شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روحانی#فاضلاب

وبلاگ مشرق

روحانی در مقابل آلام مردم ساکت نمی‌نشیند/ راه نفست را نبند آقای علی‌اف!

معضل فاضلاب در مناطق محروم آبادان

مدیران یکی از کلانشهرهای کشور پس از بالا آمدن فاضلاب در یک شهرک مسکونی، نمایشی تراژیک از مدیریت ناکارآمد و غیر جهادی را به اجرا درآورده اند که حاوی عبرتهای فراوانی است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

روحانی در مقابل آلام مردم ساکت نمی‌نشیند!

روحانی در مقابل آلام مردم ساکت نمی‌نشیند/ راه نفست را نبند آقای علی‌اف!

غلامرضا نوری، از نمایندگان مجلس و سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا در پاسخ به سوالی در خصوص آینده سیاسی علی لاریجانی و حسن روحانی رؤسای پیشین دو قوه که اکنون در سکوت خبری به‌سر می‌برند و اینکه این گوشه‌نشینی همیشگی خواهد بود یا خیر، گفته است: من به تازگی ارتباط و تماسی نداشتم که از آخرین وضعیت مطلع باشم یا اگر احتمالا تصمیمی اخذ شده از آن اطلاع پیدا کنم، اما این دو نفر شخصیت‌های مهم، تاثیرگذار و محبوب جامعه هستند و من معتقدم که روزبه‌روز بر محبوبیت‌شان اضافه می‌شود.

او همچنین در پاسخ به این سوال که لاریجانی یا روحانی برای ادامه فعالیت در عرصه سیاسی تصمیم به تشکیل حزب دارند یا خیر؟، بیان کرد: مشخصا پرس‌وجو نکردم ولی من روحیات و سلیقه‌ای که از این دو نفر سراغ دارم، مطمئن هستم در مقابل آلام مردم و مشکلات جامعه بی‌تفاوت نمی‌نشینند و فعال می‌شوند؛ اما اینکه حتما در قالب حزب خواهد بود یا نه را نمی‌دانم و نمی‌توانم در این مورد اظهارنظر کنم.[1]

*همسان سازی آقایان لاریجانی و روحانی معادله صحیحی نیست زیرا آقای روحانی فردیست با کارنامه مشخص در دوران ریاست جمهوری که مردم ایران نیز ثمره  ماحصل گفتمان او را در وضع موجود کشور می شناسند.

اما دکتر لاریجانی دارای چنین کارنامه ای نیست که اکنون قرار باشد همسان آقای روحانی نگریسته شود!

در عین حال، دکتر لاریجانی، علیرغم برخی یکسانی های گفتمانی با اعتدالیون! اما کارنامه مشخصی در همراهی با نظام، در حمایت از محور مقاومت و سپاه و بسط عقلانیت حکومتی دارد و البته مثل این روزهای آقای روحانی هم ساکت نیست و مکاتبات سیاسی او و شورای نگهبان محل قضاوت مردم و معقبین اخبار روز کشور است.

اما مسئله شگفت انگیز در اظهارات نوری، تأکید بر این نکته است که آقای روحانی در مقابل آلام مردم و مشکلات جامعه بی تفاوت نمی نشیند!

خاصه اینکه بخش بزرگی از گرانی ها و مشکلات امروز ثمره کارنامه مدیریتی او طی 8 سال دولت اعتدال و لجبازی های او برای شنیدن انتقادات بخردانه و ناصحانه است.

اگرچه نظر روحانی درباره اظهار نظر عاشقانه این نماینده مجلس را نمی دانیم اما قضاوت درباره عبارت "بی تفاوت نماندن روحانی در قبال آلام مردم" را به عهده مردم و مخاطبان محترم وامیگذاریم...

*** 

شاهکار مدیران یک شهر پس از بالا آمدن فاضلاب

روحانی در مقابل آلام مردم ساکت نمی‌نشیند/ راه نفست را نبند آقای علی‌اف!

محسن پوراسماعیلی، شهردار شهر کرمان، روز سه شنبه گذشته در نشست شورای اسلامی این شهر گفته است: فاضلاب شهرک شکوه واقع در بلوار جمهوری اسلامی -کرمان- بالا آمده و مردم این منطقه شرایط دشواری دارند اما شهرداری بر اساس قانون برای انتقال آبِ فاضلاب هیچ مسئولیتی ندارد!

وی می افزاید: فیلمی از پروژه فاضلاب کرمان در محل شهرک شکوه تهیه شده بود که شرایط بسیار نامطلوب این منطقه را نشان می داد.

پوراسماعیلی تصریح می کند: از این منطقه بازدید کردم که با توجه به جلسات استانداری، شهرداری از نظر قانونی وظیفه ای در این موضوع ندارد.

وی می گوید: در این جلسات مقرر شد پیمانکاری انتخاب شود که به صورت موقت آب فاضلاب را از این منطقه منتقل کند که فعلا مشکل رفع شود.

به گزارش ایرنا، این مقام مسئول می افزاید: براساس نامه آب و فاضلاب به استانداری بالا آمدن فاضلاب در بلوار جمهوری اسلامی به دلیل انتقال پساب تا زمان اجرای پروژه گزارش شده است.

وی گفته است: در پی مکاتبات با استانداری کرمان در ۲۹ شهریورماه امسال مقرر شد شهرداری در خصوص مجوز حفاری برای انتقال آب اقدامات لازم را با دریافت هزینه انجام ‌دهد.[2]

*روایت این ماجرا از نگاهی دیگر هم خواندنیست!

