شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#یارانه#نفت#قیمت#سوخت#افزایش قیمت

حمایت صندوق بین المللی پول از نفت گران به منظور کاهش انتشار کربن


حمایت صندوق بین المللی پول از نفت گران به منظور کاهش انتشار کربن

رئیس صندوق بین المللی پول با انتقاد از یارانه دولت‌های جهان برای سوخت‌های فسیلی خواستار افزایش قیمت سوخت به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از نشنال نیوز، کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین المللی پول، طی اظهاراتی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تأکید کرد که مجموع یارانه دولت‌های جهان برای سوخت‌های فسیلی در سال 2020 بالغ بر 6 تریلیون دلار بوده است که بیش از 70 درصد آن باعث شده هزینه‌های زیست محیطی بیش از حد ارزان باشد و این امر تعیین قیمت مناسب سوخت برای کاهش انتشار کربن را ضروری می‌کند.

جورجیوا در اجلاس انرژی سازمان ملل متحد در تاریخ 24 سپتامبر، گفت: اگر قیمت سوخت‌های فسیلی تا سال 2025 به طور کامل منعکس کننده هزینه‌های زیست محیطی… باشد، انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان به میزان یک سوم کاهش می‌یابد و این امر موجب جلوگیری از گرمایش جهانی به میزان 1.5 در جه سلسیوس می‌شود.

وی افزود: البته افزایش قیمت سوخت بسیار چالش برانگیز است. من نمی‌خواهم که سختی این موضوع را کمتر از چیزی که هست نشان دهم اماعدم اقدام در این باره چالش‌های بسیار بزرگتری را به همراه خواهد داشت.

در ماه اوت، صندوق بین المللی پول که در واشنگتن مستقر است از کشورها خواست تا سرمایه‌گذاری‌های سبز خود را افزایش دهند و به منظور کاهش اثرات نامطلوب تغییرات آب و هوایی، قیمت بیشتری برای کربن در سطح جهانی تعیین کنند.

خانم جورجیوا گفت: این امر می‌تواند به تعیین قیمت مناسب برای سوخت و تسریع اقدامات اقلیمی جهانی کمک کند. و اکنون زمان انجام این کار است.

به گفته جورجیوا، افزایش قیمت سوخت‌های فسیلی، به منظور کاهش انتشار کربن، مزایای قابل توجه دیگری خواهد داشت.

وی گفت: سالانه تقریباً از یک میلیون مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا جلوگیری می‌شود. درآمدهای اضافی تقریباً 4 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را افزایش می‌دهد که می‌تواند برای افزایش سرمایه‌گذاری سبز و هزینه‌های اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد و بنابراین انتقال عادلانه به اقتصاد اقلیمی جدید را برای همه ما تضمین می‌کند.

رئیس صندوق بین المللی پول گفت: از سوی دیگر، قیمت‌گذاری پایین سوخت‌های فسیلی اهداف داخلی و جهانی محیط زیست را تضعیف می‌کند و به مردم و کره زمین آسیب می‌رساند.

انتهای پیام/