شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اربعین#پیاده‌روی اربعین

در پیاده‌روی اربعین «عاشقی» زبان مشترک همه است

در پیاده‌روی اربعین «عاشقی» زبان مشترک همه است
عکس: آرشیو

ایسنا/قزوین در پیاده‌روی اربعین که سال‌هاست با حضور میلیونی افراد از مذاهب، ملیت‌ها و کشورهای مختلف برگزار می‌شود؛ همواره حرف از یک زبان مشترک است زبانی که همه آن را درک می‌کنند بدون اینکه با یک زبان مشخص صحبت کنند.

پیاده‌روی اربعین یکی از بزرگترین اجتماعات حسینی است که می‌توان از آن به عنوان یک رسانه جهانی یاد کرد، رویدادی فراملیتی و فرا دینی که با حضور میلیونی مردان و زنان اتفاق می‌افتد و از طفل شیرخواره گرفته تا کودک، نوجوان، جوان، میان‌سال و سالخورده، مجرد و متاهل، غنی و فقیر، دارای شأن اجتماعی بالا و پایین، سالم و مریض همه در کنار هم قدم برمی‌دارند تا به هدف والایشان که زیارت امام حسین (ع) است، برسند؛ در این میان رسانه‌ها نقش مهمی در انتشار حال و هوای این رویداد بزرگ جهانی دارند.

به گزارش ایسنا، در اربعین سال‌های گذشته، عاشقان و شیفتگان زیادی از سراسر دنیا به زیارت مولای خود می‌رفتند، اما ۲ سال است که کرونا محدودیت‌های زیادی به همراه آورده است؛ به همین بهانه به سراغ خبرنگارانی رفتیم که امسال از همراهی این سفر بازماندند تا برایمان از زیبایی‌های اربعین بگویند.

سخاوت موکب‌داران عراقی برایم عجیب بود

مطهره میرزایی خبرنگار خبرگزاری مهر استان قزوین در این خصوص به ایسنا می‌گوید: اولین بار که به پیاده‌روی اربعین رفتم، سخاوت موکب‌داران عراقی برایم عجیب بود، آن‌ها سخاوتمندانه همه اموال خود را در اختیار زائران قرار داده و از این کار خوشحال بودند، بُعد معنویشان برایم بسیار جالب بود آن‌ها از همه چیز خود برای زائران امام حسین گذشتند در حالی که منفعت مالی برایشان نداشت.

وی ادامه می‌دهد: کودکان عراقی نیز هر کدام مسئولیت خاص خودشان را داشتند و اتحاد بین خانواده‌ها کاملاً مشاهده می‌شد به طوری که برخی موکب‌ها را به صورت خانوادگی اداره می‌کردند و از کودکان سه ساله گرفته تا پیرمردان و پیرزنان همه در پی خدمت‌رسانی بودند و برایشان فرقی ندارد که تو در چه جایگاه اجتماعی و اقتصادی قرار داری.

این خبرنگار تأکید می‌کند: می‌توانم بگویم پیاده‌روی اربعین تنها جایی بود که بسیاری از سوژه‌های خبری را در یک موقعیت مکانی و زمانی باهم می‌دیدم و این برایم عجیب بود؛ همه مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و تربیتی قابل دسترس است چرا که افراد از کشورها، ادیان و فرهنگ‌های مختلف در این سفر حضور دارند.

وی یادآور می‌شود: در پیاده‌روی اربعین زبان‌ها یکی نیست اما همه یک هدف مشترک دارند و به راحتی با هم ارتباط برقرار می‌کنند و اتحاد عجیبی وجود دارد؛ برای مثال من با شیعیان کشمیری صحبت می‌کردم اگرچه زبان آن‌ها را نمی‌دانستم اما هر ۲ منظور و مفهوم صحبت‌های هم را درک می‌کردیم بدون اینکه زبان مشترکی داشته باشیم، عشق و علاقه بین ملل مختلف در اربعین بسیار به چشم می‌آید.

میرزایی خاطرنشان می‌کند: با یکی از موکب‌دارها که صحبت می‌کردم آن‌هاروزانه ۱۰ تن عدس می‌پختند این عدد بسیار بزرگی است که قابل درک نیست، با این وجود مبلغی دریافت نمی‌کردند و به دنبال منفعت مالی نبوند، در اربعین این امکان فراهم است که در همان شغلی که هستی خبرنگار، آرایشگر، دندانپزشک، تعمیرکار، کفاش و ... به صورت رایگان به زائران اباعبدالله (ع) خدمت ارائه کنی.

