شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#دولت#آلمان#نتایج

انتخابات آلمان؛ رقیب حزب مرکل با اختلاف اندک پیشتاز است

انتخابات آلمان؛ رقیب حزب مرکل با اختلاف اندک پیشتاز است

براساس نتایج پیش‌بینی شده، سوسیال دموکرات‌های آلمان با اختلاف اندکی در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه به پیروزی دست یافتند و ادعا کردند "حکم آشکاری" برای رهبری یک دولت برای اولین بار از سال ۲۰۰۵ و پایان دادن به ۱۶ سال حاکمیت محافظه‌کاران تحت رهبری آنگلا مرکل به دست آوردند.

به گزارش ایسنا، پیش‌بینی‌های شبکه زد.دی.اف براساس شمارش آراء نشان می‌دهد که سوسیال دموکرات‌های چپ‌میانه (SPD) در مسیر کسب ۲۶ درصد از آراء هستند و از بلوک محافظه‌کاران آنگلا مرکل (CDU/CSU) با ۲۴.۵ درصد پیش افتاده‌اند، اما هر دو گروه معتقد هستند که می‌توانند دولت بعدی را رهبری کنند.

با توجه به اینکه هیچکدام از این گروه‌ها اکثریت را در اختیار ندارند و هیچکدام هم تمایلی ندارند که "ائتلاف بزرگ" چهار سال پیش را تکرار کنند، محتمل‌ترین نتیجه یک ائتلاف سه‌جانبه به رهبری سوسیال دموکرات‌ها یا محافظه‌کاران مرکل خواهد بود.

براساس گزارش رویترز، توافق بر سر یک ائتلاف جدید ممکن است چندین ماه به طول انجامد و احتمالا شامل گروه‌های کوچکتر مثل سبزها و حزب لیبرال دموکرات‌های آزاد (FDP) می‌شود.

اولاف شولتس، نامزد صدراعظمی سوسیال دموکرات‌ها پس از رای‌گیری در جمعی با سایر نامزدها گفت: ما اکنون در تمام نظرسنجی‌ها پیشتاز هستیم. این پیامی ترغیب‌کننده و یک حکم آشکار است که اطمینان حاصل کنیم که ما یک دولت خوب و عملگرا برای آلمان تشکیل می‌دهیم.

شولتس ۶۳ ساله به چهارمین صدراعظم پسا جنگ آلمان از حزب سوسیال دموکرات تبدیل خواهد شد. او به عنوان وزیر دارایی کابینه مرکل، سابقا شهردار هامبورگ بود.

همچنین آرمین لاشت، رقیب محافظه‌کار شولتس نشان داده است که بلوک او (اتحادیه دموکراتیک مسیحی آلمان و اتحادیه سوسیال مسیحی) برای اذعان به شکست فعلا آماده نیست. او برای ترغیب احزاب کوچکتر گفت: همیشه حزب اول، صدراعظم تعیین نمی‌کند. من دولتی می‌خواهم که همه در آن مشارکت داشته باشند، اینکه همه دیده شوند نه اینکه فقط صدراعظم بدرخشد.

در همین حال حزب سبزها با ۱۴.۸ درصد در جایگاه سوم و حزب دموکراتیک آزاد با ۱۱.۵ درصد در جایگاه چهارم قرار گرفته‌اند. حزب "چپ" به آستانه پنج درصد نرسید. حزب جایگزین برای آلمان هم با ۱۰.۳ درصد در جایگاه پنجم قرار دارد.

حزب سوسیال دموکرات که به لحاظ گرایش سیاسی چپ-مرکزی و تا حدودی میانه‌رو شناخته می‌شود، به علت کسب نکردن اکثریت مطلق، باید برای تشکیل دولت با احزاب دیگر ائتلاف کند. این در حالی است که آرمین لاشت ضمن پذیرش کاهش تاریخی آرای این حزب، نتایج شمارش آرا را تاکنون "نامشخص" ارزیابی کرده و مدعی شده که بنا دارد صدراعظم جدید آلمان شود.

همزمان نتایج از رشد قابل توجه حزب ترقی‌خواه سبز حکایت دارد، هر چند این پیروزی در حدی نیست که حزب سبز را مدعی انتخاب صدراعظم کند. با این حال، این حزب هم چون حزب دموکرات‌های آزاد که حامی سیاست‌های بازار آزاد هستند احتمالا نقشی حیاتی در تشکیل دولت ائتلافی آینده خواهند داشت چرا که حزب سوسیال دموکرات که فعلا با اختلافی اندک پیشتاز است، نتوانسته تعداد کرسی لازم برای تشکیل کابینه به طور مستقل را کسب کند.

نتایج این انتخابات مشخص خواهد کرد چه کسی جانشین آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان خواهد شد که در ۱۶ سال گذشته قدرت را در اختیار داشته است.

به نظر می‌رسد میزان مشارکت در روز رای‌گیری پایین بوده، اما بنا بر گزارش‌ها مشارکت از طریق آرای پستی آمار بی‌سابقه‌ای را ثبت کرده است. این موضوع پیش‌بینی نتیجه را دشوارتر کرده و شمارش آرا را هم کندتر از معمول کرده است. این رای‌گیری یکی از غیر قابل پیش‌بینی‌ترین دوره‌های انتخابات سال‌های اخیر در آلمان است.

اگر پیش‌بینی‌هایی که تاکنون منتشر شده و از کسب ۲۵ یا ۲۶ درصد آرا برای اتحادیه محافظه‌کار و حزب خواهر آن در باواریا حکایت دارد محقق شود، در سطح فدرال این بدترین نتیجه برای حزب مرکل در تمامی ادوار انتخابات است.

نزدیکی احتمالی آرای دو حزب اصلی سوسیال دموکرات و حزب محافظه‌کار دموکرات مسیحی، به این معنی است که هر دو نامزد برای تصدی صدراعظمی رقابت را ادامه خواهند داد. همه احزاب رسمی آلمان اعلام کرده‌اند که با حزب راستگرای افراطی جایگزین برای آلمان (آ.اف.د) همکاری نخواهند کرد.

به محض روشن شدن نتیجه رسمی، احزاب سیاسی در مورد تشکیل دولت ائتلافی بعدی و جایگزین آنگلا مرکل وارد مذاکره خواهند شد. بیش از ۶۰ میلیون آلمانی برای رای دادن واجد شرایط بودند و برنده این انتخابات رهبری قوی‌ترین اقتصاد اروپا را به دست خواهد گرفت.

انتهای پیام