شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسکن#کمیته امداد#مددجویان

جزئیات طرح جدید مسکن رایگان/ چه کسانی مسکن رایگان می‌گیرند؟

کمیته امداد اعلام کرده که سالانه ۹۰ هزار مسکن برای مددجویان ساخته خواهد شد. با توجه به اینکه احتمالا این مددجویان تمکن مالی برای بازپرداخت اقساط آن را نداشته باشند به نظر می‌رسد این واگذاری به شکل رایگان خواهد بود.

جزئیات طرح جدید مسکن رایگان/ چه کسانی مسکن رایگان می‌گیرند؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز،ساخت مسکن‌های دولتی در اقتصاد ایران همیشه با چالش‌های متعددی رو به رو بوده است. طبق آخرین آمار وزارت راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر تحویل دو میلیون مسکن بیش از ۱۴ سال زمان برده است. علاوه بر این، در طرح مسکن ملی نیز که قرار بوده دولت سابق دو ساله ۴۰۰ هزار مسکن بسازد هنوز خبری از عملی شدن کامل آن نیست.

با این حال در دولت ابراهیم رئیسی نیز وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال اعلام شده که تحقق آن چندان به واقعیت نزدیک نیست.

در همین حال اخیرا نیز کمیته امداد اعلام کرده که سالانه ۹۰ هزار مسکن برای مددجویان ساخته خواهد شد. با توجه به اینکه احتمالا این مددجویان تمکن مالی برای بازپرداخت اقساط آن را نداشته باشند به نظر می‌رسد این واگذاری به شکل رایگان خواهد بود.

سعید زارع‌زاده، رئیس مرکز پژوهش و برنامه‌ریزی کمیته امداد از برنامه‌ریزی برای ساخت ۳۶۰ هزار واحد مسکن مددجویی در چهار سال آینده خبر داده و گفته است: این طرح از سال آینده آغاز می‌شود و سالانه ۹۰ هزار واحد مسکن برای مددجویان ساخته می‌شود که حدود ۶۰ هزار واحد در شهرها و ۳۰هزار واحد در روستاها احداث می‌شود.

 زارع‌زاده با اشاره به تفاهم‌نامه کمیته امداد و بنیاد مستضعفان برای ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن مددجویی گفته است: ساخت ۳۵۰۰ واحد در قالب این تفاهم‌نامه آغاز شده و ۶۵۰۰ واحد باقی‌مانده نیز در مرحله اخذ پروانه ساخت و تشکیل پرونده تسهیلات است.

پیش از این نیز مسکن رایگان در اقتصاد ایران بوده است. طبق آخرین آمار مرکز آمار ایران، ۶۸ درصد ساکنان شهرها در سال گذشته مالک و حدود ۲۳ درصد نیز مستاجر بوده‌اند. بدین ترتیب حدود ۹ درصد ساکنان شهرها نیز از مسکن رایگان بهره می‌برند. این افراد کسانی هستند که احتمالا از مسکن‌های متعلق به سازمان‌ها یا نهادها بهره می‌برند یا اینکه از سوی نهادی برای تامین مسکن خود مورد حمایت قرار گرفتند. آیا ممکن است وعده جدید کمیته امداد هم عملی شود؟