سخنرانی ضد ایرانی وزیر خارجه  عربستان در مجمع عمومی سازمان ملل

 «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه  عربستان سعودی شامگاه سه‌شنبه گفت که عربستان به صورت فعال با جامعه بین‌الملل در زمینه موفقیت دهمین کنفرانس بازبینی پیمان منع اشاعه هسته‌آی که قرار است در ژانویه 2022 برگزار شود، مشارکت دارد.

وی که در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کرد، افزود: «امنیت و صلح بین‌المللی از طریق دستیابی به تسلیحات کشتار جمعلی حاصل نمی‌شود بلکه از طریق همکاری بین‌المللی برای تحقق رشد و پیشرفت بدست می‌آید».

فیصل بن فرحان اضافه کرد که موضع عربستان سعودی بر اساس حق کشورها برای استفاده از کاربردهای مسالمت‌آمیز انرژی هسته‌ای استوار است.

سخنرانی ضد ایرانی وزیر خارجه  عربستان در مجمع عمومی سازمان ملل

وزیر خارجه سعودی در ادامه به ابراز سخنانی علیه ایران پرداخت و گفت که ریاض از تلاش‌های بین‌المللی برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای در کوتاه مدت و بلند مدت و همچنین منع توانایی برای تبدیل کردن کاربرد مسالمت‌آمیز انرژی هسته‌ای به کاربرد نظامی حمایت می‌کند.

وی در ادامه ادعاهایش از جامعه بین‌الملل خواست تا به مسئولیت خود در قبال نقض مستمر توافق‌ها و معاهده‌های بین‌المللی در خصوص توافق هسته‌ای توسط تهران عمل کند.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در این سخنرانی هیچ اشاره‌ای به رژیم صهیونیستی که تنها دارنده تسلیحات هسته‌ای در منطقه غرب آسیا بوده، نکرد.

بر اساس گزارش‌ها، رژیم صهیونیستی دست کم 90 کلاهک هسته‌ای در زرادخانه خود داشته و مواد شکافت پذیر کافی برای ساخت 200 سلاح هسته‌ای دیگر نیز در اختیار دارد.

از سوی دیگر، فیصل بن فرحان در این سخنرانی در حالی به ابراز نگرانی از نقض توافق هسته‌ای توسط تهران کرده که هیچ اشاره‌ای به اقدام غیرقانونی آمریکا در خروج از برجام نکرد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در اردیبهشت سال 1397 به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج شد و سیاست فشار حداکثری را علیه ایران در پیش گرفت.