تاثیر هاست بر سئو

برای داشتن یک کسب و کار آنلاین در قالب یک وب سایت نیاز است که مشتریان واقعی خود را جذب کنید و چه بهتر که این جذب از طریق موتور جست و جوی گوگل و به صورت طبیعی و ارکانیگ انجام شود. برای این کار لازم است که با سایت های دیگری که در حوزه کاری شما هستند رقابت کنید و برای رقابت نیز باید زیر ساخت های سایت خود را تامین کنید. هاست یکی از زیر ساخت های سایت است که نقش مهمی در این حوزه ایفا می کند. قصد داریم در این مقاله شما را با هاست، انوع هاست و تاثیرات آن بر سئوآشنا کنیم.

هاست چیست؟

به فضای اختصاص داده شده به وب سایت هاست یا فضای میزبانی گفته می شود. هاست دارای حجم معینی برای نگهداری اطلاعاتی مانند پایگاه داده ها، فایل های سایت ساز، متون، تصاویر و …. می باشد. هر چقدر که وب سایت شما بزرگ تر و اطلاعات آن بیشتر باشد، حجم هاست نیز بزرگ تر است.

این اطلاعات از طریق سرور هاستینگ در اختیار کاربران قرار می گیرد. سرور یک کامپیوتر همیشه روشن است و وظیفه آن نگهداری اطلاعات و اشتراک آنها به صورت 24 ساعته در اینترنت می باشد.

معمولا یک هاست، فضای هارد خود را به فضا های کوچک تری تقسیم می کند و با هزینه کمتری در اختیار افراد قرار می دهد که بدین ترتیب چند سایت می توانند به صورت مشترک از یک هاست استفاده کنند.

دسته بندی انواع هاست ها

هاست ها را می توان طبق 6 فاکتور مهم یعنی موقعیت مکانی، سیستم عامل، کنترل پنل، ساختار، سیستم مدیریت محتوا و نوع سرویس دسته بندی کرد.

در ادامه به شرح هر یک از این  دسته بندی ها می پردازیم:

دسته بندی طبق موقعیت مکانی

هاست ها با توجه به موقعیت مکانی خود، دسته بندی جداگانه ای دارند برای مثال:

هاست ایران

هاست آلمان

هاست آمریکا

موقعیت مکانی سرور هم بر سرعت سایت تاثیر می گذارد. هر چقدر فاصله جغرافیایی سرور و کاربر کمتر باشد، سرعت دسترسی به داده ها و لود شدن صفحه سایت بیشتر خواهد بود.

شما باید بسته به نیاز وب سایت تان تعیین کنید که کدام هاست برای سایت شما مناسب تر است.

دسته بندی طبق سیستم عامل

مهم ترین دسته بندی هاست، دسته بندی سیستم عامل است. برای مثال در هاست لینوکس سیستم عامل سرور میزبان لینوکس است. این هاست مناسب سایت هایی است که با زبان های برنامه نویسی PHP Perl، Python و … نوشته شده است

دسته بندی هاست ها بر  اساس سیستم عامل عبارتند از:

هاست لینوکس

هاست ویندوز

دسته بندی طبق کنترل پنل

کنترل پنل ها رابطه ما با هاستی است که تهیه می کنیم. انواع هاستی را که می توانیم بر اساس کنترل پنل دسته بندی کرد عبارتند از:

هاست سی پنل

هاست دایرکت ادمین

هاست پلسک

سی پنل، دایرکت ادمین و کنترل پنل های تحت وب هستند. پنل های دایرکت ادمین و سی پنل روی سرویس های میزبان وب لینوکس قابل ارائه هستند و کنترل پنل پلسک روی سرویس میزبان وب لیتوکس و ویندوز قابل ارائه هستند.

دسته بندی طبق ساختار

یکی دیگر از دسته بندی های هاست دسته بندی بر اساس ساختار است که عبارتند از:

هاست حرفه ای

هاست ابری

هاست ارزان

هاست ارزان هاستی است که ممکن است منابع سخت افزاری کمتری ارائه دهد و زیر ساخت های قوی برای سرور را نداشته باشد.

هاست ابری هاستی است که در آن چندین سرور به صورت هم زمان وظیفه میزبانی را بر عهده دارند. معمولا در این هاست پایداری و سرعت دسترسی بالاتر از سرویس های دیگر است.

دسته بندی طبق سیستم مدیریت محتوا

یکی دیگر از مواردی که می توان هاست ها را بر اساس آنها طبقه بندی کرد، سیستم مدیریت محتوا است، که به این صورت دسته بندی می شود:

هاست ورد پرس

هاست جوملا

هاست پرستاشاپ

هر کدام از این دسته بندی ها یکسری ملزومات خاص دارند.

