«غلامرضا ظریفیان»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا درباره وضعیت پیش‌روی اصلاح‌طلبان اظهار کرد: اصلاح‌‌طلبی مانند هر جریان دیگری، تبار و تجربه زیسته‌ای دارد که نباید مورد غفلت قرار بگیرد. کسانی هستند که در بستر تاریخی و فضای اصلاح‌طلبی زیسته و تلاش‌هایی کرده‌اند که نظرات و دیدگاه‌های آنها می‌تواند پشتوانه مناسبی برای تداوم راه باشد.

او افزود: طبیعی است که در امور مختلفی که درون جریان اصلاح‌طلبی وجود دارد، نگاه نقادانه‌ای نیز به روندهای گذشته شکل گرفته و همچنین آمادگی اساتید جهت پذیرش دیدگاه‌های نو، بازیگران نو، تحولاتی که متناظر با زمینه‌ها و زمانه فراروی یک جامعه قرار می‌گیرد نیز به چشم می‌خورد.

ظریفیان تاکید کرد: یکی از مزیت‌های جریان اصلاح‌طلبی توجه به تحولات و دگرگونی‌هایی است که در زمینه‌های گوناگون شکل می‌گیرد و همچنین تغییراتی که در زمانه رخ می‌دهد.

او افزود: طبیعی است اگر مفهوم پدرسالاری این باشد که اقلیتی هستند که همواره نقش تعیین‌ کننده و نهایی را برای جریان اصلاح‌طلبی دارند بنابراین دیدگاه نادرستی شکل می‌گیرد، همچنین هیچ جریان فکری نمی‌تواند بدون پشتوانه‌های خود به مسیر ادامه دهد و در عین حال نیازمند یک رهبر شایسته نیز است.

ظریفیان خاطرنشان کرد: دورنمایه‌های ذاتی یک جریان فکری نمی‌تواند درون خود تنها انسداد ایجاد کند و به طور طبیعی باید به عرصه بازیگران و هم عرصه تحولات اندیشه‌ای این امر بیندیشد. یک جریان فکری نمی‌تواند هم با انسداد شخصیتی و هم اندیشه روبه‌رو شود زیرا در این صورت، زنده و موثر بودن خود را از دست می‌دهد. 

او در پایان گفت: به نظر من، جریان اصلاح‌طلبی از مدت‌ها پیش متوجه شده با تغییرات نسلی، تحولات فکری و دگرگونی در نیازهای جامعه باید در استراتژی‌های خود دست به بازبینی بزند. همچنین ضروری است با احترام و توجه جدی به تبار گذشته و حفظ سرمایه‌های گذشته خود رویکرد جدیدی را که متناسب با تحولات نسلی است، وارد عرصه کند./ 6