شهرخبر
گراهام خطاب به ترامپ:

در دوران ریاست‌جمهوری گند زدی!

دونالد ترامپ که هم‌اکنون ۷۵ سال سن دارد، پیش از این نیز پیرترین رئیس‌جمهوری بود که در سال ۲۰۱۷ وارد کاخ سفید می‌شد و هم‌اکنون «جو بایدن» با ۷۸ سال سن، پیرترین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود که اوایل سال جاری میلادی (ژانویه ۲۰۲۱) وارد کاخ سفید شد.
پ

خبرنگار آمریکایی در کتاب خود فاش کرده که سناتور جمهوری‌خواه کنگره زمانی که قصد داشته «دونالد ترامپ» را به پذیرش شکست در انتخابات ترغیب کند، به او یادآوری کرده بود که «در دوران ریاست‌جمهوری گند» زده است.

به گزارش فارس، «باب وودوارد» خبرنگار مشهور روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در برنامه «Meet the Press» (ملاقات با اهل مطبوعات) شبکه «ان بی سی»، درباره کتاب جدید خود تحت عنوان «خطر» مطالبی را مطرح کرد که یکی از آن‌ها این بود که «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه ایالت «کارولینای جنوبی» زمانی که اوایل امسال قصد داشته به «دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا توصیه کند که شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا را بپذیرد، به وی تأکید کرده که «در دوران ریاست‌جمهوری گند زده است».

وبگاه «هیل» در این خصوص گزارش کرد، «چاک تاد» مجری برنامه ملاقات با اهل مطبوعات شبکه ان بی سی از وودوارد و «رابرت کاستا» نویسنده مشترک کتاب خطر و خبرنگار واشنگتن‌پست درباره ارزیابی آن‌ها از نحوه برخورد گراهام و «مارک میدوز» رئیس سابق ستاد کارکنان کاخ سفید در قبال امتناع ترامپ از پذیرش نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا سؤال پرسید.

وودوارد گفت: «ما مکالمات میان سناتور گراهام و ترامپ را نقل قول می‌کنیم که در آن، لیندسی گراهام به ترامپ می‌گوید در یک نقطه از زمان و درست ظرف چند ماه گذشته، «در ریاست‌جمهوری گند زدی».

وودوارد در ادامه افزود که ترامپ پس از شنیدن این حرف، گوشی تلفن را در حالیکه حرف‌های گراهام تمام نشده بود، قطع کرد و سپس یک روز بعد مجدداً با گراهام تماس گرفت و آن وقت بود که گراهام به ترامپ گفت: «من هم باید گوشی را قطع می‌کردم».

نویسنده کتاب خطر سپس ادامه داد: «نتیجه کلیدی که گراهام به آن رسیده بود این بود که تو (دونالد ترامپ) در انتخابات شکست خوردی و باید با این قضیه روبرو شوی».

تاد سپس از کاستا سؤال پرسید که آیا ترامپ باور داشت که در انتخابات ریاست‌جمهوری شکست خورده است و اشاره کرد که در کتاب خطر این مطلب آورده شده است که ترامپ گفته بوده که اگر به مبارزه علیه نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه نداد، پایگاه هواداران خود را از دست خواهد داد.
کاستا در پاسخ به این سؤال گفت: «من با پوشش (اخبار مربوط به) ترامپ و (اخبار) سیاسی، به این مسئله پی برده‌ام که برخی اوقات مهم نیست که افراد چه فکری می‌کنند-این کاری است که می‌کنند-و هیچ فرضیه‌ای هم در ذهن ندارند».

وی ادامه داد: «در سال ۲۰۱۵، افراد زیادی می‌گفتند که دونالد ترامپ (در انتخابات) شرکت نمی‌کند. وقتی در ۲۰۱۶ اعلام کاندیداتوری کرد، (مردم می‌گفتند)، هرگز پیروز نخواهد شد. خب، او پیروز شد و در ۲۰۲۰ شکست خورد. گزارش ما در کتاب نشان می‌دهد که او خواهان قدرت است. او با زبان چرچیلی آمد و گفت-"ما هرگز تسلیم نمی‌شویم. ما هرگز تسلیم نمی‌شویم"- و هزاران نفر را در سراسر کشور تحریک کرد».

رئیس‌جمهور جنجالی سابق آمریکا از قبل از برگزاری انتخابات ۲۰۲۰ هر نتیجه‌ای غیر از پیروزی خودش را ناشی از تقلب انتخاباتی خوانده و با همین پیش‌فرض بعد از اعلام نتایج، پیروزی رقیب دموکراتش را نپذیرفت و علاوه بر طرح ادعای تقلب در انتخابات به روش‌های مختلف حقوقی و دادگاهی سعی کرد نتیجه را به چالش بکشد و به نفع خود تغییر دهد.

اوج این روند ششم ژانویه ۲۰۲۱ رخ داد، زمانی که کنگره در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تأیید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود. ترامپ از هوادارانش خواسته بود با تجمع مقابل کنگره، از تایید نتیجه ممانعت کنند. حامیان ترامپ، اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کردند و بعد از درگیر شدن با نیرو‌های امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند.

حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا استیضاح دوم او در کنگره را رقم زد. با این حال محاکمه ترامپ در مجلس سنای آمریکا با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه شد و شکست خورد.

ترامپ اخیراً به طور غیرمستقیم از قصد خود برای مشارکت در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا خبر داده است و به تازگی نیز گفته است که تنها چیزی که مانع حضور وی در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ می‌شود، دریافت یک تماس تلفنی بد از سوی یک پزشک است.

دونالد ترامپ که هم‌اکنون ۷۵ سال سن دارد، پیش از این نیز پیرترین رئیس‌جمهوری بود که در سال ۲۰۱۷ وارد کاخ سفید می‌شد و هم‌اکنون «جو بایدن» با ۷۸ سال سن، پیرترین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود که اوایل سال جاری میلادی (ژانویه ۲۰۲۱) وارد کاخ سفید شد.