برای مثال هاست ورد پرس یکی از محبوب ترین سیستم های مدیریت محتواست که سطح سازگاری بالایی نیز دارد.

هاست ورد پرس بر پایه هاست لینوکس است که برای ورد پرس بهینه سازی شده است.

دسته بندی طبق نوع سرویس

یکی دیگر از دسته بندی هایی که می توانیم برای هاست در نظر بگیریم دسته بندی از لحاظ نوع سرویس است، که عبارت است از:

هاست اشتراکی

هاست در محل شرکت

هاست در محل شرکت به این صورت است که مشتری مالک سرور می شود و راه اندازی این سرور به صورت فیزیکی و در موقعیت کاربر صورت می گیرد.

هاست اشتراکی هم یکی از ارزان ترین هاست ها است. در این نوع سرویس، در یک سرور بسته به قدرت آن، تعداد مشخصی کاربر هاست ایجاد می شود که هر کدام از آن ها به سایت خود دسترسی دارند.

تاثیر هاست بر سئو سایت

هاست به طور مستقیم تاثیری بر روی سئو سایت ندارد. اما به صورت غیر مستقیم تاثیرات زیادی بر سئو سایت دارد که باید به آن توجه داشته باشید.

در واقع هاست یا سرویس میزبانی وب سایت شما می تواند بر روی رتبه بندی سایت در صفحه نتایج موتور جست و جوی گوگل تاثیر گذار باشد.

ما از تاثیرات مثبت بک لینک، کلمات کلیدی و سایر مولفه ها برای بهینه سازی سایت آگاهی داریم. اما زمانی این موارد به طور مثبت روی سایت ما تاثیر می گذارند که در انتخاب فضای میزبانی وب دقت کافی کرده باشیم.

در ادامه به عواملی می پردازیم که تاثیر هاست بر روی سئو را نشان می دهند:

سرعت بار گذاری صفحه

اگر بارگذاری سایت شما بیشتر از 3 ثانیه طول بکشد هیچ کاربری برای لود شدن آن منتظر نمی ماند، حتی گوگل هم از سایتی که سرعت کندی برای لود شدن داشته باشد می گذرد.

اگر یک هاست قابل اعتماد برای سایت خود داشته باشید، سرعت سایت شما را کاهش می یابد، در نتیجه اگر سرعت سایت شما بالا است و می خواهید آن را کاهش دهید به دنبال یک هاست مناسب باشید.

بعد از این که یک هاست خوب برای سایت خود انتخاب کردید می توانید از روش های زیر برای بهبود سرعت سایت خود استفاده کنید:

با استفاده از ابزار gtmetrix می توانید سرعت سایت خود را مورد بررسی قرار دهید.

محل سرور

موتور های جست و جوی گوگل موقعیت و مکان سرور را بررسی می کنند و اگر سرور به موقعیت مخاطبان نزدیک تر باشد، احتمال این که آن سایت را در صفحه نتایج بالا بیاورند افزایش می یابد. از این رو سرور برای کاربران محلی اهمیت زیادی دارد.

هدف قرار دادن مخاطبان محلی بر بهبود رتبه بندی سایت شما و جذب ترافیک بالا اثر فوق العاده ای دارد، بنابراین این موضوع را فراموش نکنید.

شبکه توزیع محتوا که توانسته است یک شبکه محلی جهانی به وجود آورد با ذخیره کردن محتوای استاتیک شما، بر اساس موقعیت جغرافی کاربران به آنها محتوا ارائه می کند.

آپتایم و دان تایم

در شرایطی که دان تایم سایت شما زیاد اتفاق بیوفتد، کاربران نمی توانند به راحتی وارد سایت شما شوند و از آنجایی که گوگل تمام توجه خود را معطوف خواسته و رضایت کاربران کرده است، این مسئله باعث افزایش نرخ پرش سایت شما می شود.

اگر دان تایم سایت شما زیاد باشد، موتور جست و جوی گوگل سایت شما را یک سایت نا معتبر تلقی می کند و همانطور که می دانید سایت ها و صفحاتی که از اعتبار کافی برخوردار نیستند در صفحه نتایج موتور جست و جوی گوگل جایی ندارند.

این مسئله بر سئو سایت شما تاثیر منفی می گذارد و باعث می شود که رتبه بدی به شما داده شود. بنابراین در انتخاب هاست برای سایت تان دقت کنید و از تاثیر هاست بر سئو سایت را فراموش نکنید.

نوع سرویس میزبانی

نوعی از هاست که هاست اشتراکی نام دارد سریع ترین سرویس برای راه اندازی سایت است. اما برخی از شرایط این سرویس میزبانی برای سئو مناسب نیست. یکی از مشکلاتی که برای سرویس اشتراکی یا مشترک پیش می آید اسپم است.

