شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#سوریه#کشورهای عربی

وزیر خارجه سوریه: اعراب باید رفتار خوب ایران را جبران کنند/ در کمک به برادران لبنانی از هیچ طرفی نمی‌ترسیم


وزیر خارجه سوریه: اعراب باید رفتار خوب ایران را جبران کنند/ در کمک به برادران لبنانی از هیچ طرفی نمی‌ترسیم

وزیر خارجه سوریه ضمن استقبال از هرگونه همگرایی میان ایران و کشورهای عربی تاکید کرد که اعراب باید رفتار خوب ایران را با خوبی پاسخ بدهند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «فیصل مقداد» وزیر امور خارجه سوریه در گفت‌وگو با شبکه المیادین درباره روند واردات سوخت از ایران به لبنان از طریق خاک سوریه اظهار داشت که سوریه هیچ ترسی از بمباران بندر بانیاس برای جلوگیری از رسیدن سوخت ایران به لبنان ندارد. ما از اسرائیل و کشورهای حامی آن هراسی نداریم و هنگامی که از برادران لبنانی خود حمایت می‌کنیم دیگر به فکر خطرات آن نیستیم.

مقداد در ادامه اظهار داشت، سوریه هیچ اعتمادی به نیت کشورهای غربی ندارد. همین کشورها بودند که تروریسم را در سوریه تولید و تامین مالی کردند و همچنان تروریست‌ها و جنایتکاران را به سوریه می‌فرستند.

وی ادامه داد: ایالات متحده به عنوان عضو دائم شورای امنیت به گونه‌ای رفتار می‌کند که انگار خارج از چارچوب سازمان ملل و محدودیتهای آن است. آمریکا به دلیل دوری از سازمان‌های بین‌المللی متحمل ضررهای زیادی شده و اگر می‌خواهد نقشی را ایفا کند که با منشور سازمان ملل تطابق داشته باشد باید به اصول آن احترام بگذارد.

وزیر خارجه سوریه اظهار داشت، سازمان ملل کمک‌هایی را به دمشق ارائه می‌دهد؛ اما برخی طرف‌های دیگر مانع می‌شوند. کشورهایی که نام خود را اهدا کننده گذاشته‌اند منفعت ملت سوریه را نمی‌خواهند و همه آنها کشورهای غربی هستند که شدیدترین محاصره را به مردم سوریه تحمیل می‌کنند.

مقداد گفت، سوریه از نظر منابع و امکانات طبیعی بسیار غنی است؛ اما محاصره‌ای که آمریکا با حمایت کشورهای اروپایی علیه سوریه تحمیل کرده مشکلات اقتصادی زیادی برای این کشور به وجود آورده است.

وی تصریح کرد، «قانون سزار» یک جنایت علیه بشریت است که ما خواستار لغو آن هستیم. این قانون در خدمت ملت سوریه نبوده و بلکه در خدمت رژیم صهیونیستی قرار دارد و به محاصره کشورهایی که برای محافظت از حاکمیت و استقلال و آزادی ملت خود تلاش می‌کنند دامن می‌زند.

فیصل مقداد اشاره کرد که اگر آمریکا مجبور به انتقال گاز و برق اردن به لبنان از طریق سوریه نبود هرگز از قانون سزار چشم‌پوشی نمی‌کرد.

فیصل مقداد درباره وضعیت آوارگان سوری در لبنان تاکید کرد، آنچه که آنها را از بازگشت به کشورشان باز می‌دارد فشارهای اقتصادی ایالات متحده است و ما در اینجا می‌پرسیم که قانون سزار به چه معناست؟ آیا قانون سزار و اجرای آن شهروندان سوری را تشویق می‌کند که به کشور خودشان برگردند؟ قطعاً خیر.

وی گفت، مشکلی که اکنون با آن مواجه هستیم این است که غرب اقدامی برای بازگشت آوارگان سوری انجام نمی‌دهد و شرایط برای بازگشت شهروندان سوری به کشورشان مساعد نیست و کمک‌های لازم به این منظور ارائه نشده است.

وزیر خارجه سوریه همچنین تاکید کرد که «بشار اسد» رئیس جمهوری کشور دستورات زیادی برای بازگشت داوطلبانه و با عزت و کرامت این شهروندان صادر کرده و دولت سوریه با همه توانایی‌های خود هر کاری که بتواند برای کمک به این افراد انجام خواهد داد.

فیصل مقداد همچنین با استقبال از هرگونه همگرایی میان ایران و کشورهای عربی گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار اعراب و ملت فلسطین و نیز سوریه ایستاده و باید رفتار خوب ایران را با خوبی پاسخ بدهیم.

وزیر خارجه سوریه همچنین درباره روابط این کشور با کشورهای عربی گفت، دیدارهای متعددی با وزرای خارجه عرب داشتیم و امیدوار به برداشتن گام‌های رو به جلو هستیم.

وی در پایان وی تاکید کرد که از خروج آمریکا از کل منطقه مطمئنیم اما می‌خواهیم که این کشور آبرومندانه از منطقه خارج شود؛ نه همانند اتفاقی که در افغانستان افتاد.

انتهای پیام/