شهر خبر

درخواست عفو بین‌الملل برای آزادی مبلغ سعودی

درخواست عفو بین‌الملل برای آزادی مبلغ سعودی

عفو بین‌الملل از مقامات سعودی خواست شیخ سلمان العوده، مبلغ دینی این کشور را که از سال ۲۰۱۷ به اتهام "تروریسم و توطئه علیه کشور" در حبس به سر می‌برد، آزاد کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، عفو بین‌الملل در توییتی تاکید کرد: شیخ سلمان العوده، روحانی اصلاح‌طلبی است که از سال ۲۰۱۷ در سلول انفرادی به سر می‌برد و وضعیت جسمانی او رو به وخامت است، او در حال محاکمه توسط دادگاه تروریسم است که مقامات عربستان از آن برای خاموش کردن صداهای مخالف و سرکوب آنها استفاده می‌کنند.

همچنین این سازمان توییت کرد: شیخ سلمان العوده با خطر اعدام مواجه است، این در حالی است که دادگاه به تعویق انداختن جلسه صدور حکم ادامه می‌دهد. از ملک سلمان (بن عبد العزیز، پادشاه عربستان) بخواهید او را هم اکنون آزاد کند.

عفو بین‌الملل پیشتر در گزارشی اعلام کرد: مسؤولان امنیتی کشور عربستان العوده را در تاریخ هفتم سپتامبر ۲۰۱۷ تنها چند ساعت پس از انتشار توییتی که در آن از مقامات قطری و عربستانی خواست به تقابل دیپلماتیک پایان دهند، بدون داشتن حکم قضایی در منزلش بازداشت کردند. در نوامبر ۲۰۱۷ نیز چند مرد نقاب‌دار با لباس شخصی که گمان می‌رود از نیروهای مدیریت امنیت عربستان بودند، منزل العوده را باز هم بدون داشتن حکم قضایی تفتیش کرده و تجهیزات الکترونیک و کتاب‌های موجود در خانه را مصادره کردند.

طبق گزارش این سازمان، در اوت ۲۰۱۸ شیخ العوده در یک جلسه غیرعلنی در دادگاه حاضر شد و ۳۷ اتهام مختلف از جمله گرایش به گروه اخوان المسلمین، دعوت به اجرای اصلاحات در دولت و تغییر حاکمیت در منطقه کشورهای عربی علیه او مطرح شدند. در مه ۲۰۱۹ نیز برای محاکمه دیگری در یک جلسه غیرعلنی حاضر شد و پس از آن وکیل العوده به خانواده‌اش اطلاع داد که دادستان مجازات اعدام را برای او خواستار شد.

انتهای پیام