این سرویس ها ارزان تر از بقیه سرویس ها هستند و بیشتر در معرض هرزنامه ها قرار می گیرند. همچنین اگر از سوی ارائه دهنده های هاستینگ به خوبی حمایت نشوند در معرض خطر امنیتی قرار می گیرند و در زمانی که یک وب سایت تحت نفوذ هکر ها قرار می گیرد، بقیه سایت های تحت سرور مشترک نیز آسیب می بینند. برای جلوگیری از این اتفاقات می توانید یک آدرس IP اختصاصی تهیه کنید، این کار علاوه بر این که امنیت سایت شما را تامین می کند، باعث می شود که سرعت و ترافیک سایت شما نیز افزایش یابد.

البته سرویس های دیگری نیز وجود دارد. سرویسی مانند سرور مجازی علاوه بر این که می تواند سرعت سایت شما را افزایش دهند، از لحاظ سئو و بهبود سایت هم وضعیت مناسبی را برای سایت شما فراهم می آورند و همچنین پاسخگوی سایت هایی با ترافیک بالا نیز خواهند بود.

امنیت سایت

برای ایجاد امنیت در سایت خود می توانید با انتخاب یک سرویس میزبانی خوب در برابر بد افزار ها، هرزنامه ها، حملات DDOS و سایر حملات سایبری، در امان باشید.

برای جلوگیری از شرایطی که ذکر شد حتما به تهیه یک گواهینامه SSL در سایت خود اقدام کنید.

داشتن گواهینامه امنیتی SSl یکی از الزامات سئو  برای موتور های جست و جو است که در تعیین رتبه سایت شما تاثیر فراوانی دارد. سایتی که دارای گواهینامه امنیتی است باعث معتبر شدن برند تجاری شما می شود، که این اقدام هم باعث افزایش ترافیک سایت شما می شود زیرا کردن به دنبال فضا های ایمن هستند.

هکر ها می توانند راه های مختلفی برای این که در سایت شما نفوذ کنند را به کار بگیرند. با نفوذ هکر ها در سایت شما، آنها می توانند منابع سرور شما را مصرف کنند و همچنین محتوای نا مربوطی را به سایت شما اضافه کنند. در این شرایط گوگل شما را جریمه می کند و ورود کاربران را به فضای نا امن سایت شما، ممنوع می کند. در این حالت ترافیک سایت شما سقوط می کند و به روشنی تاثیر هاست بر روی سئو را درک می کنید.

باور های غلط در تاثیر هاست بر روی سئو سایت

یکی از باور های غلطی که درباره تاثیر هاست بر روی سئو وجود دارد این است که بسیاری از افراد فکر می کنند موقعیت فعلی هاست روی نتایج جست و جو اثر می گذارد. برای مثال می گویند اگر موقعیت سرور در کشور ایران باشد افرادی که در ایران سایت مورد نظر خود را جست و جو می کنند، آن سایت را در رتبه بالا تری می بینند.

این یک باور غلط درباره تاثیر هاست بر روی سئو است. البته این موضوع که موقعیت سرور هاست تاثیر بالایی روی سرعت بار گذاری سایت برای افرادی که در همان کشور هستند را دارد غیر قابل انکار است. برای مثال اگر سرور سایت شما در کشور آلمان باشد، افرادی که در آلمان سایت شما را جست و جو می کنند، سایت با سرعت بیشتری برای آنها بار گذاری می شود.

 

برای انتخاب یک هاست قدرتمند به عوامل زیر توجه کنید

آپتایم با پایداری سرور چیست؟

آپتایم به محدوده زمانی گفته می شود که سایت در دسترس کاربران قرار دارد و یا به اصطلاح آنلاین است. میزان آپتایم بودن یک سرور معمولا به صورت درصدی و ماهیانه اندازه گیری می شود. به ایم صورت که گفته می شود آپتایم یک سرور 99% است یعنی این که این سرور در 30 روز به مدت 7 ساعت و 10 دقیقه در دسترس نبوده است.

اگر سایت به دفعات متعدد دچار قطعی شود و سرور ارور دهد به مرور زمان اعتماد گوگل به سایت از بین می رود و در این صورت آن سایت از لیست ایندکس شدن توسط گوگل حذف خواهد شد.

آپتایم مورد قبول و استاندارد 99.9% است و اگر کمتر از این عدد باشد مورد قبول نیست.

نتیجه گیری

همانطور که در این مقاله متوجه شدید هاست تاثیر غیر مستقیمی بر روی سئو سایت می گذارد و کیفیت آن بسیار مهم است. پس اگر سایت و سئو سایت برایتان اهمیت دارد سعی کنید از همان ابتدا از روش های اصولی استفاده کنید تا شاهد پیشرفت و بهبود سایت خود باشید.