شهر خبر

پیشنهاد اهدای آثار هنری در ازای استرداد برنزهای بنین

ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، پیشنهاد اهدای آثار هنری در ازای استرداد برنزهای بنین صورت پذیرفت.

گروهی از هنرمندان شهر بنین واقع در نیجریه در راستای تشویق موزه بریتانیا به استرداد آثار تاریخی ارزشمند مشهور به برنزهای بنین که در سال 1897 توسط سربازان بریتانیا از بنین غارت شده اند، مجموعه ای از آثار هنری را به عنوان هدیه به این موزه پیشنهاد داده اند.

این آثار تاریخی برنزی که زمانی در پادشاهی بنین خلق شده اند، از نفیس ترین و مهمترین آثار فرهنگی و تاریخی آفریقا شناخته می شوند. موزه های اروپایی که از این آثار نگهداری می کنند، سالهاست که مورد انتقاد قرار گرفته اند.

گروه هنرمندانی که اخیرا برای مورد توجه قرار دادن اهمیت استرداد این آثار به میدان آمده اند، قصد دارند مجموعه ای از آثار هنر معاصر را که فرهنگ امروزی شهر بنین را به نمایش می گذارند و عاری از تاریخچه مرتبط با غارت و سرقت هستند به موزه بریتانیا اهدا کنند.

آثار هنری پیشنهادی که در جریان مراسمی در شهر بنین از آنها رونمایی شد، یک لوح دو متر در دو متر برنزی را که بر روی آن رویدادهای تاریخی بنین حکاکی شده است نیز شامل می شود.

نماینده این گروه از هنرمندان که در ماه جاری به لندن سفر کرده است، اعلام کرد با مدیران بخش آفریقای موزه بریتانیا ملاقات داشت.

با اینکه آلمان اعلام کرده است قصد دارد برنزهای بنین را از موزه های این کشور به نیجریه بازگرداند، اما مسئله استرداد این آثار از موزه بریتانیا که خانه بزرگترین و مهمترین مجموعه برنزهای بنین است، همچنان بحث برانگیز است.

پیشنهاد اهدای آثار هنری در ازای استرداد برنزهای بنین