شهر خبر

مشاور امنیت ملی آمریکا در راه عربستان!/ هدف از این سفر چیست؟

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا امروز دوشنبه برای دیدار با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی راهی عربستان سعودی می شود.

مشاور امنیت ملی آمریکا در راه عربستان!/ هدف از این سفر چیست؟

به گزارش منیبان؛ خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در این زمینه نوشت:  جیک سالیوان مشاور امنیت ملی جو بایدن روز دوشنبه به عربستان سعودی سفر می‌کند تا با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی دیدار کند در شرایطی که ایالات متحده تلاش می‌کند پادشاهی سعودی را برای حرکت به سمت آتش‌بس در جنگ چندین ساله خود با الحوثی ها (انصارالله) در یمن تحت فشار قرار دهد.

آسوشیتدپرس به نقل از مقامات آمریکایی که نامشان بیان نشده است، افزود سالیوان علاوه بر دیدار با ولیعهد عربستان، با خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع و برادر ولیعهد دیدار و گفتگو می کند.

 مشاور امنیت ملی کاخ سفید عالی ترین مقام دولت بایدن خواهد بود که به عربستان سعودی سفر می‌کند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا علیه ولیعهد عربستان سعودی به دلیل نقش او در پرونده قتل جمال خاشقچی بارها موضع گرفته است. 

بر اساس این گزارش، یک مقام ارشد دولت آمریکا درباره این سفر اظهار کرد که  پایان دادن به پیچیده‌ترین منازعه و درگیری جهان (جنگ علیه یمن) بدون تعامل رو در رو با مقامات ارشد سعودی ممکن نیست.

"امیلی هورن" سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز در بیانیه ای سفر جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید به عربستان سعودی را تایید و اعلام کرد کهسالیوان به امارات عربی متحده نیز سفر خواهد کرد.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا توضیح بیشتری درباره سفر مشاور امنیت ملی کاخ سفید به عربستان و امارات ارائه نکرد.

پیش از این، پایگاه خبری آکسیوس اعلام کرده بود جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید قصد دارد هفته آینده به چندین کشور در خاورمیانه از جمله عربستان، امارات و مصر سفر کند.

به گزارش "اکسیوس"، مقامات آمریکایی گفتند که این اولین سفر سالیوان به خاورمیانه به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید است و بالاترین مقام دولت جو بایدن خواهد بود که به عربستان سعودی سفر کرده است. 

روابط آمریکا و عربستان: روابط دو کشور به خصوص پس از آنکه جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در مناظره‌های انتخاباتی خود وعده مسوول پذیر کردن عربستان را داد، با تنش مواجه شده است. 

جو بایدن پس از انتخاب خود به عنوان رئیس جمهوری امریکا، گزارشی از سی آی‌ای منتشر ساخت که در آن محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به عنوان عامل قتل جمال خاشقچی منتقد رژیم آل سعود و روزنامه نگار عربستانی شناسایی می‌شد.

بایدن همچنین به دلیل نقض حقوق بشر در یمن از سوی عربستان، فروش تسلیحات نظامی به این کشور را متوقف کرد. 

اخیرا آمریکا سامانه‌های موشکی پاتریوت خود را از عربستان خارج و لوید آستین وزیر دفاع آمریکا نیز سفر خود به این کشور را در دقیقه آخر لغو کرد.

وبگردی