مردم و اهالی یک شهرک مسکونی یک روز از خواب بیدار می شوند و می بینند که فاضلاب، خیابان ها و کوچه ها را گرفته!

آنها طبیعتا از شهرداری کمک می خواهند اما شهردار در کمال تعجب ابراز می کند که ما هیچ مسئولیتی نداریم!

فاضلاب همچنان در خیابانهاست که مسئله وارد فاز نامه نگاری و اتوماسیون اداری می شود... این به آن و آن به این. از اداره آب و فاضلاب که می گوید دلیل قضیه چیست تا شهرداری که تصریح دارد جز با گرفتن هزینه ها کار نمی کند...

و فاضلاب همچنان در خیابانهاست.

پر واضح است که مشکلات اینچنینی فقط با مدیریت جهادی و انقلابی رفع و رجوع می شود نه با مدیرانی که مدیریت را در کتاب و دانشگاه از حفظ کرده اند و هنگام رویت مشکلات مردم؛ اول از همه به فکر میزان مسئولیت خود و هزینه های کارهایشان هستند.

البته این نکته هم حائز اهمیت است که باید دید مردم کرمان در انتخابات اخیر شورای شهر به چه افرادی و با چه تفکری رأی داده اند که امروز در هنگام بروز مشکلاتشان اول از همه و به جای گزارش شهردار از حل جهادی و سریع مشکل مردم اما با تقسیم ارث و تسهیم مسئولیت ها مواجه شده اند؟!

***

راه نفست را نبند آقای علی‌اف!

روحانی در مقابل آلام مردم ساکت نمی‌نشیند/ راه نفست را نبند آقای علی‌اف!الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان اخیرا مدعی‌شده کامیون‌های ترانزیتی ایرانی در دوران تسلط ارمنستان بر قره باغ، به‌طور غیرقانونی مرتبا به این منطقه وارد می‌شده‌اند.

این مقام ارشد آذربایجان افزوده: "ما نارضایتی‌مان را از ورودهای غیرقانونی اعلام کردیم اما ادامه پیدا کرد و در یک‌ماهه‌ی ۱۱ آگوست تا ۱۱ سپتامبر باز حدود ۶۰ کامیون ایرانی ، بدون مجوز به قره باغ وارد شدند. ما بنا کردیم به کنترل جاده‌هایی که از خاک آذربایجان می‌گذشت و کامیون‌هایی که ازسوی ایران فرستاده می‌شدند، تمام شدند. اگر آن‌ها می‌خواهند از خاک آذربایجان استفاده کنند، باید مالیات بدهند."

 علی‌اف همچنین درباره رزمایش سپاه در نزدیکی رود ارس و کنار مرز آذربایجان گفته: بسیار تعجب‌ دارد. هر کشوری می‌تواند در خاکش مانور بدهد. این حق آن‌ها است. اما چرا حالا و چرا در مرز ما؟ چرا این رزمایش‌ها وقتی ارمنستان در جبرائیل، فضولی و زنگیلان بود، انجام نمی‌شد؟ چرا این کار پس از این که ما این مناطق را پس از ۳۰ سال آزاد کردیم، انجام می‌شود؟

به گزارش اعتمادآنلاین، اخیرا پلیس و گروه‌هایی‌از مردم آذربایجان در جاده‌های این کشور جلوی کامیون‌های ترانزیت ایرانی را می‌گیرند و در این بین، دو راننده کامیون ایرانی در آن کشور نیز بازداشت شده اند.[3]

*مواضع نابخردانه و البته خصمانه آقای علی اف علیه کشورمان در حالی است که ایران اسلامی در بحران قره باغ و جنگ در این منطقه صراحتا و رسما به نفع کشور آذربایجان موضع گرفت و خواستار رفع اشغال از قره باغ شد.

مع الوصف این موضع گیری آقای علی اف در پاسخ رعایت های ایران به معنای یک تغییر مسیر است.

تغییر مسیر به این معنی که بر اساس انگاره های تحلیلی، آقای علی اف قصد دارد در تهدیدات آینده منطقه به جای آنکه به رعایت حسن همجواری با ایران و اتکای به ایران بیاندیشد؛ به آغوش شوم و سست بنیاد دیگرانی مثل ترکیه یا اسرائیل و آمریکا دل خوش کرده است!

این در حالی است که آقای علی اف نه با مطالعه که حتی با یک مشاهده ساده هم می تواند سرنوشت تمام کسانی که به قدرتی غیر از ایران دل بستند را ببیند! و در مقابل به نظاره بنشیند که روسای جمهور و سرزمین هایی که به "هژمونی ایران" تکیه کردند؛ امروز چگونه آقایی می کنند...

موضع گیری تند و غیر عقلانی علی اف میتواند به سادگی و مثل همه تنش های دیپلماتیک دیگر پایان پذیرد. اما خواص کشور و چشمان ناظر جامعه بایستی مراقب تغییر مسیر اشاره شده که خاصه پاسخی بود به رعایت های ایران در جریان جنگ قره باغ؛ باشند و از هم اکنون در قبال تهدیدات آینده؛ رویکرد نخبگانی داشته باشند.

زیرا بسا که برخی دیگر نیز همچون علی اف در اشتباه استراتژیک پیرامون تهدید آینده؛ هوس هماوردی با ایران به ذهنشان خطور کند و الهام علی اف فقط نفر اول یک صف چند نفره باشد!

*** 

1_https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1136741

2_www.irna.ir/news/84486734/

3_https://etemadonline.com/content/515588