شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اربعین#رئیس کمیته

رئیس کمیته فرهنگی اربعین درگفتگو با مهر تشریح کرد:

از تکریم موکب داران عراقی تا حضور ۱۴۰ مبلغ دو زبانه

از تکریم موکب داران عراقی تا حضور ۱۴۰ مبلغ دو زبانه

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستادمرکزی اربعین بابیان اینکه امسال هم خیل عظیمی از مشتاقان زیارت و حضور درراهپیمایی میلیونی اربعین از این فیض عظیم محروم ماندند، اقدامات این کمیته را تشریح کرد.

حجت الاسلام حمید احمدی دبیر کمیته فرهنگی آموزشی اربعین در آستانه فرارسیدن اربعین سید و سالار شهیدان ضمن تشریح اهم برنامه و اقدامات این کمیته در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه امسال هم به دلیل شیوع ویروس کرونا مشتاقان و ارادتمندان بی شمار مکتب حسینی از حضور میلیونی و حماسی در راهپیمایی جهانی اربعین حسینی در کنار ملت عراق محروم ماندند و تنها عده کمی از مردم عزیز ایران در این مراسم توفیق حضور یافتند، افزود: سال گذشته با توجه به شیوع ویروس کرونا ایرانیان توفیق حضور در مراسم اربعین حسینی را نداشتند. این محرومیت سبب شد که مردم تحمل و آمادگی بیشتری برای بهره‌برداری از این فرصت و موسم اربعین چه در داخل و چه خارج از کشور داشته باشند.
وی ادامه داد: برنامه‌های مختلفی را در موسم اربعین تدارک دیدیم. آموزش‌ها و توجیه عمومی برای کارگزاران، مبلغان، عناصر فرهنگی، رسانه‌ای هماهنگی با دوستان در عراق ضروری و لازم ارزیابی شد و همچنین تولید محتوای متناسب با شرایط جدید را در روزهای منتهی به اربعین حسینی تطبیق دادیم.

حجت الاسلام احمدی ادامه داد: تولید محتوا برای گروه‌های مختلف، از ماه‌ها قبل از سوی کمیته فرهنگی آموزشی اربعین تدارک دیده شد. عمده این فعالیت‌ها دعوت از گروه‌های مختلف در محافل قرآنی، برپایی هم‌اندیشی و نشست‌ها، فراخوانی ایده‌هایی اربعینی بود. همچنین توجیه و آموزش خادمان موکب‌دار، کارگزاران بخش‌های مختلف و تهیه پیوست‌های فرهنگی آموزشی برای همه‌ی فعالان که با هماهنگی بیشتری فعالیت‌های اربعینی انجام شود در دستور کار این کمیته قرار گرفت.

تمبر اربعین سندی بر اجتماع عظیم حسینی است
دبیر کمیته فرهنگی آموزشی اربعین گفت: طراحی تمبر ویژه اربعین به عنوان یک سند و یادگاری ماندنی برای اربعین را انجام دادیم. همچنین جلسات متعددی با اعصاب رسانه، مستند سازان و عکاسان شعرا مداحان برگزار کردیم. همچنین استمرار روابط مردمی و همچنین توسعه دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی عمومی در میان مردم ایران و عراق می‌تواند بستری برای تعاملات میان فرهنگی و مردم شریف ایران و عراق باشد.

وی گفت: گروه قرآنی هر هفته برنامه‌های محفل قرآنی را به صورت مجازی دنبال کرده. قاریان جذب شده و این شورای قرآنی فعال شده است و سایت آن بروز رسانی شده و در حال حاضر در کربلای معلی برنامه‌هایی در حال برگزاری است. همچنین شورای برنامه‌ریزی بانوان نیز با حضور اساتید برجسته دانشگاهی و حوزوی نشست‌هایی را ترتیب داده‌اند.

تکریم از موکب داران عراقی
دبیر کمیته فرهنگی افزود تولید محصولات لازم برای تبلیغات و محیط آرایی است نیز از اقدامات کمیته فرهنگی آموزشی اربعین بوده است. همچنین تکریم موکب داران و هدایایی برای آنان به عنوان میزبان تهیه شده و شب گذشته با حضور در مواکب در کربلای معلی به آنان قرآن و هدایایی اهدا شد.

