شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#آلمان#نتایج#دموکرات

پیروزی سوسیال دموکرات‌ها در انتخابات پارلمانی آلمان/ شکست تاریخی حزب مرکل


پیروزی سوسیال دموکرات‌ها در انتخابات پارلمانی آلمان/ شکست تاریخی حزب مرکل

نتایج اولیه انتخابات پارلمانی آلمان که صبح امروز اعلام شده نشان می‌دهد که حزب سوسیال دموکرات البته با فاصله کمی از اتحادیه احزاب متحد مسیحی پیروز انتخابات است و با این همه حزب مرکل همچنان ادعای رهبری داشته و می‌خواهد برای تصاحب صدراعظمی تلاش کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "دی ولت" آلمان، بر اساس نتایج اولیه به دست آمده بعد از شمارش آراء شعب اخذ رای در انتخابات پارلمانی آلمان که روز گذشته برگزار شد حزب سوسیال دموکرات با اختلاف اندک از اتحادیه احزاب متحد مسیحی پیروز این انتخابات شد و توانست 25.7 درصد آراء شهروندان را به دست آورد.

این خبر را رئیس ستاد انتخابات آلمان صبح روز دوشنبه اعلام کرد.

اتحادیه احزاب متحد مسیحی هم با ریزش تاریخی در آراء خود مواجه شده و 24.1 درصد آراء شهروندان را به دست آورد. حزب سبز هم با کسب 14.8 درصد آراء شهروندان بهترین نتیجه تاریخ خود را به دست آورد. لیبرال دموکرات ها هم در این انتخابات 11.5 درصد آراء و حزب افراطی جایگزینی برای آلمان هم 10.3 درصد آراء شهروندان را کسب کرد. چپ ها هم 4.9 درصد آراء در این انتخابات را کسب کردند.

نتایج اولیه انتخابات نشان می دهد که حزب سوسیال دموکرات 209 کرسی پارلمان، حزب دموکرات مسیحی 151 و حزب سوسیال مسیحی هم 45 کرسی پارلمان را تصاحب می کند. به این ترتیب اتحادیه احزاب متحد مسیحی در مجموع 196 کرسی را تصاحب خواهد کرد. سبزها هم می توانند 118 نمایند را به پارلمان بفرستند. لیبرال دموکرات ها 92 نماینده و حزب افراطی جایگزینی برای آلمان هم 83 نماینده را به پارلمان خواهند فرستاد.

در مجموع نمایندگان بیشتری به پارلمان راه یافته و این نهاد آلمانی بزرگتر شده است. بر اساس اطلاعات رئیس ستاد انتخابات فدرال آلمان 735 نماینده و به این ترتیب بزرگترین پارلمان تاریخ جمهوری فدرال تشکیل خواهد شد. به این ترتیب اکثریت مطلق برای تشکیل دولت 368 خواهد بود.

به این ترتیب بر اساس محاسبات تشکیل این ائتلاف ها در دولت بعدی امکان پذیر است و ائتلاف موسوم به "آمپل" متشکل از احزاب سوسیال دموکرات، سبزها و لیبرال دموکرات ها با اکثریت 416 نماینده و همچنین ائتلاف موسوم به جامائیکا متشکل از اتحادیه احزاب متحد مسیحی، سبزها و لیبرال دموکرات ها با 406 نماینده اکثریت امکان پذیر است.

البته تشکیل مجدد ائتلاف بزرگ هم امکان پذیر است اما از نظر سیاسی بسیار بعید به نظر می رسد که چنین ائتلافی مجددا در آلمان تشکیل شود.

حالا هر دو نامزد صدر اعظمی آرمین لاشت از اتحادیه احزاب متحد مسیحی و اولاف شولتز، نامزد صدر اعظمی از حزب سوسیال دموکرات ادعای رهبری را دارند و برای این منظور تلاش می کنند.

سوسیال دموکرات ها این مسئله را آشکار کرده اند که می خواهند اولاف شولتز صدر اعظم آینده آلمان شود.

با توجه به شکست مفتضحانه اتحادیه در این انتخابات حالا در بین مقامات درباره روی کار آمدن آرمین لاشت به عنوان صدر اعظم آینده اختلاف نظر ایجاد شده است.

نخست وزیر ایالت زاکسن از حزب دموکرات مسیحی صبح روز دوشنبه اعلام کرد که نتیجه انتخابات یک زمین لرزه بود و تغییر آشکار علیه حزب دموکرات مسیحی را نشان داد.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در این دور انتخابات صدر اعظمی شرکت نکرده و از سیاست کناره گیری می کند.

مرکل از سال 2005 به این سو، چهار دوره پیاپی صدراعظم آلمان و بیش از هر سیاستمدار دیگری در این سمت بوده است.

رهبران و مسئولان اتحادیه احزاب متحد مسیحی رأی به نامزدی "آرمین لاشت" برای صدراعظمی آینده آلمان از اتحادیه احزاب متحد مسیحی داده بودند.

مقامات حزب سبز آلمان هم به‌اتفاق آرا، "آنالنا بائربوک" را به‌عنوان نامزد صدراعظمی آینده کشورشان از این حزب انتخاب کردند.

«اولاف شولتز» که در زمان حاضر وزیر دارایی آلمان و معاون مرکل است هم از سوی حزب سوسیال دموکرات با گرایش چپ میانه به‌عنوان نامزد پُست صدراعظمی این کشور معرفی شده است.

انتهای پیام/