شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عراق

عراق: حکم طرفداران عادی‌سازی با اسرائیل اعدام است


عراق: حکم طرفداران عادی‌سازی با اسرائیل اعدام است

دستگاه قضایی عراق اعلام کرد که طبق قانون مجازات این کشور حکم طرفداران عادی سازی با رژیم صهیونیستی و هرگونه ارتباط با این رژیم اعدام است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از اسپوتنیک، دستگاه قضایی عراق بعد از صدور حکم بازداشت علیه شماری از شخصیت‌های عشایری و سیاسی این کشور که در نشست عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در اربیل حاضر شده بودند، به حکم اعدام طبق قانون عراق به عنوان مجازات هرگونه ارتباط با رژیم صهیونیستی اشاره کرد.

براساس این گزارش یکشنبه 26 سپتامبر شورای عالی قضایی عراق طبق ماده 201 قانون مجازات این کشور حکم بازداشت چند شخصیت سیاسی و عراقی از جمله یک زن در استان الانبار را به دلیل مشارکت آنها در کنفرانس عادی سازی با رژیم اشغالگر در اربیل صادر کرد.

طبق ماده 201 قانون مجازات عراق هر کسی که به هر شکلی طرفدار عادی‌سازی با اسرائیل باشد حکمش اعدام خواهد بود و همین ماده به خودی خود برای مجرم شناخته شدن حاضران در نشست عادی‌سازی اربیل و محکوم کردن آنها به اعدام کافیست.

«حیان الخیاط » وکیل برجسته عراقی در گفتگو با اسپوتنیک در این زمینه اظهار داشت، حکم عادی سازی روابط با اسرائیل بر اساس قانون مجازات شماره 11 عراق که در سال 1969 صادر شد به شکل قطعی اعلام شده و طبق ماده 201 این قانون مجازات هرگونه ترویج عادی سازی با صهیونیست‌ها اعدام است.

وی افزود، این ماده می‌تواند توسط دستگاه قضایی برای محاکمه افرادی که کنفرانس عادی سازی در اربیل را سازماندهی کردند مورد استفاده قرار بگیرد؛ چرا که این موضوع چیزی نیست که بتوان درباره آن سکوت کرد و دارای ابعادی است که بر همه جنبه‌های تاریخی و اجتماعی و روابط عراق با کشورهای دیگر و میراث عمومی این کشور تاثیر می‌گذارد.

مرکز رسانه شورای عالی قضایی عراق اعلام کرد که تحقیقات مربوط به شناسایی مشارکت‌کنندگان در نشست عادی‌سازی اربیل همچنان ادامه دارد که پس از مشخص شدن نام کامل همه آنها اقدامات قانونی در این زمینه انجام خواهد شد.

در همین رابطه «کنگره صحوه العراق» اعلام کرد، «وسام الحردان»، رئیس گروه «صحوه العراق» از سمت خود برکنار و «محمد علی سلیمان» که معاون اول وی بود به جای الحردان منصوب شد.

گروه صحوه العراق این عزل و نصب‌ها را پس از مشارکت الحردان در کنفرانس اربیل انجام داد که روز جمعه با هدف درخواست عادی سازی روابط عراق با رژیم صهیونیستی در اربیل برگزار شد.

منابع عراقی اعلام کردند که بیش از 300 نفر در یک نشست با حضور شخصیت‌های عشایری و چهره‌های حزب بعث که در شهر اربیل برگزار شده است، خواهان عادی‌سازی روابط عراق با رژیم صهیونیستی شدند. وسام الحردان نیز در نشست مذکور از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی حمایت کرده است.

این کنفرانس با موج عظیمی از محکومیت‌ها در سطح رسمی و مردمی روبرو شد و دولت مرکزی عراق آن را محکوم کرد.

دولت منطقه اربیل هم اعلام کرد، از برگزاری این کنفرانس اطلاعی نداشته و نتایج آن بیانگر رویکرد اقلیم کردستان نیست.

انتهای پیام/