اربعین نموداری از آرمان شهر مهدوی است

جابر خرم‌نیا، مدیر خبرگزاری فارس استان قزوین نیز در این خصوص به ایسنا می‌گوید: اولین بار برای مأموریت رسانه‌ای در اربعین  سال ۹۶ به این ضیافت عظیم مشرف شدم، اربعین یک ویژگی خاص دارد که نمونه آن را نمی‌توان در هیچ کجای دنیا پیدا کرد، در اربعین شاهد یک حرکت بزرگ و رویداد عجیب با حضور اقوام و ملت‌های مختلف هستیم که در کنار هم برادرانه و با محبت و اعتماد نسبت به هم قرار می‌گیرند و به سمت یک هدف مشخص حرکت می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: اربعین سیاهه یا نموداری از اتفاقی است که در آخرالزمان و  ظهور حضرت بقیه‌الله (عج) قرار است اتفاق بیفتد، ماشین تعلقات دنیوی در پیاده‌روی اربعین متوقف می‌شود و هر کس هر آنچه در توان دارد در طبق اخلاص می‌گذارد.

خرم‌نیا بیان می‌کند: تفاوت بین دنیای پیاده‌روی اربعین با دنیای بیرونی خیلی جالب است در اربعین برای مواسات برقرار است یعنی همه در موکب‌ها زندگی می‌کنند، از غذای یکسان می‌خورند، در مسیری یکسان حرکت می‌کنند و میان این جمعیت انبوه اختلافی نمی‌بینید، کوچکترین اختلاف در دقایق اولیه به برادری تبدیل می‌شود و این ذات اربعین است.

وی یادآور می‌شود: برای من عجیب بود که در روایات عصر ظهور می‌خواندم که مردم زبان یکدیگر را متوجه می‌شوند و می‌فهمند، با توجه به اینکه ما از بین ملت‌های گوناگون هستیم همیشه این سوال برای من وجود داشت که چگونه مردم از ملت‌های مختلف زبان یکدیگر را می‌فهمند آیا زبان جدیدی تعریف می‌شود اما نمود واقعی این را در اربعین دیدم، بیشترین حضور در اربعین مربوط به افرادی است که به زبان عربی صحبت می‌کنند، پاکستانی‌ها به زبان اردو صحبت می‌کنند، ترک‌ها و آذری زبان‌ها از ترکیه و جمهوری آذربایجان، ایرانی‌ها به زبان فارسی و اقلیت‌های دیگر که از اروپا و آفریقا سفر می‌کنند دارای زبان‌های مختلفی هستند اما به هیچ وجه مشکل زبان پیدا نمی‌کنند و زبان هم را متوجه می‌شوند.

وی اظهار می‌کند: یکی از موهبت‌های اربعین انتقال زبان و مفاهیم است، اربعین نه تنها یک پدیده ملموس برای همبستگی بین مسلمانان است بلکه نموداری از آرمان شهر مهدوی است که در زمان ظهور محقق می‌شود، ما در سفر اربعین تفاوت زبان را احساس نمی‌کردیم و به راحتی ارتباط برقرار می‌کردیم چرا که اربعین دل‌های همه ملت ها را به‌هم نزدیک می‌کرد تا زبان همدیگر را بفهمند؛ اربعین به معنای واقعی یک رسانه قوی است که هیچ چیز در دنیا نمی‌تواند متوقفش کند.

پیاده‌روی اربعین تمثیل همان برادری واقعی است

مریم کشاورز از دیگر خبرنگاران استان قزوین که پنج سال به عنوان خبرنگار در پیاده‌روی اربعین حضور فعال داشته است، نیز به ایسنا می‌گوید: اولین باری که کربلا رفتم به عنوان خبرنگار نبود و مسیرها را می‌شناختم اما وقتی به عنوان خبرنگار شرکت می‌کنی همه چیز شکل دیگری پیدا می‌کند و جذابیت‌های مسیر دو چندان می‌شود؛ وقتی خبرنگار باشی تلاش می‌کنی همه ابعاد را کنار هم قرار دهی و منتشر کنی.

وی ادامه می‌دهد: خدمت خالصانه عراقی‌ها به زائران بدون توجه به جنسیت، نژاد، رنگ پوست ارزشمند است، در واقع می‌توان نگاهی که اسلام به اخوت و برادری دارد را در اینجا لمس کرد، موکب‌های که خدمات ارائه می‌دهند دست به دست هم می‌دهند که هدف نهایی زیارت فراهم شود؛ وقتی با خادمین موکب‌ها آشنا می‌شدم تعجبم بیشتر می‌شد چرا که افراد سرشناس زیادی به صورت ناشناس خدماتی مانند واکس زدن را خالصانه انجام می‌دهند زائران هم همینطور هستند و فارغ از شخصیت اجتماعی‌شان خالصانه قدم برمی‌دارند.

این خبرنگار یادآور می‌شود: خبرنگارانی از سراسر دنیا برای پوشش این واقعه عظیم می‌آیند، اما تصاویر، خودشان مفاهم را منتقل می‌کنند، مخاطبی که فیلم را می‌بیند با توجه به حال و افکارش بخشی از مفهوم را برداشت می‌کند؛ برادری واقعی که اسلام حرفش را می‌زند و می‌گوید ما با هر نژاد و ملیتی باهم برابریم به خاطر دین واحد شدنی است، به راحتی می‌توان در این پیاده‌روی دید.

