شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عراق

مهر بررسی کرد؛

پشت پرده گردهمایی صهیونیستی «اربیل»/ بررسی دلایل و انگیزه‌ها

پشت پرده گردهمایی صهیونیستی «اربیل»/ بررسی دلایل و انگیزه‌ها

همگرایی جامعه عراق و اقشار مذهبی مختلف این کشور در واکنش به گردهمایی صهیونیستی در «اربیل» نشان داد که عملا هیچ ظرفیتی برای نفوذ رژیم صهیونیستی در عراق وجود ندارد.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل - رامین حسین آبادیان: برگزاری یک گردهمایی در حمایت از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در «اربیل» واقع در اقلیم کردستان عراق به تازگی جاروجنجال‌های فراوانی را به راه انداخته است. نکته قابل تأمل در این زمینه، آن است که نشست صهیونیستی «اربیل» درست همزمان با تلاش برای تحقق آنچه که از آن به عنوان همه پرسی برای استقلال اقلیم کردستان یاد می‌شود، برگزار گردید.

برگزاری نشست مذکور واکنش‌های متعددی را در محافل سیاسی عراق به دنبال داشت. به عنوان نمونه، دفتر نخست وزیری عراق با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام مخالفت قاطعانه با هرگونه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، اعلام کرد که برگزاری گردهمایی در حمایت از تل آویو در شهر «اربیل» از دیدگاه بغداد کاملاً مردود و غیرقابل قبول است. افزون بر این، دفتر ریاست جمهوری عراق نیز بیانیه جداگانه ای را در محکومیت گردهمایی صهیونیست در اربیل منتشر کرد.

همزمانی برگزاری گردهمایی صهیونیستی در اربیل با تلاش برای تحقق آنچه که از آن استقلال اقلیم کردستان یاد می‌شود نشان داد که گردهمایی مذکور از پیش برنامه‌ریزی‌شده بوده است در همین حال، احزاب، جریان‌ها و ائتلاف‌های سیاسی مختلف در عراق هم هر کدام با صدور بیانیه‌هایی جداگانه مخالفت قاطعانه خود با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را اعلام کردند.

در همین ارتباط، «شیخ اکرم الکعبی» دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی «نجباء» نیز نشست اربیل را اقدامی سفارشی و بی ارزش خواند و گفت: این نشست را برخی افراد ناموجه و خیانتکار و بی بهره از غیرت و شرافت عراق به منظور عادی سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی برگزار کرده‌اند.

در این میان، همزمان با بالا گرفتن اعتراضات محافل سیاسی و مردمی به اقدام اقلیم کردستان عراق در برگزاری گردهمایی صهیونیستی، مقامات این اقلیم نسبت به این اقدام اظهار بی اطلاعی کردند. با این حال، همزمان شدن برگزاری گردهمایی مذکور با تحرکات برای تحقق آنچه که استقلال اقلیم کردستان عراق خوانده می‌شود، نشان داد که چنین سناریویی از پیش برنامه ریزی شده و از پیش طراحی شده بوده است.

پشت پرده گردهمایی صهیونیستی «اربیل»/ بررسی دلایل و انگیزه‌ها

لذا مقامات اقلیم برخلاف ادعایی که مطرح می‌کنند، نمی‌توانند همزمان شدن دو رویداد مذکور با یکدیگر را توجیه کنند. آنچه که واضح به نظر می‌رسد این است که سناریوی برگزاری یک گردهمایی صهیونیستی در خارج از مرزهای اقلیم کردستان عراق برنامه ریزی شده و برخی عناصر داخلی اقلیم نیز آن را عملیاتی و اجرایی ساختند.

پس از شکست عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در امارات و بحرین، اکنون سناریوی احیای جسد نیمه جان عادی سازی روابط در اربیل در دستور کار قرار گرفته است باید به مسأله نیز توجه داشت که خود مقامات اقلیم نیز به دلیل برخورداری از ویژگی جدایی طلبی و سر دادن شعارهای استقلال طلبانه از دولت مرکزی عراق، از مدت‌ها پیش ظرفیت نفوذ رژیم صهیونیستی در اقلیم کردستان را فراهم آورده‌اند. آنها پیشتر از رهگذر ابزارهای تجاری و ایجاد شرکت‌های اقتصادی و بازرگانی صهیونیستی در اربیل چنین ظرفیتی را در اقلیم کردستان عراق به وجود آورده‌اند.

