به گزارش برنا، سوسیال دموکرات‌ها مدعی هدایت دولت برای اولین بار از سال ۲۰۰۵ و پایان دادن به دوره ۱۶ ساله حاکمیت محافظه کاران هستند.

براساس پیش بینی شبکه زد دی اف آلمان، حزب چپ- میانه سوسیال دموکرات‌ها در مسیر کسب ۲۶ درصد آرا و بالاتر از بلوک محافظه کار اتحادیه دموکرات مسیحی و اتحادیه سوسیال مسیحی آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان است بااینحال هر دو گروه باور دارند که می‌توانند دولت بعدی آلمان را هدایت نمایند. 

با توجه به اینکه هیچ یک از بلوک‌های بزرگ اکثریت را در اختیار ندارند و هیچ کدام تمایلی به تکرار "ائتلاف بزرگ" چهار سال گذشته ندارند، محتمل ترین نتیجه یک اتحاد سه جانبه تحت رهبری سوسیال دموکرات‌ها یا محافظه کاران است.

دستیابی به یک توافق برای تشکیل یک ائتلاف جدید ممکن است ماه‌ها زمان ببرد و احتمالا شامل حزب سبزها و لیبرال دموکرات‌های آزاد می‌شود.

اولاف شولتس کاندیدای صدر اعظمی از حزب سوسیال دموکرات در یک میز گرد با حضور دیگر کاندیداها پس از رای گیری اعلام کرد که ما در نظرسنجی‌ها جلو هستیم. 

بر اساس آخرین شمارش رسمی آرا، حزب سوسیال دموکرات آلمان با ۲۵.۹ درصد بیشترین رای را کسب کرده و حزب اتحادیه آلمان (اتحادیه دموکرات مسیحی و اتحادیه سوسیال مسیحی) با ۲۴.۱ در جایگاه دوم قرار دارد.

همچنین حزب سبز از احزاب چپ آلمان با ۱۴.۷ درصد جایگاه سوم را از آن خود کرده است و حزب دموکرات آزاد و آلترناتیو برای آلمان نیز به ترتیب با ۱۱.۵ و ۱۰.۴ درصد در رده‌های بعدی قرار گرفتند.