شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اربعین#رادیو#زائران#دانم#این#روزها#قلبتان#تند#زند

گزارش ایسنا از پشت صحنه برنامه «نشان ارادت»

می دانم این روزها قلبتان تند تند می زند

می دانم این روزها قلبتان تند تند می زند

«به نام خدایی که عشق حسین(ع) را در دل ما نهاد، سلام بر حسین(ع)، سلام بر ابوالفضل علمدار حسین(ع)، می دانم که دلهای شما زائران این روزها تند تند می تپد اما ...» این جملات بخشی از دیالوگ گویندگان برنامه «نشان ارادت» رادیو اربعین است که همواره سعی می کنند روزهای منتهی به اربعین حسینی را برای عاشقان آن حضرت که جاماندگان اربعین هستند، التیام ببخشند.

به گزارش ایسنا، برنامه رادیویی «نشان ارادت» به تهیه کنندگی حسن خلیل نژاد و نویسندگی سمیه نازنینی هر روز از ساعت ۱۴ الی ۱۶ با گویندگی سودابه آقاجانیان و مجید عسگری از رادیو اربعین به روی آنتن می رود و درواقع با فضایی که دارد، به نوعی التیام بخش دل های زائران حسینی است که خودشان را جاماندگان اربعین می دانند.

در ابتدای برنامه سودابه آقاجانیان (گوینده) با طمأنینه خاصی برنامه را آغاز می کند و می گوید: «به نام خدایی که عشق حسین(ع) را در دل ما نهاد».

سپس مداحی کوتاهی به عنوان میان برنامه برای شنوندگان پخش می شود و بعد از آن مجید عسگری(گوینده) می گوید: امروز دل هایمان را روانه بین الحرمین می کنیم و دست ادب به سینه می گذاریم و می گوییم سلام بر حسین (ع).

آقاجانی برنامه را با این جمله ادامه می دهد: سلام به ابوالفضل علمدار حسین(ع).

در همین لحظه عسگری ادامه می دهد: به نام خداوند بخشاینده مهربان. سلام به شما عاشقان امام حسین (ع)، خیلی خوش آمدید به خیمه آقا امام حسین(ع).

سودابه آقاجانیان در ادامه همین جملات شنوندگان «نشان ارادت» را اینگونه همراهی می کند: می دانم که دل های شما زائران، مخصوصا کسانی که به پیاده روی اربعین مشرف شده، تند و تند می  تپد، ان شاءالله که این دل های بی تاب امسال هم بتوانند با جایگزین کردن اعمال نیک فیض پیاده روی اربعین را از آن خود کنند.

سپس عسگری می گوید: ساعت ۱۴ و ۱۰ دقیقه است و همچنان از رادیو اربعین همراه شماییم، دوست داریم تصاویر ذهنی که از پیاده روی اربعین در خاطرتان مانده است را با ما در میان بگذارید، به همین خاطر پیام های خودتان را به شماره پیامک ۳۰۰۰۰۹۵۵ بفرستید. ۲۲۰۴۲۷۳۵ شماره تلفن برنامه است که صدای گرم شما را بشنویم. 

**** بازخوردهای خوبی از برنامه داشتیم

حسین خلیل نژاد، تهیه کننده برنامه «نشان ارادت» در گفت و گویی کوتاه با ما همراه می شود و توضیحاتی درباره ویژگی و ساختار برنامه اش ارائه می دهد.
وی در توضیح بخش های مختلف برنامه «نشان ارادت» می گوید: در بخش گزارشی برنامه، گزارشگران با توجه به حال و هوا و  شرایطی که وجود دارد و اینکه پیاده روی هر ساله برگزار نمی شود، به سراغ موکب داران و کسانی که  نذر فرهنگی دارند، می روند، کسانی که به نوعی ارادت خودشان را به آقا نشان می دهند. 

این تهیه کننده همچنین ادامه می دهد: ارتباط تلفنی با مسوولان و مدیرانی که در سراسر کشور و شهرهای مختلف هستند و به نحو احسن وظایف خودشان را در زمینه مراسم اربعین امسال انجام می دهند، یکی دیگر از بخش های این برنامه است که ما هر روز سعی می کنیم با آنها صحبت داشته باشیم، مخصوصا شهرهای مرزی که مقداری شرایطشان خاص تر است به خاطر اینکه سال های قبل میزبان پیاده روی اربعین بودند و کسانی که در این پیاده روی مشارکت داشتند، ولی امسال با توجه به اینکه زائران با پای پیاده نمی توانند بروند و فقط از طریق مرز هوایی می توانند مشرف شوند، آن هم طبق یک سهمیه خاص. همچنین ما با مسوولان فرودگاه های کشور، مسوولان نظامی انتظامی و نهادهای فرهنگی صحبت می کنیم و درواقع هر کسی وظیفه خودش را در این زمینه انجام می دهد. 

