کرد: شمار ناظران بین‌المللی به 509 نفر رسیده که از این تعداد، 274 نفر از نمایندگی اتحادیه اروپا در عراق و 130 نفر ناظر وابسته به سازمان ملل متحد است همچنین 291 خبرنگار بین‌المللی هم این انتخابات را پوشش خواهند داد.

غلای با بیان اینکه کمیساریای انتخابات رفت و آمد ناظران به مراکز انتخاباتی مختلف را تسهیل خواهد کرد، اظهار داشت: با هماهنگی سفارتخانه‌های عربی و خارجی و سازمان‌های بین‌المللی از طریق وزارت امور خارجه عراق ماموریت ناظران بین‌المللی را تسهیل خواهیم کرد.

وی درباره آمار نهایی ناظران بین المللی گفت: هنوز فرایند حضور ناظران ادامه دارد و 509 ناظر بین المللی عددی قابل تغییر است و می‌تواند با نزدیک شدن به انتخابات افزایش یابد.

غلای با بیان اینکه حضور ناظران بین المللی علاوه بر رصد و ارزیابی فرایند انتخابات به آن اعتبار و شفافیت خواهد بخشید، اظهار داشت: کمیساریای عالی انتخابات نقشه استقرار مراکز رای‌گیری در همه استان‌های عراق را در اختیار این ناظران قرار خواهد داد و با هماهنگی نهادهای مربوطه امنیت آنها را کاملا تامین خواهد کرد.

وی در پایان گفت: تاکنون حضور 500 ناظر داخلی ثبت شده است همچنین تعداد نمایندگان احزاب و نامزدها هم به 70 هزار نفر می‌رسد که در همه مراکز انتخاباتی حضور خواهند داشت.

تاکید بر مشارکت قوی در انتخابات

«فاضل الفتلاوی» عضو فراکسیون پارلمانی صادقون عراق در گفتگو با المعلومه گفت: اصلاح روند سیاسی به دست مردم حاصل می‌شود. در واقع کلید تغییر اساسی به دست شهروندان است.

وی افزود: مشارکت فعال نقش زیادی در تثبیت حقوق ملت عراق و گرفتن فرصت از کسانی که به سبب مشارکت ضعیف در سال 2018 به مجلس راه یافتند، دارد.

الفتلاوی گفت: روزهای آتی آکنده از غافلگیری برای کسانی است که به تعویق انتخابات و عدم مشارکت شهروندان دلخوش کرده‌اند.

انتهای پیام/