اکنون سؤالی که وجود دارد این است که چرا کنفرانس صهیونیستی به طور مشخص در شهر اربیل برگزار شد؟ علت این مسأله در وهله اول آن است که رفت و آمدها و ترددها به این منطقه مورد بازخواست هیچ دستگاهی قرار نمی‌گیرد. بنابراین، مقامات اقلیم پیش از برگزاری این کنفرانس مذکور از اینکه در روند برگزاری کنفرانس دچار هیچ‌گونه مشکلی نخواهند شد، کاملاً اطمینان خاطر داشته‌اند.

یکی از علل و عوامل برگزاری گردهمایی صهیونیستی در اربیل، احیای جسد نیمه جان عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در امارات و بحرین بوده است. این بدان معناست که پس از شکست عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در امارات و بحرین، اربیل برای احیای جسد نیمه جان این عادی سازی، انتخاب شد تا بتواند به نوعی شکست مذکور را پوشش دهد.

یکی دیگر از جمله علل و عوامل برگزاری نشست مذکور در اربیل شباهت‌های این منطقه با امارات و بحرین بوده است. اربیل نیز مانند بحرین و امارات از عمق عربی و اسلامی برخوردار نیست. این بدان معناست که برگزارکنندگان این گردهمایی از واکنش‌های احتمالی به چنین نشستی کاملاً آسوده خاطر بودند و می‌دانستند که در اقلیم کردستان عراق کسی به مخالفت با آن برنخواهد خاست.

پشت پرده گردهمایی صهیونیستی «اربیل»/ بررسی دلایل و انگیزه‌ها

در این میان، سوال دیگری که ذهن افکار عمومی را به خود مشغول ساخته، این است که نشست صهیونیستی اربیل با چه انگیزه مشخصی برگزار گشت؟ واقعیت این است که انگیزه اصلی و اساسی از برگزاری نشست اربیل محک زدن واکنش‌های محافل سیاسی و مردمی عراق در قبال مسأله عادی سازی بود. طراحان و برگزارکنندگان گردهمایی مذکور قصد داشتند بر اساس ماهیت واکنش‌های سیاسی و مردمی به مسأله عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی گام‌های آتی خود را نیز بردارند.

همگرایی کم نظیر گرایش‌های مذهبی مختلف با یکدیگر درقبال نشست «اربیل» نشان داد که عملاً ظرفیتی برای نفوذ رژیم صهیونیستی در عراق وجود ندارد نکته قابل تأمل دیگری که وجود دارد، این است که گردهمایی صهیونیستی در اربیل واقع در اقلیم کردستان عراق یکی از معدودترین رویدادها در عراق است که تمامی گرایش‌های مذهبی ازجمله شیعی، سنی و مسیحی به آن واکنش جدی و قاطعانه نشان دادند.

حتی دولت عراق نیز همانگونه که پیشتر اشاره شد، برگزاری گردهمایی مذکور را مردود توصیف کرد. از همین روی، این اولین باری است که یک همگرایی در جامعه عراق در این سطح مشاهده می‌شود.

جامعه عراق نشان داد که نسبت به مسأله عادی سازی روابط بسیار حساس است. واکنش محافل سیاسی و مردمی در عراق به گردهمایی صهیونیستی در اربیل نشان داد که برخلاف برخی تلاش‌های داخلی و خارجی، عملاً ظرفیتی برای نفوذ رژیم صهیونیستی در عراق وجود ندارد. طراحان و برگزار کنندگان گردهمایی صهیونیستی اربیل را به عنوان دروازه‌ای برای ورود قطار عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به سراسر عراق قرار دادند اما در نهایت به هدف خود دست پیدا نکردند.

نکته آخر اینکه برگزاری گردهمایی صهیونیستی در اربیل آن هم درحالی که تنها قریب به ۲ هفته تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در عراق باقی مانده است، نمی‌تواند تصادفی اتفاق افتاده باشد. به نظر می‌رسد که طراحان این گردهمایی در آستانه برگزاری انتخابات حساس پارلمانی به دنبال متلاطم کردن فضای سیاسی عراق بودند تا از این رهگذر با نا آرام سازی اوضاع، زمینه برای تعویق مجدد انتخابات را فراهم سازند.