شهرخبر

عراق به روند عادی سازی نمی پیوندد؛

واکاوی نشست اسرائیلی در اربیل

واکاوی نشست اسرائیلی در اربیل

برگزاری نشستی موسوم به صلح در اربیل در اقلیم کردستان عراق با حضور بیش از ۳۰۰ نفر، همانند بمب رسانه ای بود که زمین را زیرپای برگزار کنندگان آن به لرزه درآورد.

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: در اقدامی بسیار تنش‌زا، اقلیم کردستان عراق، روز گذشته میزبان «کنفرانس به اصطلاح صلح» در اربیل با حضور بیش از ۳۰۰ نفر بود که با استقبال رسانه‌های صهیونیستی همراه شد. این کنفرانس که با حضور شخصیت‌های قبیله‌ای و رهبران سابق حزب بعث برگزار شد بر عادی‌سازی با رژیم تل‌آویو تأکید کرد.

ذوق زدگی صهیونیستها و برگزاری کنفرانس همزمان با مراسم اربعین

رسانه‌های صهیونیستی از کنفرانس اربیل که برای بررسی عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی و با نظارت اقلیم کردستان عراق برگزار شد، استقبال کرده‌اند. این کنفرانس در شرایطی برگزار می‌شود که زائران زیادی از استان‌های مختلف عراق برای برگزاری اربعین حسینی وارد شهر مقدس کربلا می‌شوند.

خشم عراقیها

کنفرانس به اصطلاح صلح که روز گذشته با حضور رهبران قبایلِ غرب عراق درباره عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی، در اربیل برگزار شد، موجی از خشم مردمی را برانگیخته و نخبه‌های ملی و رهبران دینی خواستار موضعی قاطعانه و شجاعانه علیه این رویداد شدند.

موضع قاطع نخست وزیری و ریاست جمهوری عراق

دفتر رسانه ای «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق با انتشار بیانیه ای، نشست برگزار شده در اربیل که شعار عادی سازی روابط با اسرائیل را مطرح کرده بود، به شدت محکوم و اعلام کرد: دولت عراق مخالفت قاطعانه خود با نشست های غیرقانونی که توسط برخی عشائر مقیم اربیل در اقلیم کردستان برگزار شده و شعار عادی سازی روابط با اسرائیل را مطرح کرده است، اعلام می کند.

در ادامه بیانیه اشاره شده است که دولت عراق تاکید می کند که این نشست ها به نمایندگی از اهالی و ساکنان شهرهای عراق برگزار نمی شود اما برخی شخصیت ها سعی دارند این نشست ها را به نام ساکنان آن اعلام کنند درحالیکه این مواضع تنها مواضع حاضران در نشست مذکور بوده علاوه بر اینکه تلاشی برای به تشویش کشاندن وضعیت عمومی عراق و احیای جنجال فرقه ای نامطلوب در سایه آمادگی شهرهای عراق است برای ورود به انتخاباتی سالم، عادلانه و زودهنگام در انسجام با آرمان های ملت و پی ریزی مسیر ملی که دولت به حرکت در آن اهتمام دارد.

واکاوی نشست اسرائیلی در اربیل

بیانیه دفتر رسانه ای الکاظمی اشاره می کند که از طرفی دیگر مطرح کردن مفهوم عادی سازی روابط از لحاظ قانون اساسی، حقوقی و سیاسی در عراق غیرقابل قبول و مردود است و دولت به صورت واضح موضع تاریخی ثابت و حامیانه از قضیه عادلانه فلسطین و دفاع از حقوق ملت فلسطین و در راس آن حق فلسطین در برپایی کشور مستقلی به پایتختی قدس شریف و مخالفت با همه نوع شهرک سازی و تعرض و اشغالگری که اسرائیل در حق ملت برادر فلسطین انجام می دهد را اعلام می کند.

ریاست جمهوری عراق نیز با صدور بیانیه ای نسبت به کنفرانسی که در راستای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در اربیل برگزار شده واکنش نشان داد. در این بیانیه آمده است: در شرایطی که ریاست جمهوری عراق موضع ثابت عراق در حمایت از قضیه فلسطین و احقاق حقوق مشروع و کامل ملت فلسطین را مورد تاکید قرار می دهد، بار دیگر بر مخالفت قاطع عراق با موضوع عادی سازی روابط با اسرائیل اعلام می کنیم و خواستار احترام به اراده عراقی ها و تصمیم ملی و مستقل آنها در این خصوص هستیم. نشستی که اخیراً برگزار شده موضشع اهالی و ساکنان شهرهای عراق نیست و تنها موضع کسانی است که در این نشست شرکت کرده تبودند.

ریاست جمهوری عراق در بخش دیگری از بیانیه خود خواستار عدم طرح موضوعات و مفاهیمی شده است که از لحاظ حقوقی و ملی در عراق مردود است و توهینی به احساسات مردم این کشور به حساب می آید. به ویژه اینکه عراق برای برگزاری انتخاباتی شفاف و سالم خود را آماده می کند.

