شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوریه#چهارشنبه#وزیر کشور

سفر هیئت عالی رتبه سوری به اردن/ گذرگاه «جابر» چهارشنبه بازگشایی می‌شود


سفر هیئت عالی رتبه سوری به اردن/ گذرگاه «جابر» چهارشنبه بازگشایی می‌شود

درحالی که امروز یک هیئت عالی رتبه از سوریه راهی امان می‌شود، وزیر کشور اردن از بازگشایی گذرگاه «جابر» میان دو کشور از روز چهارشنبه خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری السومریه، یک هیئت سوری متشکل از وزیر انرژی، آب ، کشاورزی و وزیر حمل و نقل برای بحث درباره چندین پرونده امروز به اردن سفر می‌کنند.

بر اساس این گزارش، «طارق الحباشنه» رئیس هیئت تنظیمات حمل و نقل زمینی در اردن طی اظهاراتی تلویزیونی اعلام کرد که اکثر گذرگاه‌های مرزی زمینی کشورهای همسایه با اردن به استثنای مرزهای سوریه به فعالیت طبیعی خود بازگشته‌اند.

وی تاکید کرد که گذرگاه‌های مرزی سک شریان مهم و اصلی برای اردن هستند و این گذرگاه‌ها در دوره شیوع اپیدیمی کرونا به شکل کامل بسته نشده بودند.

الحباشنه با اشاره به اینکه مرزهای زمینی اردن با کشورهای همسایه به استثنای مرزهای سوریه باز است تاکید کرد، این هفته شاهد برگزاری نشست‌هایی میان اردن و سوریه خواهیم بود و بحث‌ها درباره معضلات و مشکلاتی که مانع حمل و نقل کالا میان دو طرف می‌شود مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

وی تصریح کرد که ما خوشبین هستیم در مدت زمان بسیار کوتاهی بر موانع باز کردن مرزها با طرف سوری غلبه کنیم و به شهروندان اطمینان می‌دهیم که نشانه‌هایی درباره بازگشت حرکت کامیون‌ها و حمل و نقل کالا با سوریه وجود دارد.

در این حال «مازن الفرایه» وزیر کشور اردن اعلام کرد که مرزهای اردن و سوریه (گذرگاه جابر) چهارشنبه 29 سپتامبر سال جاری میلادی بازگشایی خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد که این روند در سایه اقدامات فنی جهت جابجایی کالاها و مسافران انجام می‌شود.

وزارت کشور اردن در یک بیانیه مطبوعاتی تاکید کرد، این تصمیم به منظور فعال شدن مبادلات تجاری و گردشگری میان اردن و سوریه و با در نظر گرفتن اقدامات امنیتی و بهداشتی مورد نیاز اتخاذ شده است.

کارشناسان معتقدند به طور حتم برقراری روابط طبیعی میان دو کشور اردن و سوریه در عرصه امنیتی و اقتصادی به سود دو طرف خواهد بود.

بازگشایی گذرگاه مرزی «جابر» پس از 10 سال بسته بودن سبب از سرگیری تجارت ترانزیت میان دو کشور و انتقال کالاهای ترکیه، لبنان و سوریه به کشورهای منطقه خلیج فارس می شود و این اقدام به نوبه خود می تواند سالانه 500 میلیون دلار درآمد را برای اردن به ارمغان بیاورد.

گشایش گذرگاه مرزی «جابر» میان سوریه و اردن تنها موفقیت سوریه نخواهد بود. دور از ذهن نیست که مهاجرت معکوس به سوریه هم آغاز شود و بیش از یک میلیون پناهنده سوری در اردوگاه «المفرق» و دیگر شهرهای اردن با هماهنگی دو کشور راهی وطنشان شوند.

انتهای پیام/