شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#امریکا#نیویورک#ارتباطات

جزئیاتی از نشست اربیل برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل/ سارقی که مغز متفکر نشست شد

جزئیاتی از نشست اربیل برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل/ سارقی که مغز متفکر نشست شد

منبعی آگاه اظهار کرد، نشست کنفرانس صلح و استرداد و عادی‌سازی روابط با اسرائیل با تلاش «جوزپ برودی» و همکاری مرکز ارتباطات صلح نیویورک امریکا برگزار شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از میدل ایست نیوز، در نشست کنفرانس صلح و استرداد و عادی‌سازی روابط با اسرائیل که با تلاش «وسام الحردان»، در اربیل برگزار شد، «جوزپ براود»، (Joseph Braude) به عنوان مغز متفکر برگزاری این نشست از طریق مرکز ارتباطات صلح واقع در نیویورک آمریکا ( ‏Center for Peace Communications) عمل کرد.

این طرح مورد حمایت شخصیت‌های مهمی نظیر «مارتین ایندیک» و «دنیس روس»، مسؤول پرونده خاورمیانه در زمان باراک اوباما و شخصیت نزدیک به هیلاری کلینتون قرار داشت.

جوزپ براود دارای اصالت یهودی و عراقی است که پدربزرگش خاخام اعظم یهودیان در عراق بوده، اما موضوعی که برخی در تلاش برای کتمان آن هستند، این است که براود در سال ۲۰۰۳ میلادی در فرودگاه نیویورک از سوی مقامات آمریکایی بازداشت شد و به همراه وی چندین قطعه اثر باستانی مسروقه و متعلق به موزه عراق کشف و ضبط شد و وی در سال ۲۰۰۴ میلادی به دنبال این اقدام زندانی شد.

به گفته منبعی آگاه، روب ساتلوف روز گذشته پیامی درباره نشست بغداد فرستاد و اعلام کرد مسؤولان این نشست بر مخفی ماندن آن اصرار داشتند و در برگزاری آن، دنیس راس نقشی پررنگ ایفا کرد اما مغز متفکر نشست مذکور جوزپ براود بوده است.

منبع یاد شده اظهار کرد: من به ساتلوف گفتم واکنش‌ها در عراق علیه این اقدام خواهد بود همچنین موضوع خنده‌آور این است که ما پیشتر در نشستی مهم برای بازگرفتن آثار باستانی عراق بودیم که آمریکا در آن بر پایبندی خود به قانون و مبارزه با قاچاق آثار باستانی تاکید کرد و اینک نشستی به همت سارق و قاچاقچی آثار باستانی و فرد محکوم به زندان در آمریکا برگزار می‌شود.

منبع مذکور ادامه داد: دولت آمریکا نقشی در برگزاری این نشست نداشت و آنها به خوبی می‌دانند که رهبران عراق، مراجع دینی و افکار عمومی در عراق (حتی به نظر من افکار عمومی در اقلیم کردستان جدا از برخی سیاسیون) مخالف این نشست هستند، در همین ارتباط، مک‌گورک به من گفت: من اطمینان می‌دهم که ما نقشی در برگزاری این نشست نداشتیم و تردید دارم که وسام الحردان هم نقشی پررنگ در آن داشته باشد.

وی اظهار کرد: ارزیابی من این است که حمایت دنیس راس و دیگران از این نشست چه بسا از طریق تسهیل ارتباطات و یا توصیه به افراد بوده است و نه حمایت مادی.

منبع یاد شده افزود: سوال مهم به نظر من این است که چه کسی از این نشست حمایت مادی کرد زیرا برگزاری چنین نشستی امری هزینه‌بر است و دانستن منبع تامین مالی آن به این منجر خواهد شد که بدانیم چه منفعتی در برگزاری این نشست وجود داشته و موتور محرکه آن چه کسی بوده است؟

وی در پایان گفت: در نهایت باید بگویم که یکی از دست‌اندرکاران پروژه «توافق ابراهیم» در کاخ سفید در زمان ترامپ اکنون در راس موسسه‌ای به نام مرکز توافق صلح ابراهیم قرار دارد و بعید نمی‌دانم که وی منبع تامین مالی نشست اربیل باشد اما افراد دیگری هم در این نشست دست داشته‌اند.

انتهای پیام