عراقی‌ها تمام معادلات ذهن را به چالش می‌کشند

نفیسه مهرداد از دیگر خبرنگاران قزوینی نیز بیان می‌کند: ۲ بار برای سفر اربعین مشرف شدم یگ بار سال ۹۴ و دیگری سال ۹۷، به جرئت میتوانم بگویم اگه هزاران بار دیگر هم مشرف شوم باز شگفتی‌هایی در این سفر خواهم دید که زبانم از بیانش قاصر باشد؛ در این چندروز پیاده‌روی از نجف تا کربلا می‌توان زندگی در بهشت را تجربه کرد چرا که هرچه بخواهی برایت مهیا است.

وی ادامه می‌دهد: خیلی عجیب است که عراقی‌ها به استقبالت می‌آیند و التماس می‌کنند برای استراحت به خانه آن‌ها بروی، آن‌ها برای دعوت از میهمان نیازی نمی‌بینند که اتاق جداگانه، شرایط مالی خوب و شناخت از مهمان داشته باشند هرکسی با هر مقدار توان مالی که دارد از زائران پذیرایی می‌کند؛ عموماً شرایط زندگیشان خیلی خوب نیست اما در همان اتاق کوچک گچی یا گاها کاهی با امکانات ناچیز با جان و دل پذیرای مهمان‌ها هستند.

مهرداد تأکید می‌کند: در سفر اول ما پنج روز در نجف در خانه یک خانواده عراقی بودیم که هفت فرزند داشت؛ بنای خانه‌شان سه اتاق در دو طبقه بود. یک اتاق برای خودشان و باقی برای زائران؛ در مسیر هم کودکان برایت سرود دسته جمعی می‌خوانند؛ عراقی‌ها در این چند روز تمام معادلات عقلی و ذهنی‌ات را به چالش می‌کشند چرا که همه چیزشان را برای زائر امام حسین (ع) پیشکش می‌کنند.

اربعین نشان اتحاد و همبستگی است

رقیه کشاورز، خبرنگار ستاد مردمی اربعین قزوین نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: در پیاده‌روی اربعین مصداق واقعی «الحسین یجمعنا» را دیدم، مردم عراق و ایران به عشق سیدالشهدا (ع) کنار هم قرار می‌گیرند و با وجود همه سختی‌ها خالصانه به زائران خدمت می‌کردند و آنجا اتحاد و همبستگی بین ایران و عراق قابل لمس بود.

وی ادامه می‌دهد: احساس می‌کنم امام حسین (ع) درس‌های زیادی را می‌تواند به ما بدهد این درس‌ها به مرور زمان برای ما روشنتر می‌شود، حال و هوای اربعین غیرقابل توصیف است چه اولین باری که به این سفر میروی چه در سال‌های بعدی که مشرف می‌شوی، سال اول که راهی کربلا بودم فضا برایم ناآشنا بود اما در اربعین ارتباط و انس با فضا بیشتر بود و افراد از هر جنس و سن و ملتی در کنار هم قرار داشتند.

اربیعن همایش عظیم شیعه است

سیده زهرا حسینی فلاح، خبرنگار ایسنا نیز در این خصوص می‌گوید: در اربعین می‌توانی با ملت‌های مسلمان دیگر ارتباط بگیری، در اربعین شکوه و عظمت مسلمان‌ها به نمایش گذاشته می‌شود؛ در واقع اربعین به نمایش گذاشتن اتحاد شیعه و قدرت مسلمان‌ها است، اگر اتحاد مسلمان را در حج می‌بینیم اتحاد شیعه را نیز در پیاده‌روی اربعین مشاهده خواهیم کرد.

وی افزود: افراد از هر رنگ و قومیتی کنار هم جمع می‌شوند و یک همایش عظیم را رقم می‌زنند؛ عراقی‌ها در این میان میزبانی خود را به نحو احسن انجام می‌دهند و از جان و مال خود برای امام حسین (ع) دریغ نمی‌کنند.

حسینی خاطرنشان می‌کند: پیاده‌روی اربعین موحب اتحاد عراقی و ایرانی شده است، مردم عراق با رژیم بعث که با ایران جنگید متفاوت هستند، اتحاد بین ایرانی و عراقی‌ها از شیعه تا سنی کاملا به چشم می‌آید؛ امام حسین (ع) حلقه وصل همه ماست و همه معشوق متحد دارند، هیچ سختی راهی نمی‌تواند انرژی تو را بگیرد و با یاد امام حسین (ع) سختی‌ها آسان می‌شود.

به گزارش ایسنا، اگرچه کرونا پیاده‌روی اربعین را محدود کرده است اما هیچ چیز نمی‌تواند عشق حسین (ع) را از دل شیعیان پاک کند، امروز ایرانیان زیادی از این فراق دلگیر هستند و دل میلیون‌ها ایرانی این دوری را تحمل می‌کند به امید روزی که دوباره در این راه قدم بردارند.

انتهای پیام