شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#کاخ سفید#چین#مقامات

آمریکا فرضیه تبادل زندانیان با چین را رد کرد


آمریکا فرضیه تبادل زندانیان با چین را رد کرد

کاخ سفید موضوع تبادل زندانیان در پرونده آزادی مدیر ارشد مالی هوآوی را رد کرد و گفت که موضوع آزادی دو زندانی کانادایی از چین در دیدار هفته گذشته مقامات آمریکا و چین صرفا مطرح شده بود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، روز جمعه منگ وانژو پس از آزادی از کانادا وارد چین شد و چندین ساعت بعد دو کانادایی بازداشت شده در چین نیز به کشور خود بازگشتند. با اینحال جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال تبادل زندانیان در این پرونده با رد این موضوع گفت که توافق بر سر عدم استرداد مدیر هوآوی اقدامی از سوی وزارت دادگستری بوده که یک نهاد مستقل به شمار می رود. به گفته جان ساکی این موضوع "صرفا فرایندی حقوقی" بوده است.

ساکی تایید کرد که در تماس 9 سپتامبر رئیس جمهوری چین و جو بایدن این موضوع مطرح شده بود. وی دراین باره گفت: رهبران دو کشور موضوع درباره این افراد را مطرح کردند اما مذاکره ای دراین باره انجام نشد.

از سوی دیگر روز گذشته نیز دو شهروند آمریکایی که از 2018 اجازه خروج از چین را نداشتند موفق به بازگشت به آمریکا شدند. سینتیا و ویکتور لو با جرایم کیفری در چین مواجه نبودند. پدر این دو نفر یک مقام بانکی سابق و متواری بود که به دلیل اتهام اختلاس تحت تعقیب قرار داشت.

سخنگوی کاخ سفید در ادامه تاکید کرد که آزادی مدیر هوآوی به معنی نرم شدن رویکرد آمریکا نسبت به چین نخواهد بود. ساکی در توضیح این مطلب گفت: سیاست ما در قبال چین تغییر نکرده است. ما به دنبال تنش نیستیم. این یک رابطه مبتنی بر رقابت است و ما همچنان چین را مسئول اقدامات اقتصادی غیرمنصفانه و مستبدانه در دنیا می‌دانیم.

انتهای پیام/