واکاوی نشست اسرائیلی در اربیل

کاظم الفرطوسی سخنگوی گردان های سید الشهدا در واکنش به برگزاری کنفرانس عادی سازی روابط با اسرائیل گفت: عادی سازی با اسرائیل در هر سطحی که باشد مردود است.

«سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی در واکنش به کنفرانس صلح و استرداد که در اربیل برگزار شد، گفت: کنفرانس ها و نشست‌ها و فراخوان به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی غاصب را که درون عراق برگزار می‌شود، محکوم و تقبیح می‌کنیم. مسئله فلسطین اولویت اصلی جهان اسلام و جهان عرب است.

تهدید شدید اللحن رهبر جریان صدر

رهبر جریان صدر عراق هم با انتشار تویتیی. توییتی به برگزاری کنفرانسی در راستای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در اربیل واکنش نشان داد. صدر در این توییت از دولت اقلیم خواسته است جلوی برگزاری اینگونه کنفرانس ها گرفته شود.

وی همچنین از دولت عراق خواسته است تا نسبت به بازداشت و برخورد با شرکت کنندگان در این کنفرانس اقدام کند.

مقتدی صدر در عین حال تهدید کرده است که اگر با این افراد برخورد نشود، وظیفه شرعی، عقلی و ملی است که با آنها برخورد شود. وی به طرفداران خود نیز اعلام کرده است تا در خصوص نوع برخورد با اینگونه اقدامات و شرکت کنندگان در این گونه کنفرانس منتظر بمانند تا دستورات لازم برای آنها صادر شود.

حمایت همه جانبه رژیم صهیونیستی از همه پرسی اقلیم را به یادآورید؟

با واکاوی نشست اربیل می توان گفت که اخیراً تحرکات رژیم صهیونیستی در اقلیم کردستان عراق زیاد شده است و هر چند که وزارت امور داخله اقلیم اعلام کرد که این نشست بدون اطلاع، موافقت و مشارکت دولت اقلیم کردستان برگزار شده است و به هیچ وجه بیانگر موضع دولت اقلیم نیست و اقدامات لازم درباره پیگیری چگونگی برگزاری این نشست اتخاذ خواهد شد، اما واقعیت به گونه ای دیگر است. اگر برگزاری این نشست را در کنار تحولات اخیر از جمله فعالیت پایگاههای جاسوسی رژیم صهیونیستی در اقلیم و نیز تحرکات معاندان علیه جمهوری اسلامی ایران بگذاریم، خود بیانگر واقعیت های بسیاری است.

چطور ممکن است که این نشست بدون حمایت امنیتی مناسب برگزار شود؟ اقلیم کردستان عراق روابط خوبی با تل آویو دارد و گواه این هم حمایت همه جانبه رژیم صهیونیستی از همه پرسی بود که در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷ از سوی مسعود بارزانی برگزار شد.

واکاوی نشست اسرائیلی در اربیل

نکته دیگر اینکه واکنش های شدید مقامات و احزاب عراقی گواهی بر این است که عراق در خط مقدم مبارزه با رژیم صهیونسیتی حرکت می کند. خصومت عراق با رژیم صهیونیستی سابقه ای تاریخی دارد. عراق از سال ۱۹۴۸ تاکنون با رژیم صهیونیستی آتش بس امضا نکرده و هیچ روابط دیپلماتیکی ندارند.

چرا صهیونیستها به دنبال عادی سازی روابط با عراق هستند؟

اما بحثی وجود دارد این است که برخی در عراق پس از اشغال این کشور به دست آمریکا در راستای همسویی با صهیونیستها پیش رفتند. شاید عادی‌سازی روابط با عربستان برای اسرائیل پیروزی محسوب شود؛ ولی مهم‌ترین دستاورد ژئوپلیتیک برای تل آویو، دستیابی به دیپلماسی موفق با عراقی است که قرابت‌های زیادی با ایران دارد.

با شکل‌گیری توافق موسوم به ابراهیم، موج بی‌سابقه‌ای از فعالیت‌های دیپلماتیک در خاورمیانه در جهت به‌رسمیت‌شناختن رژیم صهیونیستی و شکستن تابوی پشت‌کردن به فلسطین به راه افتاد و ایجاد روابط دیپلماتیک میان اسرائیل با امارات متحده و بحرین، حاصل روندی طولانی بود که در سال‌های اخیر شدت یافته است.

