شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#واکسن کرونا#واکسن آنفلوانزا#همزمان

اختصاصی| تزریق همزمان کدام واکسن کرونا با واکسن آنفلوانزا امکان پذیر است؟

اختصاصی| تزریق همزمان کدام واکسن کرونا با واکسن آنفلوانزا امکان پذیر است؟

مسئول اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه امکان تزریق همزمان واکسن کرونا و آنفلوانزا وجود دارد، مطرح کرد: واکسن کووید از همه گیری آنفلوانزا پیشگیری نمی کند و با اینکه که روش های انتقالشان یکی است اما بیماری های مجزایی هستند.

دکتر نجاری در خصوص فاصله ی تزریق واکسن کرونا و آنفلوانزا به خبرنگار بهداشت نیوز گفت: طبق مطالعات و گزارشان CDC و سازمان جهانی بهداشت، چون واکسن اصلی ای که در کشور ما برای کووید تزریق می شود سینوفارم است که ویروس کشته شده هست و واکسن آنفلوانزا هم ویروس کشته شده است، حتی تزریق همزمان این دو واکسن هم اشکالی ندارد. این مسأله در مورد واکسن برکت هم صدق می کند.

تزریق همزمان سینوفارم و واکسن آنفلوانزا امکانپذیر است

وی اضافه کرد: بعضی از منابع هم فاصله ی دو هفته ای را قائل هستند و می گویند بهتر است دو هفته بین تزریق دو واکسن کرونا و آنفلوانزا فاصله باشد اما اکثر مراجع تصمیم گیری حوزه ی سلامت در تمام دنیا، تزریق همزمان این دو واکسن را نیز بلامانع اعلام کرده اند.

مسئول اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در رابطه با فاصله ی تزریق واکسن آسترازنکا و واکسن آنفلوانزا خاطرنشان کرد: واکسن آسترازنکا بر پایه آدونو ویروس است که ویروس زنده می باشد و در واقع اسپایک را روی آدنو ویروس سوار کرده اند، پس طبیعتا چون ویروس زنده است ، ماجرای متفاوتی با واکسن های سینوفارم و برکت دارد.

آیا می توان آسترازنکا و واکسن آنفلوانزا را همزمان تزریق کرد؟

نجاری گفت: توصیه می کنیم در خصوص فاصله زمانی تزریق آسترازنکا با واکسن آنفلوانزا احتیاط بیشتری صورت گیرد و حداقل دو هفته فاصله رعایت شود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر اکثر افرادی که به عنوان گروه پر خطر هستند، واکسن کرونایشان را مدت ها قبل دریافت کرده اند و چون واکسن آنفلوانزا هم برای افراد پرخطر با بیماری های زمینه ای توصیه می شود، بنابراین خود بخود فاصله ای بین دو واکسن ایجاد شده است .

کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی و شیوع اپیدمی آنفلوانزا

این متخصص عفونی بیان کرد: سال گذشته به دلیل رعایت اصول بهداشتی و زدن ماسک ، به میزان قابل توجهی در سراسر دنیا و کشورمان شاهد فروکش کردن آنفلوانزا بودیم. همچنین با وجود اینکه آنفلوانزا قدرت سرایتش کمتر از کووید است اما روش های انتقال آن مانند کووید است، یعنی هم از طریق ذرات تنفسی و هم دست آلوده منتقل می شود.

مسئول اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: رعایت پروتکل های بهداشتی، امکان انتقال آنفلوانزا و داشتن اپیدمی را پایین می آورد اما به شرط اینکه دستورالعمل های بهداشتی به طرز قابل توجهی توسط افراد جامعه رعایت شود.

وی گفت: متاسفانه در حال حاضر شاهد کاهش دستورالعمل های بهداشتی در میان مردم هستیم و این محل خطر است و رعایت زیر 50 درصد پروتکل های بهداشتی در جامعه ، در صورتی که آنفلوانزا با جهش روبرو شود، منجر به اپیدمی خواهد شد.

واکسن کرونا از بیماری آنفلوانزا پیشگیری می کند؟ / اگر علائم دارید، واکسن آنفلوانزا نزنید

حمیدرضا نجاری با تأکید بر اینکه واکسیناسیون کرونا هیچ ربطی به پیشگیری از آنفلوانزا ندارد و این دو ویروس مجزا هستند، عنوان کرد: اصلا دلیلی ندارد که واکسن کووید بتواند از همه گیری آنفلوانزا پیشگیری کند. درست است که روش های انتقالشان یکی است اما بیماری های مجزایی هستند.

وی افزود: واکسن آنفلوانزا برای افراد پر خطر در جامعه تزریق می شود زیرا احتمال مرگ و میر در افراد پر خطر ناشی از آنفلوانزا قابل ملاحظه است. این افراد پر خطر شامل خانم های باردار( به خصوص نیمه دوم بارداری)، افرادی که بیماری های زمینه ای قلبی، عروقی، ریوی و یکی از نارسائی های ارگانیک مانند کبد و کلیه دارند، افراد پیوندی و کسانی که در مراکز تجمعی مانند زندان ها، بهزیستی و مراکز درمان هستند، می شود.

مسئول اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به بهداشت نیوز گفت: رعایت موارد احتیاط قبل تزریق واکسن آنفلوانزا مانند واکسن کرونا مهم است یعنی افرادی که بیماری حاد تب دار فعال دارند نباید واکسن را دریافت کنند تا بتوان بین بیماریشان و عوارض واکسن تفاوت قائل شد.