شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوریه#منابع

آمادگی خط لوله گاز سوریه برای دریافت گاز مصر و انتقال آن به لبنان


آمادگی خط لوله گاز سوریه برای دریافت گاز مصر و انتقال آن به لبنان

منابع خبری از آمادگی خط لوله گاز عربی سوریه برای دریافت گاز مصر و انتقال آن به لبنان خبر دادند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه الاخبار، مهندس «بسام طعمه» وزیر نفت و منابع معدنی سوریه اعلام کرد که خط لوله گاز عربی این کشور از نظر فنی آماده دریافت گاز مصر است. این خط لوله به عنوان بخشی از شبکه خطوط گاز سوریه به منظور تامین نیازهای داخلی این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود که این شبکه انتقال گاز در سوریه به شکل مستمر در حال انجام عملیات تعمیر و نگهداری بوده و هرگونه آسیبی که به آن وارد شود فورا ترمیم می‌گردد.

وزیر نفت سوریه در ادامه تاکید کرد، طبق توافق چهار کشور عربی اردن و مصر و لبنان و سوریه هر کشوری مسئول نگهداری و ترمیم خط گاز و برق خود بوده و طبق آنچه در آخرین نشست انرژی میان کشورهای مذکور مورد توافق قرار گرفت تکنسین‌های هر کشور باید گزارش‌هایی را درباره آمادگی خطوط انتقال گاز در هر یک از کشورها ارائه دهند.

بسام طعمه گفت، همچنین توافقات دوجانبه‌ای میان سوریه و مصر و لبنان در خصوص انتقال گاز مصر به لبنان صورت گرفته که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وزرای انرژی مصر و اردن و لبنان و سوریه 3 هفته به تکنسین‌های کشورهای خود فرصت دادند تا گزارش‌های فنی درباره آمادگی خطوط لوله گاز و همچنین شبکه‌های انتقال برق جهت انتقال گاز مصر و برق اردن به لبنان را ارائه دهند. به نظر می‌رسد تنها مشکلی که تاکنون وجود دارد تنها در روند اتصال برق میان شبکه‌های سوریه و اردن باشد.

بعد از شکست تحریم‌های آمریکا ضد سوریه پروژه پمپاژ گاز مصر و برق اردن به لبنان از طریق خاک سوریه در اختیار کارشناسان فنی چهار کشور قرار گرفته که هنوز گزارش‌ها در این زمینه را تکمیل نکرده‌اند.

با توجه به نتایج نشست چهارجانبه که اخیراً در اردن برگزار شد یک تماس تلفنی میان «ولید فیاض» وزیر انرژی لبنان و وزیر نفت و منابعه معدنی سوریه صورت گرفته که طی آن طرفین با تشکیل یک کمیته فنی موافقت کردند. این کمیته روز گذشته خطوط انتقال گاز در خاک سوریه را مورد بررسی قرار داد. همچنین کمیته مذکور شب گذشته وارد لبنان شد تا امروز آمادگی خطوط لبنان برای دریافت گاز را مورد بررسی قرار دهد.

شاخص‌ها نشان می‌دهد که تجربه سوریه در انتقال گاز برای حل مشکلات لبنان کافی خواهد بود و این کار ممکن است حداکثر ظرف یک هفته تا 10 روز طول بکشد.

اما درباره وضعیت شبکه برق سوریه شواهد نشان می‌دهد که وضعیت این بخش با خطوط انتقال گاز متفاوت است. در حال حاضر مرزهای سوریه با لبنان از نظر فنی آماده انتقال برق به این کشور است به ویژه اینکه توافق دوجانبه پیش از این در این زمینه انجام شده است. اما در قسمت مرز سوریه و اردن بخش‌هایی از شبکه انتقال برق سوریه به دلیل حملات تروریستی تخریب شده و نیاز به عملیات بازسازی و ترمیم دارد.

«غسان الزمیل» وزیر برق سوریه اعلام کرد که اصلاح و ترمیم این خطوط 2 تا 4 ماه زمان نیاز دارد و هزینه آن بیش از 12 میلیارد لیره است که دولت سوریه تامین بودجه آن را برعهده گرفته است و شایعات مربوط به کمک‌های خارجی در این زمینه صحت ندارد.

وزیران انرژی مصر، سوریه، لبنان و اردن در جریان نشستی چهار جانبه در هشتم سپتامبر جاری درباره اینکه هر کشوری هزینه اصلاح شبکه انتقال گاز در اراضی خود را متقبل شود، توافق و تأکید کرده بودند که این ظرف سه هفته آماده است.

یادآور می‌شود که خط انتقال گاز مصر به لبنان با عبور از سوریه و اردن، دمشق، بیروت، قاهره و امان را به یکدیگر وصل می‌کند اما مصر انتقال گاز را یک دهه پیش متوقف کرد.

طول خط گاز عربی به حدود 1200 کیلومتر با ظرفیت انتقال بیش از 10 میلیارد مترمکعب گاز در سال می‌رسد.

مصر پمپاژ گاز در این خط را در سال 2011 به‌علت حوادث پیش‌آمده در منطقه متوقف کرد.

پیش از این یک هیأت شامل «غازی وزنی»، وزیر دارایی لبنان، «ریمون غجر»، وزیر انرژی این کشور و «عباس ابراهیم»، مدیر امنیت عمومی لبنان به سوریه رفتند تا از توانایی سوریه در ایفای نقش در زمینه پروژه انتقال گاز مصر از طریق اردن و سپس سوریه به شمال لبنان مطمئن شوند.

انتهای پیام/