خلیل نژاد می گوید: گفت و گو با گزارشگران شهرهای مختلف نیز از دیگر بخش های برنامه «نشان ارادت» است که درواقع با گزارش هایی که برایمان ارسال می کنند به ما می گویند با توجه به شرایط کرونایی در شهرهایشان چه خبر است و چه اتفاقاتی در حال رخداد است. همچنین ما با موکب دارانی هم که به کربلا اعزام شدند یا قرار است اعزام شوند و یا در شهرهای مرزی موکب دار هستند هم گفت و گو می کنیم.

وی سپس از گفت و گو با کارشناسان مذهبی در زمینه اعمالی که ثواب پیاده روی اربعین را بتواند به صورت معادل داشته باشد، خبر می دهد.

خلیل نژاد می گوید: صرفا اینکه در این ماه در پیاده روی اربعین شرکت کنیم هدف نیست، بلکه ما با انجام کارهای خیر و با خواندن زیارت نامه هایی که داریم و همچنین کتاب های راهنمای کارشناسان مذهبی، می توانیم سراغ این زیارت نامه ها برویم و به ثوابی که باید ببریم، برسیم؛ ضمن اینکه گزارشگرانی از طریق سازمان صداوسیما به منظور پوشش اخبار پیاده روی اربعین بین نجف تا کربلا اعزام شده اند که البته یکی دو تن از گزارشگران سازمان هم از قبل در عراق حضور داشتند و ما هم به تناسب وقتی که داریم ارتباط تلفنی بر قرار می کنیم تا از حال و احوال پیاده روی اربعین باخبر شویم.

او توضیح می دهد: طی چند روزی که از پخش برنامه می گذرد، با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبرو شدیم و خداراشکر بازخوردهایی که از مداحی ها و آیتم هایی که در برنامه پخش می کنیم به دستمان رسیده مثبت بوده است. سال های قبل هم به صورت متناوب، در رادیو اربعین حضور داشتم و برنامه سازی کردم، به همین خاطر برنامه سازی برای رادیو اربعین را برای خود افتخار و دعوت می دانم که برای امام حسین (ع) برنامه بسازم. به نظرم باید روزی مان باشد تا بتوانیم برنامه داشته باشیم و خوشبختانه این افتخار نصیب من شده که امسال در رادیو اربعین برنامه «نشان ارادت» را روانه آنتن کنیم، امیدوارم که لیاقت این دعوت را داشته باشم.

این تهیه کننده در بخشی دیگر با اشاره به مهمانان دعوت شده در برنامه «نشان ارادت» می گوید: ما هر روز در برنامه مهمان حضوری هم داریم که این مهمانان در عین حالی که افراد ساده ای هستند که دور و برمان می بینیم، هر کدام به نوعی ویژگی های خاصی هم دارند. روز اول میزبان روحانی جوان ۲۷ ساله بودیم و مداح ۲۴ ساله، شاعری داشتیم که با وجودی که اشعار نابی داشتند اما تا به امروز به کربلا مشرف نشده بودند و به خاطر بیماری ای که داشتند، به مدد شفاعت حضرات ائمه معصومین، بیماری شان بهبود پیدا کرده بود و حضور این مهمانان در استودیوی رادیو اربعین حال و هوای خاصی را دارد و مخاطبان را تحت تاثیر قرار داده که این را بر اساس پیامک هایی که به دستمان می رسد متوجه می شویم. مهمان ها به نوعی ارادت خودشان را به ساحت مقدس امام حسین (ع) نشان می دهند. مهمانان ما از رده های سنی مختلف، قشرها و مشاغل مختلف، دعوت می شوند. ما دنبال حوزه خاصی نرفتیم بلکه سراغ بچه های جهادی رفتیم و قرار است به زودی سراغی از کادر درمان بگیریم؛ بنابراین از این پس تنوع شغلی، سنی و تحصیلی بسیاری در بخش مهمانان برنامه مشاهده خواهد شد.

**** از اجرای مصنوعی بیزارم

در ادامه این گزارش با صحبت های سودابه آقاجانیان، گوینده برنامه «نشان ارادت» همراه می شویم.

وی می گوید: سال های خیلی قبل یعنی اوایل کار رادیو اربعین، این توفیق را داشتم که یکی دو جلسه ای در خدمت دوستان باشم و به دلایلی این مهم فاصله افتاد و امسال باز هم توفیق پیدا کردم یک ماه اربعین را با برنامه «نشان ارادت» که هر روز ساعت ۱۴ الی ۱۶ پخش می شود در خدمت شنوندگان و دوستان باشم.

آقاجانیان ادامه می دهد: امسال هم که حال و هوا تغییر کرده و واقعا تعداد زیادی جا مانده مراسم اربعین و راهپیمایی اربعین هستند. می توان گفت به نحوی همه ما دلسوخته ایم و ما فرقی با مردم نداریم اما سعی می کنیم تا حال و هوای برنامه را به فضایی ببریم که جایگزین فیوضاتی شود که این راهپیمایی و پیاده روی داشته، مردم را به تفکر واداریم که می شود واقعا کارهایی کرد که آن هم به عنوان کاری نیک و سفارش شده در این ایام توصیه شده و باید انجام بدهیم. در قدم اول معرفت خاندان عصمت و طهارت امام حسین (ع)،  قیام عاشورا، روز عاشورا، فلسفه عاشورا و اربعین همه وقایعی هستند که سفارش شده تا آنها را مطالعه کنیم. همچنین در عین حال یادی از بزرگان کنیم و از آنها یاد بگیریم.