رژیم صهیونیستی، علاوه بر فعالیت در سطح دولت‌ها، اهمیت تأثیرگذاری بر افکار مردم را نیز می‌داند و تکنولوژی را برای وصول به این هدف به کار گرفته است. این رژیم تعداد زیاد عراقیهای یهودی را نیز امتیازی برای خود می‌داند و از وجود آن‌ها برای گسترش نفوذ خود در میان عراقیها بهره می‌برد. با این حال بنا بر اظهارات و نظرسنجی‌های رسانه صهیونیستی «هآرتص»، مردم عراق حاضر به پذیرش عادی‌سازی نیستند و با انگیزه‌ای زیاد در مقابل آن می‌ایستند و حتی میزان خصومت آن‌ها از زمان ایجاد روابط امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی بیشتر هم شده است بنا بر اظهارات و نظرسنجی‌های رسانه صهیونیستی «هآرتص»، مردم عراق حاضر به پذیرش عادی‌سازی نیستند و با انگیزه‌ای زیاد در مقابل این اندیشه می‌ایستند و حتی میزان خصومت آن‌ها از زمان ایجاد روابط امارات و بحرین با اسرائیل بیشتر شده است.

رژیم صهیونیستی برای نفوذ در سیاست عراق، در اقلیم سرمایه‌گذاری می‌کند. روابط اربیل با این رژیم، متفاوت از موضع‌گیری عراق است. اسرائیل برای تأثیرگذاریِ هرچه بیشتر در اقلیم تلاش می‌کند و به‌دلیل گرایش اقلیم به ایالات متحده، از رشد روابطش با آن‌ها اطمینان دارد. اسرائیل با نفوذ در اقلیم، علاوه بر تأثیرگذاشتن بر عراق، به‌دنبال بهره‌برداری از منابع نفتی اقلیم و استفاده از موقعیت جغرافیایی آن برای تهدید علیه ایران است.

تصور اقلیم هم این است که برای کسب استقلال سیاسی، جذب کمک امریکا، مقابله با ترکیه و افزایش قدرت اقتصادی و سیاسی خود می‌تواند از کمک رژیم صهیونیستی بهره‌مند شود.

آمریکا به‌عنوان حامی اصلی روند عادی‌سازی، از چند جهت مایل به برقراری روابط عراق با رژیم صهیونیستی است، از جمله اینکه به‌زعم امریکا، چنین رویدادی هم به کاهش نفوذ ایران در عراق منتهی می‌شود و هم به مهار چین در منطقه و آسودگی خاطر امریکا از منطقه کمک می‌کند. ازسرگیری روابط عربستان نیز با عراق، با اینکه خودش هنوز به قطار عادی‌سازی نپیوسته اما مشوق دولت‌های عرب در این موضوع بوده است، تأمل‌برانگیز است.

نمی‌توان انکار کرد که امریکا هنوز در برخی جریان‌های سیاسی عراق و نیز در سطوحی از عراقیها نفوذ زیادی دارد و می‌تواند بر نتایج انتخابات پیش‌رو، به‌طور غیرمستقیم تأثیر گذارد و به روی‌کارآمدن افراد علاقمند به برقراری روابط با رژیم صهیونیستی کمک نماید. حامیان برقراری روابط با رژیم صهیونیستی، از پایگاه سیاسی و ابزارهای مناسب برای اجرای چنین تصمیمی برخوردار نیستند. ریشه‌های بدبینی به اسرائیل در میان مردم عمیق‌تر و تاریخی‌تر از آن است که به سرعت و سهولت، پذیرای روند عادی‌سازی باشند حامیان برقراری روابط با رژیم صهیونیستی، از پایگاه سیاسی و ابزارهای مناسب برای اجرای چنین تصمیمی یعنی برقراری روابط با تل آویو، برخوردار نیستند. ریشه‌های بدبینی به اسرائیل در میان مردم عراق عمیق‌تر و تاریخی‌تر از آن است که آنها به سرعت و سهولت، پذیرای روند عادی‌سازی باشند.

از سویی نباید از موضع قوی مرجعیت دینی عراق در مخالفت با هرگونه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی غافل بود. از زمانی که این نشست رسانه ای شده است واکنش ها به حدی شدید اللحن بوده است که برای برگزاری کنندگان آن قابل انتظار نبوده است.

در پایان می توان گفت که تحرکات آمریکا و رژیم صهیونیستی در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی دهم اکتبر عراق نشان از آن دارد که تحرکاتی در سطح گسترده با هدف تاثیرگذاری بر روند این انتخابات عراق از سوی آمریکا در جریان است. کیست که رابطه محکم بعثی ها و برخی مهره های با آمریکا را نداند. آمریکا از همه ابزار خود برای حفظ منافع رژیم صهیونیستی استفاده می کند و از روی کار آوردن بعثی ها و مهره های خود از طریق انتخابات و همچنین بی ثباتی عراق ابایی ندارد، اما مردم عراق زیر بار عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نخواهند رفت. زمین زیرپای برگزار کنندگان این کنفرانس به لرزه درآمده است و آنها متوجه شده اند که در عراق جایی ندارند و هر لحظه باید منتظر مجازات سختی باشند که از سوی مخالفان سرسخت عادی سازی روابط با تل آویو، در راه است.