از تکریم موکب داران عراقی تا حضور ۱۴۰ مبلغ دو زبانه

راه اندازی شبکه «رهرو» برای جاماندگان حسینی
وی اضافه کرد: البته اگر واکسیناسیون سراسری مردم عزیز هم زودتر انجام می‌پذیرفت، می‌توانست زمینه را برای حضور گسترده‌تر مردم فراهم کند. حجت الاسلام احمدی با بیان اینکه به منظور پاسخگویی به عطش مردم عزیز برای حضور در راهپیمایی اربعین در حوزه رسانه برای اولین بار اتفاق بزرگی رخ داده گفت: امسال شبکه" رهرو" با تجمیع همه امکانات بخش فضای مجازی و راه اندازی دو استودیو در کربلای معلی و یک استودیو در موکب رسانه‌ای و عمود ۱۱۲۰ با هدف ارائه تولیدات رسانه‌ای و پخش زنده برنامه‌های راهپیمایی اربعین و ارائه آن به همه پلتفرم‌ها و شبکه‌های داخلی و بین‌المللی راه اندازی شده که اتفاقی کم‌نظیر در پوشش زنده و۲۴ ساعته ابعاد بی نظیر راهپیمایی میلیونی اربعین است و هم اکنون بیش از ۲۴ پلتفرم و شبکه ویدئویی و رسانه‌ای و کانال‌ها و شبکه‌ها با بهره‌گیری از این امکان در حال پخش زنده راهپیمایی اربعین هستند.
وی خاطر نشان کرد: ما به دنبال پوشش این پدیده بی نظیر معنوی جهانی هستیم که بخش عظیمی از هویت شیعی و اسلام ناب است و همه باید برای جهانی سازی گفتمان اربعین که گفتمان اسلام ناب، اسلام محبت و عطوفت، ایثار، نوع دوستی مردم دوستی و تجلی عشق مشفقانه و پرهیز از افراط و تفریط و خشونت گرایی و کشتار است را به جهان عرضه کنیم و توطئه‌های استکباری را در اسلام هراسی، شیعه هراسی و تفرقه و خشونت طلبی خنثی کنیم.
وی با بیان اینکه برای تأمین اینترنت و راه اندازی شبکه و استقرار تجهیزات از چند ماه قبل اقدامات گسترده‌ای انجام شده است، تصریح کرد: همه رسانه‌های داخلی، خارجی و بین‌المللی، شبکه‌ها و پلتفرم‌های مجازی از این امکانات می‌توانند بهره برداری و با لوگوی اختصاصی رسانه خود شأن حماسه میلیونی اربعین حسینی و این شور و عظمت بی نظیر را که اوج همگرایی و همدلی ملت‌های مسلمان و ارادتمندان فرهنگ حسینی است، به تصویر کشیده و به جهانیان مخابره کنند.

تولید نرم افزار معلی
احمدی تولید نرم‌افزار "معلی" را یکی دیگر از اقدامات اثربخش امسال کمیته فرهنگی اربعین برشمرد و افزود: همه زائران، اصحاب رسانه؛ مردم علاقه مند و عاشقان اباعبدالله الحسین علیه السلام با نصب این برنامه می‌توانند از امکانات خبری، مکالمه‌رایگان محدود با ایران و برنامه‌های فرهنگی و محتوایی آن بهره‌مند شوند.

آغاز همایش‌های باتببین معارف اهل بیت
حجت‌الاسلام احمدی در ادامه با اشاره به پیش بینی برگزاری همایش‌های متعدد از روز شنبه سوم مهرماه در کربلای معلی تصریح کرد: بیش از ۶ همایش با محوریت تبیین فضائل و معارف اربعین، مسائل جهان اسلام، اربعین و همگرایی اسلامی؛ اربعین و مقاومت اسلامی و اربعین و جهانی شدن با حضور استادان و صاحب نظران حوزوی و دانشگاهی از ایران، عراق، هلند، دانمارک، انگلیس و استادان مبرز حوزوی از نجف اشرف، کربلا و قم و صاحب‌نظران رسانه‌ای برگزار خواهد شد.

تجلیل از خانواده شهدای حشد الشعبی / حضور‬ ۱۴۰ مبلغ دو زبانه
وی تجلیل از خانواده معظم شهدای مقاومت حشد الشعبی، برگزاری شب شعر مقاومت در روز یکشنبه ۱۸ صفر، برگزاری محافل قرآنی با حضور بیش از ۲۴ قاری و گروه همخوانی و ابتهال، برگزاری مراسم مدیحه سرایی و سخنرانی و برنامه تبلیغی با حضور بیش از ۱۴۰ مبلغ و مبلغه دو زبانه، سخنرانی و مداحی و اجرای مراسم در صافی الصفا و مجتمع شهید حکیم و عمود ۲۸۵، نقالی و پرده خوانی و اجرای برنامه متنوع برای کودکان عراقی را از دیگر فعالیت‌های فرهنگی امسال در راهپیمایی اربعین برشمرد.

برگزاری عزاداری در صحن عقیله در کربلا
وی ادامه داد: همچنین مراسم عزاداری و سخنرانی و مدیحه سرایی اهل بیت عصمت و طهارت در نوبت‌های مختلف در کربلای معلی صحن عقیله و کنار کنسولگری جمهوری اسلامی در حال برگزاری است.

تولید آثار کودک و نوجوان به زبان انگلیسی
رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در خصوص انتشار آثار مکتوب و رشد این عرصه هم گفت: پیرامون راهپیمایی اربعین در حوزه آثار ادبی فقر جدی داشتیم، اما در سه سال اخیر آثار خوبی به همت عاشقان و ارادتمندان منتشر شده و بر اساس آمار موجود ۴ عنوان مجموعه شعر منتخب فراخوان‌ها، ۶ عنوان سفرنامه مکتوب و مجموعاً بیش از ۳۰ اثر ادبی و سفرنامه از این مراسم معنوی و جهانی منتشر و این روند با ورود بیشتر علاقه مندان و ارادتمندان حوزه‌های مختلف از جمله توجه به الگوهای خیر دینی، مردم شناسی و جامعه شناختی و توصیف و تبیین سایر ابعاد گفتمان اربعین در راستای جهانی سازی راهپیمایی اربعین در حال گسترش است و علاوه بر این آثار خوبی هم به زبان‌های انگلیسی و همچنین در حوزه کودکان منتشر شده است.

راه اندازی دایره‌المعارف اربعین
حجت الاسلام احمدی راه اندازی "ویکی اربعین "یا دایره‌المعارف مجازی اربعین را یکی دیگر از اقدام‌های بزرگ و علمی این کمیته برشمرد و تصریح کرد: این دایرةالمعارف با ۲۴۰ مدخل راه‌اندازی شده و با افزودن بیش از ۳۰۰ مقاله و کتاب و مدخل جدید به زودی در دسترس عموم علاقه مندان و پژوهشگران اربعین قرار خواهد گرفت.