این گوینده رادیو سپس تصریح می کند: به عنوان گوینده سعی می کنم با لحن و بیان مناسب، فضای برنامه را به سمتی ببرم که بیشتر این معرفت را ایجاد کنم و بعد هم گفتگوهایی با کسانی که تجربه رفتن به این راهپیمایی و پیاده روی را داشته اند انجام بدهیم که درواقع فضاهایی را که تجربه کرده اند به دیگران هم منتقل کنند تا حس و حالشان منتقل شود و سپس درباره جایگزینی این آداب صحبت می کنیم.

وی می گوید: در این راه بیشتر سعی می کنیم در کلام مان مردم را به سمتی ببریم که مثلا دعاهایی که بسیار سفارش شده، در این ایام خوانده شود و اعمالی که باید به جا آورده شود انجام شود. به طور مثال صلواتی که ذکرش بسیار سفارش شده را به اطلاع مخاطبان می رسانیم.

این گوینده رادیو در بخشی دیگر از صحبت هایش با بیان اینکه از مصنوعی اجرا کردن بیزار است، می گوید: حداقل نهایت سعی ام به عنوان گوینده و همکاران دیگرم این است که برنامه را مصنوعی اجرا نکنیم و با حس و حال خودمان که ان شاءالله که معتقد و باور پذیر است خودمان را به عنوان شیعه نوکر آقا ابا عبدالله (ع) می دانیم؛ بنابراین برنامه را به گونه ای اجرا کنیم که هر کلامی که گفته می شود از سوز دل ما بلند شود تا به دل مردم هم بنشیند.

وی اضافه می کند که بارها شده با همه ذکر مصیبت هایی که در این برنامه پخش شده، مداحی ها و گفتارها اشک ریختم و گریه کردم و متوسل شدم  به این امید که کلامم روی مخاطب هم تاثیر بگذارد.  رادیو اربعین با بقیه رادیو ها کاملا متفاوت است و من هیچ وقت اجرای این برنامه را به عنوان اجرای برنامه ای که شغل محسوب شود و شیفت کاری باشد، حساب نمی کنم.

او در پایان می گوید: از خود آقا ابا عبدالله تمنای این را دارم که کمکمان کند که بتوانم این برنامه را به نحو احسن اجرا کنم و حتی در دل یک نفر هم تاثیر بگذارم. من پاسخم را در این ایام گرفته ام.

****

بنابر این گزارش در بخشی با صادق مهرانی، تهیه کننده بخش «با کاروان عشق » همراه می شویم. وی درباره اخبار فضای مجازی می گوید: به سراغ صفحات مداحان و ذاکرین اهل بیت(ع) در فضای مجازی می روم  و آخرین مداحی ها و پست ها و استوری هایی که گذاشتند را بررسی می کنم و یا اینکه اخبار مجالسشان را در قالب فایل های صوتی منعکس می کنم و از آنها در برنامه استفاده می کنم.

****
سمیه نازنینی، نویسنده برنامه «نشان ارادت» هم در بخشی دیگر می گوید: سال گذشته با یکی از همکاران، کار کردم و امسال هم از ابتدای این برنامه برای «نشان ارادت» نویسندگی می کنم و درواقع یکسری از نوشته هایی که نیاز دارم بحث «سلام» است که از زیارت ها و ادعیه ها استفاده می کنم. اینکه مثلا سلام هایی که بر امام حسین(ع) و کسانی که مرتبط هستند و زیارت نامه هایی که مرتبط با حضرت عباس است را مطالعه می کنم.

وی ادامه می دهد: در بخش نگارش برنامه کتاب هایی را می خوانم تا بتوانم آن حس و حال عارفانه را داشته باشم و در عین حال بتوانم بنویسم. گاهی هم از کتاب هایی همچون «پدر، عشق پسر» سید مهدی شجاعی استفاده  می کنم. نمی دانم در این مسیر چقدر توانسته ام حس و حالم را با کلمات به مخاطبان رادیو اربعین منتقل کنم و برای نوشتن مطلب هایی که مناسبتی و مذهبی اند،  گاهی اوقات حتی مداحی ها را گوش می دهم یا به طور مثال معانی برخی از زیارت نامه ها را نگاه می کنم تا بتوانم به خوبی انتقال دهنده این حس و حال باشم.

به گزارش ایسنا، برنامه «نشان ارادت» با گزارشگری ملیحه رشیدی، فرید رشیدی، آیتم ساز ی صادق مهرانی و تهیه کنندگی حسین خلیل نژاد از طریق موج اف ام ردیف ۹۵/۵مگاهرتز، گیرنده های دیجیتال و برنامه کاربردی تلفن همراه رادیو "ایران صدا" قابل دریافت و از طریق سایت www.iranseda.ir در دسترس هموطنان است.

بخشی از اجرای سودابه آقاجانیان را در قالب فیلم زیر تماشا کنید:

انتهای پیام